Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Hei. Går på 20 mg (skal det en stund til), men tenkte å trappe ned til høsten. Startet på 10 mg og økte til 20 etter ca. 3 uker. Kvalm og svimmel første 10 dager. Hvor lang tid brukte dere på nedtrapping (mg og uker)? Hvordan var bivirkningene under nedtrappingen? Noe dere ville gjort annerledes? Alle tips og erfaringer mottaes med takk :-)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Når det gjelder opp- og nedtrapping av medisiner skal du alltid diskutere dette med din lege. Og det skal skje i samråd med lege. Hvis du trappet direkte opp fra 10 til 20 mg er det ikke rart du ble syk. På samme måte som du skal trappe forsiktig ned, er det viktig at du trapper forsiktig opp. Du bør ikke trappe verken opp eller ned mer enn 5 mg om gangen. Når du har gått ned 5 mg tror jeg det er hvertfall 3 uker du skal stå på den doseringen før du trapper videre ned. Men som sagt: Ta dette opp med din lege og ikke eksprimenter på egenhånd. Jeg hadde ekstra legeoppfølging under nedtrappingen.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har gått på 10 mg, og da trappet jeg ned til 7,5 først. Gikk på det i ca 3 mnd, deretter 5 mg i ca 3 mnd og tilslutt 2,5 mg i tre mnd. Men det er jo individuelt i forhold til diagnose, hvor lenge du har gått på antidepressiva, om du har gått på det før etc. Det beste er nok å spørre legen/psykiateren som har ordinert behandlingen.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Sorry, skrev feil i forrige innlegg. Jeg blandet med Zyprexa-nedtrappingen...Cipralexen trappet jeg ned til 5 mg med en gang. Den finnes vel ikke i 2,5 og 7,5 mg den..Var zyprexa det.. (Gikk på det samtidig som cipralex). Gikk på 5 mg cipralex ca 7 mnd. De siste 2 mnd tok jeg 5 mg annenhver dag. Merket at jeg ble mer opplagt (ikke så trøtt lenger), men mulig det var zyprexaen..
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Takk for svar :-) Føler jeg har fått et nytt liv med denne medisinen etter å føle meg rotløs, indre uro og mindre verdt. Føles egentlig rart å si at jeg synes det er godt å være "flat" i føleleslivet, hehe, men det er slik det føles akkurat nå! Vil selvsagt ikke trappe ned uten å snakke med min lege (oppfølging hver 14. dag), men synes det er interessant å høres andre erfaringer rundt dette. Ha en fin kveld :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå