Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 http://www.dagbladet.no/2009/05/27/nyheter/unicef/den_ene/barn/familievold/6404515/
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Ja, dette er sant. Det er rene torturen å måtte sende barna fra seg til samvær med en en VET har slått voksne. Hvem ser da hva som foregår bak husets 4 vegger? Ikke den mishandlede som har flyttet, og ikke har den som har flyttet noen sjanse til å beskytte barna. Barna blir på en måte overlatt til å takle det selv, om noe oppstår. Og ikke er en der selv(den mishandlede) som "punshingball" for den som slår. Hvem kan da bli den aktuelle "punshingballen"? Det er helt forferdelig slik lovverket er i dag. De sier så fint at barneloven kommer foran fars rett til samvær. Men det er i teorien. i praksis kommer fars retter foran det meste, også det mor sier og forteller....
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Uff ja det er vanskelig og håper virkelig de bedrer dette, har sett det på nært hold desverre. Ei venninne brøt ut av et voldelig forhold og selv om barna hadde vært tilstede og sett vold fra far mot mor både før og etter samlivs brudd, ble det dømt i sak at yngste måtte ha samvær med far. Dette var ikke barnas ønske. Største var 15 og han trengte hun ikke sende i samvær men yngste var bare 9 år så han måtte. Dette gikk også mot guttens psykologs uttalelser om hva som var bra for gutten. Gutten var liveredd før hvert samvær men min venninne kunne jo ikke gjøre noe mer etter at rettsaken var ferdig. Så største tok på seg og reise på samvær sammen med broren for å beskytte. (skal ikke behøve å være slik.) Og venninen min ringte alle naboer og ba de være så snill å følge med på barna mens barna var der. Og bryte inn, hjelpe dem om de så det trengtes. Det gikk bare to samværs helger før fars humør gikk utover barna og største ble banket opp fordi han gikk imellom når faren prøvde å slå yngste. Yngste løp til naboen og hentet han (som faktisk er politimann) og største ble reddet ut av sitvasjonen og ble kjørt til moren. Mens faren ble tat med til politistasjonen. Bf har heldigvis etter dette mistet samværsretten og det endte med fengselstraff. men den var latterlig kort. Poenget mitt er at det var faktisk veldig klart at dette kom til å skje før eller siden så barna burde faktisk ikke vært tvunget inn i den sitvasjonen.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har blitt lei av medias artikler om vold i hjemmet. Det er kun fokus på menn som utøver og kvinner og barn som offer. Slik er det ikke i virkeligheten. På forsida av Dagbladet.no så var overskriften til denne artikkelen "- Far bør ikke automatisk få samvær med barna" Ble provosert før jeg i det hele tatt fikk lest artikkelen, for jeg skjønte jo at dette var enda en artikkel som ikke tok opp voldelige kvinner, kun nevnt i ett sted, mens voldlige menn var nevnt hele tida. Når de voldlige kvinnene blir glemt helt vekk så blir jo automatisk barna med voldelige mødre blir også glemt! Barn må beskyttes mot voldelige foreldre og steforeldre uansett kjønn, og dette bør media fokusere på. Samværsforeldre som har truet, utøvd vold mot eller forgrepet seg på den andre foreldren (eller noen andre) bør jo ikke automatisk få hverken samvær eller hovedomsorgen for et barn, selv om det ikke er barnet som har vært offeret. Alle barn har rett på å være trygge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå