Gå til innhold

Meninger, tips og ideet? Barnerom :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må begynne å tenke innredning alt nå for å få el-punkter og sånt omtrent på rett plass, og siden jeg synes det er kos og mannen ikke er så engasjert, så spør jeg her :-)

Hva tror dere om dette til han som vil fylle 8 år det året vi flytter?

Han er veldig glad i fargene rødt og svart og har gitt uttrykk for at han ønsker røde vegger. Jeg synes det blir litt i overkant, men tenker i stede at veggene kan ha en helt lys farge, nesten hvit, men med litt varme i seg i en sand-aktig nyanse. Så kan han f.eks ha sort sengekappe, rødt sengetøy, skapet kan være ort og/eller rødt, pulten sort med rød stol til, ett litt kult rødt teppe midt på gulvet med et lite bord oppå og to sorte sånne "hanske-stoler" + en rød sakkosekk, og hyller i sort. Blir nok også noen plakater ol av Brann og/eller Liverpool kan jeg tenke meg, og de har jo også mye rødt i seg. Blir det for mye rødt/sort? Selv liker jeg ikke de fargene så godt, men er jo ikke jeg som skal ha rommet heller, sliter bare litt med å se det helt for meg. Rommet er stort (18 kvadrat) og med tak til gulv vindu på deler av ene kortsiden, så det tåler litt farge. Hvilke andre farger kan/bør vi spe på med for å skape litt variasjon/liv?

Og til han som blir 3 år det året:

3 vegger i lyseblått, en i mellomblått, evt male/klistre på motiv på veggen av Ole Brum og vennene hans på en vegg. Vi har en del Ole Brum møbler (bord, stoler, sakkosekk) som han kan få, og kan komplettere det med flere sånn at det blir koselig for ham (f.eks gardiner, sengetøy, liten sofa ol). Så bygge et lite lekestativ i ene hjørne på rommet, sånn hull å krype gjennom, klatre opp, stie på utsiden, "gjerde" på øverste del, og rutsjebane ned på gulvet igjen. Lage det av tykke finerplater som pusse godt, males og lakkes på forhånd i de samme 2 blånyansene som er på rommet + grønt. I tillegg kommer jo seng og hyller som kan settes lekekasser inn i. Høres det greit ut?

Og så står jeg helt fast på mellomste som kommer til å bli 6 år det året. Kommer ikke på en ting. Han er en litt lukket person som jo nå er barnslig og tenker deretter, men som skal bli stor skolegutt første året vi bor der. Han liker å putle med ting, tror han er mest glad i blåfargen, evt grønt, og er sånn som liker tepper, kos og ha det hyggelig rundt seg. Noen forslag? Evt linker til bilder av barnerom for gutter på denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til 8 åringen; ville gått for lyse vegger, hvitt skap, hvit sengekappe, og variert sengetøyet i rødt og sort. Ellers høres det fint ut.

Til 3 åringen; høres supert ut!

Til 6 åringen; Kanskje gjøre noe liknede som du har tenkt til storebror på 8 år, bare bruke farger i hvitt/ sand og et par blåfarger.

Skrevet

Takk for tilbakemelding :-) Ja, kanskje det ikke hadde vært så dumt å kjøre samme prinsipp, men andre farger til han som blir 6 år.

Til 8 åring: Du tror ikke det blir litt kræsj med hvit sammen med rødt og sort da? Jeg vet ikke, klarer som sagt ikke helt å se det for meg :-)

Skrevet

Jeg hadde helt klart gått for nøytrale vegger og skap så hadde jeg kjøpt noen stickers som jeg hadde festet på den ene veggen. Da kan du bytte dem ut etter hva interesser ungene har og du står mye friere til å velge ut annet tilbehør.

Dette har jeg gjort til mine jenter og jeg angrer ikkke. Ene jenten har hvitt med en nyanse syrin farge i og hun andre har hvitt med lime grønt i.

Skrevet

Ja, jeg tror jeg går for "stickers" jeg også :-) Er ikke så flink til å male motiver uansett, hehe...

Grønt høres egentlig veldig greit ut, kanskje det kunne vært for for mellomste gutten vår?

Er litt opptatt av å lage rom som de føler seg hjemme på og vil trives godt i, men synes det er så vanskelig med akkurat ham. Han deler så utrolig lite av seg selv, så vet faktisk ikke helt hvem han egentlig er enda jeg vel er den som kjenner ham bedre enn noen. Vi skal flytte et stykke i fra der vi bor nå, så de må finne seg nye venner, ny skole, helt annen type miljø enn de kjenner nå (flytte fra ørliten bygd til stor by, utkanten av by, men likevel) osv, derfor synes jeg det er viktig å i det minste lage noen rom til dem som de føler seg vel i og kan finne ro i.

Skrevet

Det hørtes veldig fint ut!

Hadde nok valgt lyse og/eller nøytrale farger på veggene, og heller satt personlig preg på rommene med farger på tekstiler som tepper, sengetøy, gardiner osv..

Vegg stickers er jo supert og dekorerer med sånn at du kan skifte de ut i takt med ungenes interesser.

Her har vi malt med magnetmaling under den vanlige veggmalingen over skivepulten, sånn at det er en usynlig magnettavle der, det er veldig praktisk og morsomt for eldstejenta.

På rommet til minstejenta har vi noen innebygde hyller under skråtaket, de har vi kled med tavlemaling sånn at hun tegner inni dem og leker der med forskjellige leker til forskjellige omgivelser som hun tegner selv, hun syns det er veldig stas. Kanskje det kan være noe for 6 åringen din?

Skrevet

Jeg har nettopp pusset opp rommene til mine jenter og da fikk de være med å bestemme. Veggfargen tok jeg ut med tanke på at jeg ville ha noe nøytralt men ikke for kaldt. Den hvitt med limegrønt i er absolutt å anbefale det er en veldig rolig og fin farge. WallStickers fikk de ta ut selv - tepper kjøpte vi på Ikea og her fikk de også ta ut de fargene de likte. Så lenge de fikk være med å bestemme var de kjempefornøyd med resultatet.

Kanskje du skal spørre han mellomste om han vil være med å ta ut farge / stickers selv?

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på det, eneste ejg er litt sånn i tvil på her er jo at han blir 6 år. I hvertfall vi har opplevd at eldstemann har forandret seg enormt etter han begynte på skolen i høst som var. Så er redd mellomste vil velge noe som er på hans nivå nå, altså litt barnslig, og så blir det for barnslig når han har vært skolegutt i noen mnd. Men farger kan han jo så klart få være med på å velge :-)

Skrevet

Tusen takk for ideer :-)

Jeg tror det hadde vært noe for han som blir 3 år, for han elsker å tegne alt nå (snart 2 år), men mellomste hater å tegne, hehe... Pusle, bygge, perle, fikse ting osv er noe annet, det liker han.

Magnetmaling var jo kult da, den ideen tror jeg at jeg adopterer! :-)

Skrevet

Vi har laget nytt rom til vår snart 5 åring, og laget det mykt og litt tøffere på samme tid. Han er igrunnen en soft type på alle måter og liker å ha det pent rundt seg. Vi har valgt å male rommet lyst, lyst grått, og har en grønn vegg (som er litt mer stor gutt farge sier storebroren). Senga og nattbordet er dueblå, og der er kasser under med røde lokk til lego, spill osv. På en grønne veggen har vi noen hvite hyller med krukker i til småting (gormitti, pokemon osv.) og plass til å stille ut legoen han bygger som småsøsken ikke skal ta. Vi kjøpte et rundt, knall rødt ullteppe med en stor, hvit stjerne på til gulvet som er litt kaldt. Han har to Ivar hyller på 106 cm med dører til bøker og andre ting, og røde metallbokser oppe der han kan sortere + et par stablekasser til biler i kroken. I senga er der grønne puter, og to røde. Hvitt kleskap, og en god spotlampe i taket. Globus med lys, og så har vi ramma inne to Star Wars plakater som vil holde seg kult et par år til. Han kunne glatt hatt både ole b og cars, men kompisene synes dette er veldig barnslig så jeg regner med det er bare et tidspørsmål før han ikke liker det selv:) Er rom han kan vokse i.

Skrevet

Tusen takk for innspill erteposen! :-)

Akkurat slik jeg tenker også, at cars, wall.e osv fort vil bli for barnslig, men er det han hadde valgt nå. Star Wars er jo greit da, det liker han, spessielt R2D2 ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...