frøet76 Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Vi bor i en kjellerleilighet. Syns på flere ting det blir vanskelig å sikre leiligheten når vi ikke eier den. Eksempelvis er komfyren ikke barnesikker, og det er andre ting som ikke er bra. Kan jeg forvente at eier sikrer det, evt at jeg gjør det, men han betaler? Jeg har et høyt skap på badet som har falt ned en gang- heldigvis før småen kom til verden- kan jeg kreve at det bores i veggen- er fliser? Jeg er så redd at det kan finne på å velte igjen.
hamsterpia Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Sjekk husleieloven og evt. kontrakta deres. Om du kan kreve det vet jeg ikke, men det kommer sikkert litt an på hva slags type huseieren er også.
HTC Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Nei, det kan du ikke forvente. Jeg hadde snakket med utleier og spurt om dere kunne få lov å gjøre det barnesikkert når det gjelder borring i vegg/fliser ol Evt fjerne det som er skummelt (feks høyskapet.
solstråle69 Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Sorry - men var jeg leietaker, ville ikke tanken på at huseier måtte bekoste dette streifet meg engang. Jeg ville sikret leiligheten, men bekostet det selv. Og selvfølgelig hørt med huseier om det var ok å bore i veggen der det var nødvendig.
Kamomille Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Du kan kreve at baderomsmøbler etc er festet forsvarlig. Dette har ingenting med barnesikring å gjøre, men handler om generell forsvarlig feste av veggfast møblement. Men du kan ikke kreve at f.eks komfyren er barnesikret. Du kan vel kjøpe barnesikring selv til denne? Vanlig barnesikrign må du nok stå for selv!
frøet76 Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2009 Nå har det seg slik at høyskapet er noe vi tok med oss inn i leiligheten, siden huseier ikke hadde satt inn noe skap selv. Dumt for de om det blir hull i veggen, men mot et par hundringser kan de få beholde det når vi flytter... Komfyren: (Her er jeg noe grønn- innrømmer det): Fins det noe som sikrer selve overflaten- altså den vertikale flaten mot varme? Den er varm å ta på. (Kan selvsagt undersøke dette andre steder, men nå som jeg er her likevel, så..... )
*MariDuBedårer* Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Jeg synes du er frekk som i det hele tatt vurderer å kreve utleier for noen hundringser for ditt skap, fordi du vil at det skal festes i fliseveggen. Takk gud for at ikke jeg leier ut til deg ))) Kanskje du burde vurdere å få deg ditt eget hjem, slik at du kan gjøre det du selv ønsker. Bevare meg vel!
Kamomille Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Da får du jo nesten bare spørre huseier om det er greit å bore i veggen. barnesikring til komfyr får du i alle elektriske butikker. Koster bare noen hundrelapper.
It's all about me Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Ang. barnesikting så har huseier ingen plikt til dette med mindre det står i utleiekontrakten. Ang. skapet som du jo nå sier er noe dere selv tok med, det er jo noe helt annet. Selvfølgelig kan du ikke kreve at det borres hull i flisene for å sikre det. Du kan spørre men ikke kreve. At det ikek var noe skap dder da dere flyttet inn viste du antagelig, og det er uansett ikke noe krav det heller. Og til slutt så sier du at huseier kan få beholde skapet mot et par hundringser. Får dere montere det skal han få beholde det uansett ueten å betale et øre. Det blir da en fastmontert ting som skal følge leiligheten.
frøet76 Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 27. mai 2009 Jeg syns du skal ta deg et kurs i høflighet selv, SpicyGirl!! Aner meg at du er utleier selv. Og du vet ingenting ellers om min situasjon- SÅ HOLD GODT KJEFT!! Syns utleier er ganske kjip som ikke innreder med et skap i utgangspunktet, jeg. Noe han i utgangspunktet lovte.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #11 Skrevet 27. mai 2009 Du er temmelig frekk hvis du borer hull i veggen til utleier for å feste ditt skap, og etterpå krever penger av han for å la det stå igjen.
*MariDuBedårer* Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Jeg er heldigvis ikke utleier selv:)))) Jeg har derimot leid flere leiligheter sselv, og det kunne ikke falt meg inn å kreve dette av utleier. Jeg blir faktisk flau på dine vegne dersom du lufter dette for utleieren din. Har aldri hørt om noen som mener en utleieleilighet burde ha barnesikringer. Og dersom badet ikke hadde skap i utgangspunktet, og det ikke var barnesikringer overalt HVORFOR i all verden valgte du å leie der da? Du finner sikkert mange leiligheter til leie som er barnesikret. NOT!
It's all about me Skrevet 27. mai 2009 #13 Skrevet 27. mai 2009 Nei vi vet nok ingenting om di situasjon, vet vet bare det du forteller her. Og utifra det er det ganske over kaneten å kreve barnesikring og at utleier skal kjøpe et skap av dere etter at dere har ødelagt fliser på badet hans..... Selv har jeg hatt flere skap på badet som ikke er skridd fast i veggen uten at det har vært i nærheten av å velte, så kanskje dere heller burde kjøpe nytt skap.....og barnesikring selvfølgelig.
Sånn kan det gå Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Hadde leietaker borret hull i baderomsflisene for å sikre et skap de selv hadde satt der hadde jeg krevd erstatning rett og slett. Om du vil ha barnesikring må du selvfølgelig bekoste dette selv. Dette er ikke noe utleier har ansvar for.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #15 Skrevet 27. mai 2009 Hihi, om du hadde leid hos meg, borret i flisene for å feste ditt eget skap og attpåtil krevd penger for skapet når du flyttet (*flire*) så hadde du ganske snart fått et brev fra advokaten min hvor jeg hadde krevd erstatning for flisene og skapet kunne du ærlig talt bare beholdt. Ditt barn - ditt ansvar å barnesikre leiligheten. Komfyrbeskytter koster ikke all verden og hvis du ikke har råd til det, så har du hvertfall ikke råd til å fø opp et barn. =)
meg & to små vampyrer Skrevet 27. mai 2009 #16 Skrevet 27. mai 2009 Vi spurte ved visning om vi evt fikk tillatelse til å barnesikre, dvs sette opp grinder osv av huseier. Jeg tror det er slik man bør gjøre det, spørre huseier om man får lov. Og vedrørende høyskap på bad, dette er vel ikke standard baderomsinnredning. Kanskje du kan sette det et annet sted der det å feste det til veggen ikke er et såpass stort inngrep? Vi har festet bokhyller til veggene siden 3åringen klatrer på de. Men om huseier krever erstatning for det når vi flytter så betaler vi selvsagt det! Skulle bare mangle. Vi sikrer fordi vi må, men betaler det også om det blir noe som må utbedres.
Tia med 2 ♀ Skrevet 27. mai 2009 #17 Skrevet 27. mai 2009 Hvis du skrur det fast i veggen tilhører det deretter leiligheten. Man skal ikke ta med seg ting som er skrudd fast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå