Mayken Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Dette visste ikke jeg. Da vi var på 2 mndr kontroll på helsestasjonen, snakket helsesøster om små barn og feber. Hun sa at de fint kan tåle opp mot 40 i feber uten at man trenger gi paracet. Bare sørge for å kle av dem og kjøle dem ned og selvsagt se an på allmentilstanden. Dette stemmer veldig bra med storesøster her i huset, hun har hatt mye feber opp igjennom og kan være helt upåvirket av 40 i temp. Men hun hadde aldri feber før hun var nærmere året, bortsett fra litt småreaksjoner etter vaksinering, men da visste vi jo hva det kom av. På søndag hadde vi barnedåp for lillebror, nesten 2,5 mndr. På kvelden da vi la han, syntes vi han var litt varm, men tenkte ikke så mye mer over det. Da jeg endelig kom meg til sengt i 1 tiden, var han veldig varm i hodet. Vi tok en temp og den viste 38,7. Han pustet litt anstrengt, vi bestemte oss for å ringe legevakten bare for å få noen tips om hva vi kunne gjøre. De ville ha oss inn på kontroll. Dro ned og de undersøkte lillegutt, fant ikke noe spesielt, men sendte oss videre til barneavdelingen. Der ble han grundigere undersøkt og så ble vi lagt inn til observasjon. De sa at små barn under 3 mndr IKKE skal ha feber, i hvertfall ikke hvis de blir fullammet. Da er de bekymret for om det kan være blodforgiftning. De tok røntgen og flere blodprøver, men fikk dra hjem dagen etter da allae prøver var fine. Lillegutt har nok blitt smittet av et virus som storesøster har dratt med seg fra barnehagen, skulle bare se an feberen gi paracet og komme tilbake hvis feberen ikke var borte til i dag. Synes det er merkelig at helsestasjon og sykehus sier så forskjellige ting. Nå var det jo heldigvis ikke noe alvorlig i veien, men tenk om det hadde vært det og vi ikke hadde ringt legevakten for å undersøke, bare gjort som helsesøster sa? Har dere blitt informert om dette på helsestasjonen?
rampete robin Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Min minste fikk feber da han var 2,5 mnd. Hadde hørt at barn under 3 mnd som ble fullammet ikke fikk feber, så ble litt overasket. Men ingen regel uten unntak. Ble fullammet og det var da jeg ble oppmerksom på feberen. Han ble plutselig glodvarm i løpet av måltidet sitt på ettermiddagen. Det varte litt, så forsvant feberen igjen. Han var i fin form ellers. Etter å ha holdt på slik gjennom natta, med feber opp og ned, så dro vi til fastlegen dagen etter. Han sa ikke noe spesielt, bare at det kan skje. Var ingenting i veien med lillegutt. Sikkert blitt smittet av sine eldre søsken han også, som var litt småhanglete samtidig. Var ikke noe snakk om sykehus. Allmenntilstanden var bra, og da pleier jo alt å være bra.
lillespire08+10 Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Oi... lillegutten min hadde 39,5 i temp når han var 2,5 mnd. Jeg tok ikke kontakt med verken helsestasjon eller lege (dette var på en søndag). Leste en plass at de måtte ha feber i mer enn 3 dager på rad før man burde ta kontakt med lege. Jeg kledde av gutten min, og tempen gikk ned gradvis, hadde feber en dag. Tenkte aldri på blodforgiftning:/ Heldigvis gikk det bra. Huff. Aldri hørt at barn under 3 mnd ikke skal ha feber. Jeg fullammet også på det tidspunktet.
Mayken Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. mai 2009 Lillegutt har hatt feber konstant siden søndag da. Mellom 38 og 39,5 hele døgnet. Er under 38 nå, så ser det an litt utover dagen. Kontakter ikke barneavdelingen igjen så lenge den er under 38 tenker jeg.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Barn under 3 mnd skal ikke ha feber. Og dersom de har det må man dra til legen med en gang. Når de er så små tåler ikke kroppen så veldig mye. Det er vel derfor man skal være mer oppmerksom på det enn når de er over 3 mnd.. Om tempraturen er under 38 tenker ikke jeg at det er feber, men litt høy temperatur. Og husk, noen barn får tenner i en alder av tre mnd, så det kan være derfor babyen har feber. Men det er alltid lurt å få en sjekk når de er så små..
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 "Skal ikke ha feber", men de får jo det!!! Mi tulle hadde feber flere ganger hun da hun var under tre mnd....hadde et virus,hos legen sa de at det var bare å vente til det gikk over, og at det var vanlig å ha litt feber...så hvorfor får så mange under tre mnd. feber hvis de ikke skal ha det??? Det blir jo dumt å si at de ikke skal ha feber da...
Figa Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Det var vel å ta det litt bokstavelig. At barna "ikke skal ha feber" betyr da ikke noe annet enn at det ikke er vanlig at spedbarn har feber. Forresten så skal lege kontaktes om barnet er under 6 mnd og har feber. Feber er når barnets temperatur er mer enn 38 grader.
Krysta-2nydeligesmå Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Det er ikke riktig å si at barn under 3 mnd ikke skal ha/kan få feber! Vi ser jo at mange små får det. MEN alle barn under 3 mnd med feber skal ha legetilsyn! Dette fordi de som ammes er oftest godt beskyttet mot virus, og fordi det da kan dreie som om en bakteriell-infeksjon som krever behandling. Mange barn under 3 mnd får feber, og det skyldes jo stort sett virusinfeksjoner som de gjerne blir smittet av eldre søsken. Dette er jo oftest ufarlig, men man tar ingen risk med de minste, derfor er det riktig å kontakte lege/legevakt.
Mayken Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. mai 2009 Ja, jeg forstår jo også at barn under 3 mnd kan få feber. Det var bare de ordene legen på sykhuset brukte. Men jeg visste ikke at man måtte kontakte lege hvis de får det. Det fikk vi ingen beskjed om på helsesatsjonen da de snakket om feber der. Er det jeg reagerer på. Derfor jeg lurer på om andre visste dette og i så tilfelle hvem har informert dere om det?
Figa Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har heller ikke fått vite noe på helsestasjonen. Jenten min fikk feber da hun var fem måneder og jeg ringte på legevakten for sikkerhets skyld. Der sa de at når barn under 6 mnd fikk feber skulle lege kontaktes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå