<3 2 prinser & 1 prinsesse <3 Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 husker for nokre veker siden, så var de så mye snakk om att gravide ikke skulle reise til syden, hva var grunnen til de nå gjen?? hvar de en bakterie eller infeksjon som kunne gjer att barne døde?? noen som hvet?? var de spesiell plass i syden?
snuffe Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Det er vel bare annen bakteriflora og høyere risiko for ting som toxoplasma og listeria. Men å generelt fraråde gravide å reise til typiske sydenland synes jeg blir litt tullete. Har man valget, hadde jeg kanskje valgt Spania eller Portugal fremfor Tunisia eller Egypt - basert på hygieneryktet, og ellers fulgt kostholdsanbefalinger (ikke spise uvasket salat, kule-is fra gateselgere osv).
lillejenta2 Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Ingen grunn til å droppe syden! Vi skal en uke til Mallorca om tre uker (er da i uke 25) og en uke til Roma i uke 31. Gleder oss veldig!! Har flere venninner som har reist under graviditeten, aldri vært noen problemer. Vi spiser jo ikke salat og kuleis uansett når vi er i utlandet, så det blir vel egentlig bare å gjøre som vi pleier på tur.
Jannix Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Kom akkurat hjem fra en ukestur til Tunisia, jeg er i uke 29 nå. Ingen problem, bare utrolig deilig!! Man tar jo sine forhåndsregler, men det gjør man jo hjemme også når man er gravid.. Ingen grunn til hysteri;)
lykkejinta Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 HEI:) Jeg er nettopp hjemme etter ei helt herlig uke på Skiathos, Hellas. Opplevde ingen problemer med å reise på tur gravid. Jeg holdt meg unna salater, rå grønnsaker, passet på at kjøttet var godt stekt og nøye med håndhygiene...Hadde med meg slik anti bakterie sprit man får kjøpt på apoteket. Jeg kjøpte heller ikke kule is, men vanlig små is som er pakket inn. Så nyt ferie og graviditeten:)
nesten30 Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 det er som nevnt her dette med hygiene og bakterieflora, i tillegg er det økt fare for blodpropp ved lengre flyreiser. Dvs. at man må være flinkere til å bevege seg på flyturen og evt. kan ha god nytte av støttestrømper. Og så er det jo dette med behov for litt høyere solfaktor da, siden en blir lettere brun og brent når man er gravid
MammaTilNydeligsteA Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Jeg ville aldri reist til Syden som gravid, iallefall ikke etter uke 25, hvor det er stor sjanse for overlevelse med adekvat behandling om barnet skulle komme. Dette av den enkle grunn at jeg har sett altfor mye i jobben på nyfødt intensiv, og nok (kanskje) er litt hysterisk.. Jeg hadde ikke følt meg trygg hvis jeg hadde fått rier, blødning eller andre komplikasjoner på f.eks en liten, gresk øy. En ting er store, europeiske byer, men små feriesteder ville jeg ha droppet. Jeg tenker altså ikke på farer forbundet med mat, infeksjoner etc, dette kan man til en viss grad påvirke selv slik dere er inne på, ved bla å være påpasselig med håndhygiene. En blødning, prematur fødsel eller andre komplikasjoner kan man derimot ikke sikre seg mot, og da tenker jeg det er tryggest å være i nærheten av en neonatalavdeling jeg er trygg på tilbyr god behandling.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Jeg hører egentlig til på 3.tri, men følte jeg måtte svare her. For meg var det nada problem å dra til syden (uke 25). Var en uke på Lanzarote, og det gikk helt fint! Man bør sjekke at salat/frukt er vasket og at kjøttet er gjennomstekt. Spiste masse sjømat og pasta, og kjøpte frukt på supermarked som jeg vaska på hotellet med flaskevann. Ellers levde jeg heeelt normalt, brukte kanskje ekstra mye antibaktriell på fingrene før måltider og før/etter toalettbesøk. Så lenge du er i nærheten av klinikker/sykehus som forsikringsselskapet ditt går god for, er det ingen problem! Damer over hele kloden er jo gravide!
MammaTilNydeligsteA Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Jeg hadde også fint kunnet reist til Syden før jeg begynte å jobbe med det jeg gjør, (nyfødt intensiv), men med den kunnskapen jeg nå har er det uaktuelt. Selvfølgelig er damer over hele kloden gravide, men det er også store ulikheter knyttet til neonatal -og svangerskapsomsorg på denne kloden... I Polen vet jeg f.eks at de konsekvent ikke redder barn under 26 uker. Selvfølgelig er det jo null problem for de fleste, bare 7 % av alle babyer fødes jo prematurt, 10 % av alle babyer havner på nyfødt intensiv, og antall mødre på observasjonspost vet jeg ikke. Men jeg ville altså ikke tatt den sjansen med den kunnskapen og erfaringen jeg nå har, ting kan skje fort i et svangerskap!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå