Gå til innhold

kan dere komme med noen enkle middagstips?? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pølsegrateng.

Pølser, kokt pasta og evnt frøsne grønnsaker i en form, hvit saus oppå og ost oppå der. Stekes på 200 g i ca 20 min.

Evnt koke en pose med pastablanding og ha i formen.

Grøt, pannekaker, lasagne som lages en eller to dager i forveien, oppbevares i kjøleskapet.

Lillebror her blir superfornøyd hvis han får pasta og pose potetstappe.

Skrevet

Fiskeburger:

Fiskekaker som du steker eller varmer i micro. Pitabrød du varmer i brødrister eller micro, salat og dressing

Tomatsuppe:

Toro tomatsuppe m/litt fløte eller creme fraiche og litt paprikapulver. Kok opp litt ekstra makaroni og ett hardkokt egg til hver person, server med hvitløksbaugett.

Pasta med skinke:

Kok spagetti og rør i litt smør, skjær en boxskinke i terninger evt mais og ost på toppen

Kyllingfileèt:

Kok ris. Stek kylling i små biter i panna. Salte og pepre. fres opp en pose frossengr.saker og server med dressing eller soyasaus eller posekyllingsaus

Torsk:

Kok poteter og gulrot. Trekk frossentorsk i vann, server med smør og gjerne litt purre eller kruspersille

Karbonade:

Stek karbonade, stek litt brødskiven i smør. Legg karbonaden oppå skiva og litt ost, osten smeltes under lokk. Orker du, så er det godt med stekt løk til

Dette er raske og enkle middager. Her kommer den perfekte oppskrift på hvordan du koker ris uten å passe på den og uten at den blir tørr + at den holder seg varm og god lenge.

Koke ris:

1 dl ris pr prs + 1.5 dl vann pr prs + litt ekstra. Dvs hvis jeg lager ris til 4 personer koker jeg 5 dl ris og tilsetter 8 dl vann.

Hell ris og kaldt vann i kjelen samtidig. Skru plata på fullt. Når vannet koker, skrur du plata totalt av, men lar kjelen stå på den varme plata. Tilsett litt salt og rør rundt. Legg papirhåndkle eller kopphåndkle over kjelen og press lokket tett på.

Risen er klar etter ca 20-30 min, men holder seg varm og myk og god i ca 2 timer. Siden plata ikke står på og den holder seg lenge, kan jeg feks hente i bhg, lage resten av maten el.l. Dessuten er det perfekt når du venter gjester, da trenger man ikke stresse med å spise med en gang risen er klar.

Skrevet

laks: legg laksefilet i ildfast form, krydre med salt og sitronpepper. De trenger ca 20-25 min i stekovnen, på ca 200grader. Om du legger de frosne i ovnen beregner du litt ekstra steketid.

kok potet til, og server med litt rømme, press sitron over fisken, og en god grønn salat til!

Denne digger hele familien her!

Skrevet

Denne er populær hjemme hos oss:

Kjøttdeig eller karbonadedeig stekes og blandes med Toro pizzasaus etter anvisning på pk.

Hell kjøttdeigen i en ildfast form og lag potetmos (enten fra bunnen med poteter, salt og melk) eller pose. Ha potetmosen over kjøttdeigen. Sett i ovnen på 200 grader og bak i ovnen til potetmosen er gyllen. Serveres med salat og evt brød-

Skinkepai:

300g mel (hvete-eller fullkorn)

2 ss vann

150g mykt smør

Smuldre smøret og mel sammen, tilsett vann og arbeid deigen jevnt sammen. Smør en paiform med smør og dryss mel på, og trykk deigen ut i formen. Prikk med gaffel og pensle med egg. Stekes midt i oven på 200 grader i ca 15 min.

Fyll:

3-4 egg vispes sammen medca2 dl melk, 1 pk kokt skinke som skjæres i strimler/biter, revet hvitost (mellom 150-200g, alt etter hvor tykk en vil ha røren), salt, pepper og gressløk.

Hell fyllet i den halvstekte paien og sett i ovnen og stek i 35-40 min - til den er gyllen oppå. Serveres med salat til

Fiskepinner i pita:

Stek fiskepinner og varm pitabrød i ovnen. Kok ris og kutt opp salat og grønnsaker en liker (for eks agurk, tomat og paprika) Fyll pitabrødet med fiskepinner, salat og ris og ha evt dressing på, eller ketchup.

Gratinerte pannekaker:

pannekakerøre:

3-4 egg vispes sammen med 5 dl melk og 5 dl mel. 1/2 ts salt, litt olje eller smeltet smør og 2 ss sukker.

la svelle i ca 30 min.

Stek kalkun-og kyllingpølse på stekepannen.

Stek pannekaker og legg pælser inni dem og rull dem sammen og legg i ildfast form. ha over revet ost og gratiner i ovnen til osten er smeltet.

jeg pleier å lage Toro Betasuppe til dette - klan selvsagt også lage grønnsaksuppe fra bunnen av, alt etter hva en har tid til;o)

Ovnsbakt laks medråstekte poteter og fløtesaus

Krydre laksefilet med salt, pepper og sitronpepper og legg i alu.folie. Legg i ovnen og stek på 225 grader i ca 30-40 min.

Del rå poteter i båter og stek sammen med olivenolje og peppermix + salt til de er møre og gode.

saus: 1 pk kremfløte, peppermix, salt, soyasaus, lys maizena til å jevne med. Kok opp fløten og krydre med pepper, salt og soyasaus - jevn med maizena og la småkoke i 5-10 min.

Serveres med kokte grønnsaker eller salat.

Skrevet

Serverte min lille dette en dag og det var populært:

grove fiskekaker ( rema), villris, babygulrøtter og brun saus.

Tar kun noen få minutter å lage :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...