Gå til innhold

Hjelp! Kan jenta mi spise dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk! Laget fromasj i går kveld som inneholder nøtter. Derfor tok jeg av en posjon til jenta mi på 16,5 mnd før jeg tok i nøttene. Men så glemte jeg å sette den i kjøleskapet! Den var ferdig i går kl 23 og satt den inn nå kl 7 i morges. Den er laget på basis av gele og krem. Smakte på den og den smakte greit.

Hadde dere latt henne få av den eller skal jeg la være? Hun kommer til å klikke i vinkel når vi andre sitter og spiser og hun ikke får. Og hun kan jo ikke få av vår for den er det nøtter i :(

Sosehode altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er krem i, og den har stått ute over natten ville nok ikke jeg gitt den til et barn under 2 år.

De er gjerne mer ømfintlige enn oss voksne.

Kan du lage en annen krem-dessert til henne som blir ferdig til middagen?

Krem med oppkuttede frukter f.eks?

Skrevet

Vi får besøk kl 12 så jeg rekker ikke å få ordnet noe annet til det :( Hun kommer til å bli så skuffet, stakkar. Hun får jo selvfølgelig en yoghurt og kan dele opp frukt, men noe av stasen var jo at hun skulle spise med oss da. For da blir hun jo så glad.

Skrevet

Da hadde jeg løpt ut i butikken og funnet noe nytt til hele gjengen.

Jeg har en gutt med cøliaki og det kunne aldri ha falt meg inn å spise noe han virkelig liker rett ovenfor han uten å tilby han det samme laget på hans måte. Det selv om han kunne fått en yoghurt istedet, det blir ikke det samme.

Har jeg ikke noe tilsvarende å tilby han spiser jeg det når han ikke er der.

Skrevet

snuppa mi er like gammel som din, og hun får litt nøtter! finhakka, vellogmerke, i feks musli, nøttestek etc. og litt peanøttsmør.

så hadde ikke hatt noe problemer med å gi henne samme som dere spiser..

man skal jo selvsagt ikke gi altfor mye altfor ofte, siden det trigger allergi..

men en gang i bland, og hvis de er i små biter, er nok problemfritt.

Skrevet

Jeg synes ikke jeg kan hive kaka jeg har laget til gjestene kommer pga dette. Ikke har jeg mulighet til å få ordnet noe nytt heller, for nå er det snart sovetid for jenta mi.

Det er ikke sånn at hun har noen ide om at hun liker dette bedre enn noe annet. Sist hun spiste det var hun 1 år. Men hun liker egentlig alt hun får å spise, hun. Tror ikke vi har kommet til en ting hun ikke liker enda. Men hun vil gjerne ha det vi spiser. Det hender jo selvfølgelig at hun ikke kan få det.

Skrevet

Det går forsåvidt greit å plukke ut nøttene, men det vil jo være små biter etter at jeg hakket dem, så spor av nøtter vil hun jo få i seg. Har vært så skeptisk for det siden det er så mye snakk om at det kan gi allergi. Hittil har hun ikke reagert på noe så jeg tror det er lite sannsynlig at hun har nøtteallergi, men tenk om...

Skrevet

Trenger da ikke hive den, bare spise den når hun ikke er der.

Når det er sånn som du skriver at hun kommer til å klikke i vinkel hvis hun ikke får spise det når dere spiser det så hadde jeg latt være.

Enkelt og greit.

Jeg spiser aldri ting foran guttungen som han kommer til å klikke i vinkel over å ikke få smake. Han er 3 nå, men den praksisen har vi kjørt lenge.

Det vi vet han ikke liker derimot er en annen sak.

Jeg hadde fremdeles dratt ut og kjøpt noe annet :o)

Skrevet

Klikke i vinkel var kanskje å ta i, men hun vil gjerne smake på alt vi spiser. Prøvde bare å være litt morsom :-)

Dersom det hadde vært noe hun var spesielt glad i så kan jeg kanskje være enig med deg, men hun vil ha alt vi spiser hun. Og jeg synes hun må lære seg at hun ikke alltid kan få alt heller. Hva om man er på besøk borte og får servert ting hun ikke kan spise? Kan jo ikke be de å sette det bort heller.

Og som sagt, jeg har ikke mulighet til å dra ut å få ordnet noe annet før gjestene kommer i dag.

Skrevet

Tuller du Tuxie? Skal du ikke gi jenteungen kake pga hun KAN KANSKJE reagere på nøttene.

Herregud, nå må du ta også ro ned og slutte å være så overhysterisk.

Skrevet

Synes jeg leser på alle debatter her inne og når jeg googlet at man ikke skal gi nøtter til barn under 2 år. Noen skriver 3.

Nøtter er vel stort sett det eneste hun ikke har smakt på så jeg vil ikke si at jeg er overhysterisk. Jeg har bare vært forsiktig med dette fordi det er så mye snakk om nøtteallergi. Trodde jeg ble hengt her inne om jeg tenkte å gi henne av vår kake.

Skrevet

Jeg hadde gitt henne en smakebit. Poden min spiste nøtter siden han var 1år, helt fin han å ingen nøtteallergi:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...