Gå til innhold

Hva feiler det dagens jordmødre egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg fødte spurte jeg om jeg hadde revna mye. Fikk beskjed om at jeg hadde nesten ikke rivna..bare bittelitt.

I journalen min står det dyp grad 2 rift. Helt bak til endetarm.

Hvorfor bagatelliseres denne riften? Fikk overhode ingen beskjed om å unngå forstoppelse,trykking på toalett.. ingenting.

Med en slik rift bør man jo være forsiktig! og være meget flink med bekkenbunns øvelser osv.

Jeg gikk jo rundt å trodde at jeg ikke hadde rivna omtrent jeg.... tok ingen hensyn for å si det sånn.

Blir så forbanna.....

Når jegsnakker med venninner så virker det som det går igjen. Man skal liksom ikke tenke på underlivet så man får ikke ordentlig beskjed om hva som er skjedd der nede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det en skrivefeil da? For hvis du måtte syes, så vet du jo selv hvor lang tid det tok.

Skrevet

Jeg har helt motsatt opplevelse. Jeg hadde virkelig ikke store riften, men fikk likevel beskjed om å unngå trykking og fikk også grundig beskjed om hvordan man best kunne unngå infeksjoner og ikke minst masse nyttig info om kniping etter fødsel, så jeg syntes nå jeg fikk god informasjon om hvordan det stod til med underlivet og hva man må passe på. Synd hvis det ikke er vanlig :-(

Skrevet

først så gjelder jo dette 1. jordmor da. ikke skjær alle under en kam.

Og i hennes øyne var kanskje ikke riften så stor.....??

Du har sikkert blitt sydd bra i etterkant slik at de ikke så noen grunn til at du skulle være mere forsiktig. har du hatt plager i etterkant da? eller bare klager du litt på forhånd?

og hvorfor spurte du ikke om noe når du leste det som stod i journalen.

Skrevet

hva snakker du om? lang tid tok hva?

Skrevet

Min jordmor var helt omvendt hun.

Fødselen gikk kjempeflott. Men rett før hodet skulle ut so gaula jeg at "VIL IKKE REVNE"

Hun spurte kjapt om jeg hadde revna sist. Nei, sa jeg, men er kjemperedd for det nå. Hun fikk fart på seg, henta noen varme kluter og noe olje eller noe styr, som hun holdt rundt åpningen mens babyen kom ut. Etterpå sjekka hun kjempenøye "Vil bare være ekstra nøye jeg siden du var redd for revning" Men jeg revna ikke. Så spurte hun om jeg hadde vært sår sist siden jeg var så redd for revning. Ja, det hadde jeg. vel da skulle jeg smøre med det og det, gjøre sånn og sånn osv. for å få minst mulig vondt og komme fortest mulig til normalen. Fikk masse kjempegod hjelp føler jeg.

Dagen etter kom hun til meg på barsel, og spurte hvordan det gikk. Om jeg hadde vondt i underlivet. Og at hun godt kunne sjekke for å se om alt var som det skulle. Måtte bare komme inn for en sjekk når jeg måtte ønske hvis jeg følte noe var unormalt nedentil.

Så hun tok jo revningen (eller i mitt tilfelle: ikke revningen) og redselen min på alvor ihvertfall.

Skrevet

NN 00:06, er du stein?

Jeg er ikke jordmor for fem flate øre, men til og med jeg skjønner at når man revner helt bak til endetarmen og det klassifiseres som "dyp grad 2" så er det en stor rift.

Skrevet

Journalen har jeg lest i ettertid! var slik jeg fant ut hvor mye jeg rivna. Og det var jo faktisk en del.

Ja,jeg har hatt MASSE plager etter fødselen uten at jeg gidder å gå inn på det her. Og jeg er overbevist om at jeg kunne unngått en del plager ved å ta mer hensyn etter fødselen.

Jeg gikk rundt å trodde at jeg hadde rivna "bittelitt" som var ordet jordmor brukte, mens jeg egentlig hadde en dyp rift helt bak til endetarm.

Fysioterapeuten min er sjokka. Og hun er enig med meg om at skader "hysjes" ned. Mens man heller burde få vite alt om hva som har skjedd. Nettopp for å ta hensyn og unngå senskader.

Det høres bra ut at noen her har blitt godt informert da! Det er langt i fra tilfelle alle plasser.

HI

Skrevet

Definisjon på ruptur grad 1 er: "Rift av vaginalslimhinnen av vekslende grad. Overfladisk ruptur av underliggende perinealvev, men skaden når ikke ned til ytre analsfinkter."

På grad 2 er: "Skaden når ned til ytre analsfinkter, men uten å affisere denne."

Det betyr at grad 1 er alt fra små, overfladiske rifter, og grad 2 når NED TIL endetarmsåpningen. Siden endetarmen ikke blir affisert, er det egentlig ingen grunn til å skulle ta noen ekstra forholdsregler. Slimhinnene gror svært fort, og etter 3-4 dager når tarmen kommer igang igjen etter fødsel, er den allerede halvveis grodd.

Skjønner godt at du er frustrert hvis du har fått plager etter fødselen. Og jordmoren kunne godt vært mer spesifikk. Men det hadde neppe hjulpet noe særlig om du hadde fått vite det.

Selv fikk jeg ruptur 3B, og masse informasjon angående det, men ingen grunn til å la være å trykke når man skal på do. Man er jo uansett automatisk forsiktig, siden man tross alt har vært sydd og er veldig sår.

Skrevet

jeg fikk total ruptur grad 3 a, fikk ikke en dritt av informasjon om noen ting. halve lukkemuskulaturen i endetarmen min revnet og hele veien bak til den og da, hørte flere jeg lå p årom med fikk informasjon om grønsåpebad, smøre med noe lindrende, menjeg fikk ikke noe info, de sjekket heller ikke meg dagen jeg skulle dra hjem, mne jeg har vært heldig, ikke hatt noen plager, merket ikke at jeg hadde revna så mye en gang, var i fin form samme dagen jeg fødte, men må jeg på do og gjøre nr 2 nå, må jeg gå med en gang, men det kan og være fordi jeg ikke er så flink til å knipe da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...