Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har en jente på 2 1/2 år ganske nøyaktig. Pappaen mener at vi må bli flinkere til å lære henne å leke alene og mener at det ikke skal være nødvendig å "underholde" henne hele tiden. Jeg synes på min side at hun faktisk er ganske flink til å leke alene. Hun leker med dukka si kanskje 20 minutter. Hun kan holde på med lekekjøkkenet sitt kanskje like lenge. Hun er veldig flink til å finne på ting som hun trenger en "assistent" til, f.eks at hun skal feste et tau rundt magen min. Da holder hun på å knyter på dette i evigheter, eller at vi må sitte å "bli servert mat" fra lekekjøkkenet. Hun leker også fint sammen med naboungene.

Hvor mye underholder deres 2 1/2 åringer seg selv. Kan man forvente så veldig mye av dem i denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om mine unger hadde lekt så lenge alene så hadde jeg vært fornøyd. Jeg har to barn, på henholdsvis 2 år og 3,5 år og ingen av de leker så mye alene. Den minste kan holde på med sine ting i 15-20 min men så vil han ha noen med seg å finne på noe. Den eldste har først nå lært seg å leke litt alene og det er ikke mange minuttene i slengen. Jeg har også lurt på hvordan man kan lære de å leke alene men har ikke klart det selv.

Tror det er vanskelig å lære de å leke alene, det kommer etterhvert.

Skrevet

Jeg var helt ekstrem på å ikke leke alene (jeg er eldst)..

Kunne ikke gå ut alene engang - mamma MÅTTE være med..

Men begge søstrene mine var flinke til det.. Hun som er 2 år yngre ikke så mye riktignok, siden jeg måtte ha henne med på alt :)

Men hun som er 7 år yngre enn meg, attpåklatten, hun satt alene og "skravla" og lekte i timesvis..

Trengte ingen andre.. Og det var helt fra hun var ganske liten - vi store jentene var jo på skolen osv, og lekte liksom ikke _med_ henne på den måten..

Skrevet

Min 2,5-åring er blitt gangske flink å leke alene i det siste. Det kan være tildeldig eller ha sammenheng med at han fikk to småbrødre for 3 mnd siden, vet ikke.

Det går veldig mye i å kjøre bil/tog/fly rundt på gulv eller radiatorer eller på pianoet(arg). Han kan også finne på å lempe ut alle lekene i lekekisten og så gå oppi den selv, og så rydder han som oftest på plass etter seg også. Kanskje han finner en leke der nedi som han blir interessert i også. Han leker ikke konvensjonelt med hver leke, han skal stort sett stable eller kjøre alt.

Det går jo så klart ikke kjempelenge før han kommer springene og skal ha oppmerksomhet fra meg, men han er flinkere å sysselsette seg selv enn før. Gi han ei bøtte vann ute og han har tidsfordriv i evigheter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...