Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 ikke at det er det værste i verden,altså, men som forelder vil man jo gjøre det beste for barnet. Hun var stor ved fødsel og er fortsatt veldig stor. Er 1,5 år og veier 13,4 kg. Er ca 83 cm høy. Vi er en slank familie, spiser grønnsaker hver dag til middag og ungene spiser variert og sunnere enn mange jeg kjenner Men når det er grillsesong blir det mye pølser,da.. Og i alle sosiale familielag er det servering av div. søppelmat (kaker,kjeks osv) Og jeg sier fra om når det er nok, at hun ikke skal få mer, men de gir henne og hun hyler seg til det. I det daglige bruker vi ekstra lett melk og ingen smør på skiva. maks en youghurt om dagen og prøver å tenke over hva hun får i seg. men det vanskelige er altså i sosiale lag og at hun har en storesøster. Da blir det vanskelig å ikke gi is til henne når storesøster og naboungene får.. Skjønner...?? Hvordan løse dette?? Kan forøvrig legge til at den lille unge damen er meeeeeeeeeget aktiv..
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Jeg ser ikke helt problemet. Dere gir henne normal mat, med noen utskeielser innimellom. Hun er 1,5 år, hun kommer til å være lubben med normalt valpefett i MANGE år fremover, ingen vits i å dytte på henne en spiseforstyrrelse og ødelagt selvbilde allerede nå.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 nei, men er redd vi heller ikke gir henne en sjangse til å "vokse inn i kroppen sin" hvis du skjønner? Hun har en apetitt som en voksen og får aldri nok mat..kan spise tre skiver til frokost..Og vi vet jo ikke om hun kommer til å strekke seg mye og/eller om hun fortsatt kommer til å sprenge alle kurver framover som hun har gjort fram til nå... Nei, vanskelig dette,altså... Har egentlig ikke bekymret meg ang dette før i det siste, men "alle" kommenterer hvor stor hun er, og kaller henne tjukka og bolla og slik.. hun er jo ikke tjukk, bare kraftig;-) Og framover blir det mye sosialt med familien som ikke respekterer våre grenser..vil jo ikke at hun skal få ubegrenset med "besteforeldremat" Kommer selvfølgelig aldri til å dytte på henne spiseforstyrrelse.. men ikke kult å vokse opp som tung heller,vel..?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Begge mine var 79-80 cm ved 12 måneder, og ca 12 kg. De er begge lange og slanke barn:) JEg har aldri lagt grenser på deres matinntak, men heller på hva vi har på bordet. Og ingen lettprodukter utenom den ekstra lett-melken med tilsatt D-vitamin(mer pga vitaminene enn lettmelk). Og en ting til; mat er mat, vi må ha det men det er ikke noe vi legger kjempestor vekt på. Vi koser oss både med og uten mat. Maten er ikke kosen, om du forstår. Du bør ikke legge så mye vekt på mat, og heller ikke begrense hele tiden, tenker jeg. Ungen din er da slank, hun. Tror du skaper flere problemer med mat og vekt om du allerede nå starter med mange forbud og oppmerksomhet på mat og vekt. Ikke stress med dette. Og ikke sammenlign ditt barn med slike små og nette(magre;)) barn. Mi jente er slank, men ikke sped. Og så lenge fysikken er god og matinntaket forholdsvis sunt, så er hun kjempefin. Ser sunn ut. Gutten min er av den varianten hvor buksene aldri henger oppe for han er så slank. Ikke et gram fett på kroppen der, bare mye muskler;)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Jeg skjønner godt hvordan du har det. Jeg har selv vært veldig bekymret for datteren min og lurt på om hun spiser for mye etc. Overvekt er et forferdelig problem og jeg synes bare det er ansvarlig at du er obs på det tidlig. Noen barn har lettere for å legge på seg og da er det faktisk foreldres oppgave å passe på at de holder seg sunne. Det høres ut som at du gjør mye riktig. Husk hun er nesten bare baby enda. Har selv hatt en kjempelubben baby, som nå er lang og slank. Og jeg hadde de samme bekymringene som deg. Bestevenninna mi var virkelig noe av det mest lubne jeg har sett som baby. Masse valker og skikkelig bollekinn, fram til ca 2 år. Men nå sliter hun med å legge på seg. Er syltynn med BMI på 17 og spiser 8 måltider hver dag for å holde seg så normal hun kan. Mine beste råd. Mange og varierte måltider. Min datter spiser 6 ganger i døgnet (08, 10, 12, 15, 17 og 19) og helsesøster sa at det var helt perfekt. Kunsten er å holde blodsukkertet gjevt hele dagen, unngå toppene, da det er disse som er den store faren ved overvekstproblematikk.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Du løser det ved å innse at det ikke er noe problem. Jenta di eer aktiv og har en sunn appetitt, og at hun godt kan kose seg sammen med resten av familien. Kroppsfasong i den alderen sier veldig lite om hvordan hun vil bli seinere. Ene min var en lubben og god unge fram til han var rundt to og et halvt, da mistet han babykroppen og ble en tynn, langbeint unge. Det er han fortsatt og nå er han 13 og må ha belte på selv slim fit bukser. Så ro ned du, du bekymrer deg altfor mye. Ta det opp med helsestasjonen eller fastlegen, så vil du nok få samme beskjed.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 i know..:-) Med førstemann var det helt motsatt.. Hun spiste ingenting og det var en værre bekymring. Ble kjempefrustrert. Har hele tiden tenkt at det er kjempefint at jenta mi "har litt å gå på". Men når andre kommenterer henne som "tjubby" blir jeg litt betenkt....Vi begrenser ikke inntak og har som sakt sunnt og "normalt" kosthold. Er heller ikke sukkerhysterisk lignende som man ser her inne:-) men hun her får nok mer usunnt enn hun første..kanskje derfor man får litt dårlig samvittighet..og er redd det skal skli ut.. Hun har jo en apetitt fra en annen verden.. Tenkte hun kom til å bli kresen og mer småspist etter hvert, men...hun er som en fugleunge som gaper etter mat hele dagen lang:-) Takk for svar så langt:-)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #9 Skrevet 26. mai 2009 Tanteungen min var 14, 5 kilo da han var 1 år. Hadde appetitt som en hest!!! Nå er han 7 år og tynn som en sild.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #10 Skrevet 26. mai 2009 Heia når jeg hører vekt og høyde på datteren din og at hun er veldig aktiv, så tenker ikke jeg tjukka med en gang. Men nå er vi jo alle satt sammen på ulike måter, så det kan kanskje se slik ut, men uansett har jeg følgende kommentar: jeg synes det er meget fornuftig av deg å ta opp problemstillingen og tenke de tankene du har rundt det høyt. Fordi det viser at du er bevisst og ønsker å gjøre noen reflekterte valg rundt dette med maten og jenta di. Og det er SÅ MYE BEDRE enn å bare "jatte" med og tenke at hun skal sikkert ha valpefett som skal gå av snart.....Hva er snart? og når går egentlig såkalt valpefett over til å være "vanlig fett"....?? vanskelig! Så jeg synes det er flott at du tenker over det og har fokus på sunn og vanlig mat!!! En annen ting med tanke på det med utvikling av spiseforstyrrelser; det må være så mye bedre å forebygge overvekt for en unge når de er så små at de ikke helt fatter hva som skjer. tross alt er det foreldre som legger opp løpet og har ansvaret for hva barna spiser. Jeg synes godt du kan styre mer med tanke på besteforeldre hvis dere skal være sammen med dem over lengre tid. Om det er bare av og til, så går jo det fint å spise annerledes, og det skal kanskje være litt spes hos besteforeldre? En annen ting men vet med overvektige barn(eldre enn ditt!),e r at det er veldig god sjanse for utvikling av spisefortyrrelser i ungdomsårene pga overvekten. Så det beste man gjør for å forebygge er å ha normalvektige barn En siste kommentar: kanskje du heller skal sette fokuset ditt på den fysiske aktiviteten i familien? Med å være i god form oglike å bli fysisk sliten, så kan vi alle spise nokså mye galt, uten å legge på oss. Fokus på å lære jenta di å like alle mulige aktiviteter og la henne få oppleve mestringsfølelse ved det å være i aktivitet. Bygge gode trenings- mosjonsvaner i tidlig alder og sørge for at det holdes ved å stimulere og legge til rette for ulike aktiviteter. Da kan det at hun er kraftig virkelig komme til sin rett med tanke på at hun sikkert er og kan bli veldig sterk, for eksempel
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #11 Skrevet 26. mai 2009 Syns ikke du skal bekymre deg så mye for det så tidlig altså.Så lenge du sørger for at jenta får i seg sunn mat,så la hun for guds skyld spise til hun blir mett!og selvfølgelig blir det jo litt ekstra om sommeren med mye is og grilling... Men du kan jo ta en seriøs prat med venner/familie om at når du sier at det er nok,så er det faktisk nok! Jeg var selv kjempestor da jeg var liten,moren min fikk beskjed på helsestasjon/legen om at hun måtte kutte ned på maten min fordi jeg kom garantert til å slite med vekta oppgjennom åra hvis det fortsatte.men hun fortsatte å gi meg mat hver gang jeg var sulten,og det var mye is,pølser,kaker osv innimellom,men plutselig var valpefettet borte gitt.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #12 Skrevet 26. mai 2009 takk for så fine svar,jeg blir kjempeglad!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #13 Skrevet 26. mai 2009 Bare husk i framtiden at hvis noen av dine barn blir overvektige så må du gjøre alt du kan for å sørge for at SELVTILLITEN blir ivaretatt. Slankepresset fra omverden er der uansett. Du kan tenke på hva de putter i seg og hvor aktive de er, men noen ganger er rett og slett noen større enn andre.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Heisann, dette går nok bra skal du se...... bare fortsett med gode vaner og masse aktivitet. Og når det gjelder denne deilige grillsesongen, så er det mye annet enn pølser du kan hive på grillen, slik at det ikke blir så mye pølser. Ha en flott sommer!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå