Gå til innhold

Hvis mor har permisjon og tar ut 80 % lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke da slik at da får pappa bare 80 % lønn i pappapermisjonen sin?? Eller er det kommet nye regler siden vi hadde permisjon? Er litt uenig med ei venninne ser dere....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jo slik er det. pappaen måtte også ha 80% lønn da jeg hadde det. å min permisjon gikk ut for en uke siden. så du har nok helt rett:)

Skrevet

Jepp, pappaen får samme dekningsgrad som mammaen dog begrenset opp til 6G.. (ca 430 000 kr)

Skrevet

Stemmer det de andre sier, men noen arbeidsgivere er snille og gir full lønn likevel.

Skrevet

Da hadde jeg rett, det var godt, jeg var nemlig skråsikker, men ble plutselig usikker....

Skrevet

Det sto skrevet om dette i avisa her om dagen (VG eller dagbladet)

Det lønner seg å ta ut 100% lønn. i ti mnd.

La oss si du har 350 000 i året. Tar du 100% lønn i 10 mnd, og tar to mnd ulønnet permisjon (det har du krav på) får du 350 000 på tolv mnd.

Om du tar 12 mnd med 80% lønn (280 000 om jeg har regnet riktig) får du 280 000 på 12 mnd. Du har krav på en del ulønnet permisjon etter at den lønnede permisjonen er ferdig - dersom du har råd til det - og om du setter av penger hver mnd, kan du gå lenger hjemme, med den differansen det er mellom 280 000 og 350 000.

Skrevet

nei der har du regnet feil. Differansen er ikke så stor. hvis gapet hadde vært på 70.000kr hadde INGEN valgt 80% utbetaling.

For de fleste så blir differansen ca 8000kr- 10.000kr

Skrevet

man må også huske å ta med andre variabler som lavere skatteprosent feks

Skrevet

TIl alle som jobber full tid... Om dere tar ut 80% deknig og tar et år permisjon så taper dere jo lønn..Vet dere at dere taper inntil 10 000 MINDRE eller TJENER 10 000 på å ta ut 42 uker permisjon med 100 % lønn og deretter to måneder UTEN lønn???

Spørs litt på stillingsandel og hvor mye dere tjenere..Men sjekk på NAV med hvor mye dere vil få utbetalt totalt om dere velger 100% lønn i 42 uke rog 80% lønn i 52 uker....Det viser seg nemmelig altaå at man får MER utbetalt på 42 uker med 100% enn på 52 uker md 80% og derfor kan ta seg to måneder fri UTEN lønn og sitte igjen med inntil 10 000 mer utbetalt i løpet av hele lønet og ulønnet permisjon..

Dette er det nesten ingen som vet :o(

Like lenge fri (et år permisjon) men MER utbetalt :o)

Skrevet

regnet bare 80% av en årslønn på 350 000... Vet ikke om det er måten å regne det på. Men vet jeg leste her om dagen at det er mye å spare.

Dette er jo selvsagt før skatt. Skatter mindre jo mindre man tjener.

Skrevet

Og akkurat det rådet kom litt sent :o) Men alle burde sjekke det ut uansett...Man har vel ulike beregninger på NAV sine sider hvor man kan finne ut slik?

Skrevet

Irg

om du tar full lønn i 10 mnd får du jo ikke 350 000 på ett år. du vil få 350 000 minus to mnds lønner.......... så rundt 291 000.....

så da blir det rundt 10 000 mer du får på ett år... så om du er flink til å spare er det jo veldig lurt..;)

Skrevet

om du har 350 000 i året så vil du jo ikke få 350 000 om du skal ha 10 mnd med lønn og 2 mnd uten! Du må jo trekke fra lønnen i to måneder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...