Gå til innhold

jobbintervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobbintervju!! Jippijajajippijippija!

Noen gode råd hvis de spør om gode og negativer sider?

Gode egenskaper er grei, men hva med negative uten at de er for negative (om dere skjønner hva jeg mener... :P )?

Vil høre noen gode tips fra dere om hva som kan være lurt å si...

Og jeg kan ikke ha noen slike skinnhellige egenskaper som at jeg er veeeldig pirkete. For det stemmer overhode ikke, hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det lønner seg å bruke litt tid på å "se" seg selv før intervjuet og være mest mulig ærlig. Har i alle fall fungert for meg!

Skrevet

Har sittet "på andre siden av bordet" ved jobbintervju noen ganger.....

Hvilke sider ved deg selv (som er relevante for et ARBEIDSsted og en ARBEIDSsituasjon er du minst misfornøyd. (Og samtidig: Hva har du gjort, og hva planlegger du å gjøre, for å minske effekten av disse sidene).

Det svaret du gir her (og også delvis på de positive egenskapene) er like mye for å teste din SELVINNSIKT som for å få frem de negative sidene. Selv om de heller ikke er uten betydning. Arbeidsgiver tenker hele tiden. Hvordan vil dette bli til skade for arbeidssituasjonen på DEN konkrete avdelingen, med DE konkrete kollegaene og DERES negative sider.

Når det gjelder positive sider skal du først og fremst ta tak i hvilke positive tilbakemeldinger du får om måten du utfører arbeidet på, sælig fra overordnede, men også fra kollegaer. Dette er din "varedeklarasjon" og som enhver annen varedeklarasjon skal den være POSITIV, MEN HOLDBAR. Du skal IKKE være redd for å trekke fram det positive, slik at du blir mest mulig fristende for arbeidsgiver. Men det du sier skal være HOLDBART, og bestå "kvalitetstesten" etter at du eventuelt har fått stillingen. Kan arbeidsgiver bevise uærlighet her, er det faktisk ikke bare oppsigelses-, men avskjedsgrunn!

Og husk at hva som er positivt og hva som er negativt varierer fra stilling til stilling! Du trekker frem "veldig pirkete" For en som sitter med fakturakontroll er det unektelig en positiv egenskap. For en som utfører et arbeid for en kunde hvor kunden betaler timepris og er opptatt av at arbeidet blir gjort "godt nok" (og med minst mulig timer) er egenskapen absolutt negativ! Er du lege og skal utføre en kirurgisk operasjon er det positivt. Er du snekker og skal sette opp et gjerde (til timepris) er det absolutt negativt at "pirken" krever millimetertoleranser, mens kunden mener 1/2 cm er "godt nok". Kunden er fornøyd med arbeidet, dersom han i det hele tatt evner å se kvaliteten. Men han er garantert ikke fornøyd med regningen! Gjett hva han husker best!

Så: Tenk positivt/negativt I FORHOLD TIL STILLINGEN.

Lykke til: Og husk. Nå har søknaden din "solgt deg inn" - bevist at du har egenskaper som arbeidsgiver KAN VÆRE interessert i. Nå vil arbeidsgiver vite mer om deg for å se om du er det BESTE "produktet" han kan få tak i, eller om de andre selgerne (les: søkerne som er innkalt) har et BEDRE PRODUKT Å TILBY. Og i slik salgsrunde er det ikke alltid det TEKNISK BESTE produktet (les: den søkeren med de fleste faglige kvalifikasjonene) som går av med seieren. Det er den selgeren (søkeren) som evner å overbevise kjøperen (arbeidsgiveren) om at hans kvalifikasjoner vil gi kjøperen mest mulig nytte/tilfredshet (bidra mest til å forbedre resultatet i bedriften, økonomisk eller "ryktemessig"). Husker du Blu-Ray/DVD-HD kampen i filmverdenen for et års tid siden? Det var ikke det teknisk beste produktet som vant den kampen. Det var den produsenten som klarte å overbevise kundene at deres produkt ville gi mest mulig tilfredshet (best mulig filmutvalg i"høy nok" kvalitet og til lavest mulig pris).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...