~nr. 2 i magen Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Noen erfaringer? På den lokale fødestua får man ikke tilbud om epidural, så jeg vurderer om jeg må dra til sykehuset for å føde...
Birk blir bror! Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har bare født en gang og fikk epidural og skal love deg at det skal jeg ha denne gangen også. kunne ikke tenke meg og prøve uten en gang!!!! MEN ALLE ER FORSKJELLIG!!! og om dette temaet er det like mange meninger som det er gravide kvinner... Snakk med jordmoren din om hva hun har for synspunkter og pluss og minus med epidural.... Masse lykke til!!!
Andremann snart? 3.pp Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Min første fødsel var helt uten smertelindring, og det gikk veldig bra! Det var helt fantastisk å kjenne hvordan kroppen funker, og det er enormt mange fordeler både for mor og barn å føde naturlig!! Trøst deg med det, og den ufattelige stoltheten du føler etterpå! Du vet sikkert også at med epidural er det mest sannsynlig at du ikke kjenner når du har rier og minster kontakten med kroppen din. Det er større sannsynlighet for at fødselen stopper opp og at du vil trenge riestimulerende, samt at det er større forekomst av medisinske inngrep (tang/vakum/keisersnitt) under disse fødslene. I tillegg må du få nål i ryggen, drypp med nål i armen, og bli skikkelig "pasient"... Når det er sagt lever vi i 2009, og epidural er den smertelindringen som skader barnet minst, og hvis jeg har holdt på i et døgn eller to neste gang, og tror jeg kommer til å dø, så tar jeg den epiduralen selv altså;=) LYKKE TIL uansett hva du velger:)
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har født 3 ganger uten epidural, og skal gjøre det denne gangen også.. Man klarer seg utmerket godt med lystgass, blir litt småkvalm de første dragene og etter det så er det himmelen..
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Jeg fødte i 47 timer uten epidural , men skal sies at jeg er livredd for sprøyter og dermed ikke ville ha sprøyte inn i ryggraden Jordmor fikk triumfet igjennom petedin etterhvert men bare en minidose... Jeg er skeptisk. Det gikk etter forholdene bra, KK har ikke luftgass heller. Jeg liker best tanken på naturlig fødsel uten smertelindring,men vi er alle forskjellig Jeg kommer nok ikke til å ta epidural denne gangen heller. Kan nevnes at den teite sprøyteskrekken min gjorde slik at etterpå, når jeg skulle bli sydd,- sa kirurgen at jeg måtte ha spinalbedøvelse.... Jeg nektet selvsagt og sa at nå hadde jeg klart meg i to døgn uten,ikke pokker om hun skulle få sette noe i ryggen min...Så jeg..eh...sang..... TrallallaLALALALAllallalaaallLALALALAAAA Gikk jo bra likevel ;P
**♀03♥ ♂10♥ ♀12♥ Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Da jeg skulle føde for første gang hadde jeg selvølgelig lyst å prøve å føde mest naturlig, men min kropp "tålte" ikke riene, og jeg bare liggende å spy. Derfor ble epidural beste alternativ for meg etter å ha prøvd utallige andre smertelindringer. En god venninne sa at det kan være lurt å bestemme seg hvordan du ser for deg fødselen, og hvilke smertelindringer du ønsker å bruke/ evt ikke bruke. MEN sa hun, IKKE vær så fast bestemt evt å ikke bruke smertelindring. For meg ble fødselen som natt og dag. Epiduralen ble satt "svakt", og jeg kunne kjenne riene og ikke minst gå rundt å vente på åpningen. Det blir sagt at kvinner som føder uten smertelindring føler en stolthet for å klare seg uten..... men jammen var jeg stolt selv om jeg brukte epidural!!! :-) For meg var det ikke noe alterinativ! :-)
Minnie_Moon Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 Jeg fødte uten. Ba om å få det, men da legen kom var det for sent... Så jeg fikk ikke, og det var jeg glad for etterpå. Pressriene startet kort tid etter, og da klarte jeg meg helt fint uten smertelindring. Synes det verste var åpningsriene og da hjalp lystgassen godt på. Jeg håper jeg kommer til å føde uten epidural denne gangen også! Men jeg vil gjerne ha muligheten likevel...
Maya&Leah*har født* Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 Jeg fødte datteren min uten noe som helst smertelindring.. Ikke fordi JEG valgte dette, men fordi ho lille frøkna ville veldig fort ut. Så var ikke tid til å sette noe epudural eller noe. Men, jeg syntes jo jeg evt kunne fått litt lystgass eller no! Men men, heldigvis så gikk det bra :-) Syntes ikke det var så ille heller, så får se hva det blir til denne gangen! Alle smerter forsvinner jo når man får se det lille viduderet, det gjorde det hos meg hvertfall. Da bare glemte jeg alt som var av smerter. Helt fantastisk )
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #9 Skrevet 26. mai 2009 Har født alle mine tre uten epidural, lystgass eller noe annet. Gikk greit for min del, men de som får lange vanskeligefødsler eller komplikasjoner, er nok epidural greit å ha. Kommer nok litt an på innstillingen din også tror jeg, er du innstilt på å klare deg uten, så klarer du deg nok edre uten enn om du på forhånd har bestemt deg for at du skal ha dette.
Kongeørna Skrevet 26. mai 2009 #10 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har en fødsel med epidural, og en uten. Er ikke i tvil, vil føde UTEN denne gangen. Var ikke fornøyd med å ikke kunne bevege meg, verken under fødselen, eller rett etterpå.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 26. mai 2009 #11 Skrevet 26. mai 2009 Har hatt to fødsler uten noen som helst smertestillende og jeg lever da enda..... Min tanke var at jeg ville bli fortest mulig ferdig så fikk det heller gjøre jævlig vondt. Med epidural så vil fødselen mest sannsynlig ta litt lengre tid. Og treffer de ikke akkurat kan du ikke gå heller. Min erfaring er at dersom du klarer å gå/henge i prekestolen og la tyngdekraften hjelpe til også så tror jeg det hjelper masse jeg altså. Ja - det var vondt, og jeg trodde jeg skulle dø men man vet jo at det er en ende på det . Og så gleder man jo seg veldig til å se den lille knotten ikke sant???
Johan Skrevet 26. mai 2009 #12 Skrevet 26. mai 2009 Jeg hadde laang fødsel sist (3 døgn til sammen, sikkert rundt 1 døgn "effektiv") men ville ikke ha epidural... TIl slutt fikk en masete jordmor overtalt meg, men da anestesilegen kom fikk jeg ikke fordi jeg har reagert på lokalbedøvelse en gang... Selv om jeg hadde en lang, smertefull og slitsom fødsel er jeg glad for at det ikke ble epidural. Er så redd for epidural etter flere skrekkhistorier fra kjente. Har ikke tenkt å ha denne gang heller, men vi får selvfølgelig se det an.
~nr. 2 i magen Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 27. mai 2009 Wow. Tusen takk for mange fine svar. Nå føler jeg meg litt mer betrygget. Har liksom trodd at de fleste får epidural under fødselen, derfor har jeg vært veldig skeptisk til å føde uten. Visste heller ikke om alle bivirkningene den har, så nå vet jeg ikke om jeg vil ha det allikevel! Men tenker at det kan jo være greit å ha muligheten, man vet jo aldri hvordan en fødsel blir å gå.. Samtidig så har min mor sagt at hennes første fødsel gikk fort og greit,uten komplikasjoner. Så satser på at det går greit for meg og.. Jordmor sa at dersom mors fødsel går greit, gjør som regel datters fødsel også det..Noen erfaringer om det?
Kjærlighet <3 Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har født tre barn, alle uten epidural. Syns det gikk fint jeg da... Har ingen planer om epidural nå når neste melder sin ankomst..
attpåklatten blir storesøster! Skrevet 27. mai 2009 #15 Skrevet 27. mai 2009 Dette er det ingen andre enn du selv som kan avgjøre - det viktige er at DU føler deg komfortabel med den avgjørelsen du tar. Selv har jeg født alle mine barn uten noen form for smertelindring, og håper det blir slik denne gangen også. Er godt å klare å jobbe med kroppen, og man vet jo hvorfor man har så inni hampen vondt at det ikke er til å tro at man kan ha det så vondt. Men siden det er meningsfylte smerter var de allikevel ok for min del, om du skjønner hva jeg mere. uansett hva du velger: lykke til med fødselen
babymaker med 2 små jenter! Skrevet 27. mai 2009 #16 Skrevet 27. mai 2009 SIden jeg hadde en såpass lang og tøff fødsel sist som begynte med igangsettelse ved hjelp av vann taking og som endte med vakum og jenta ikke pustet selv, en uke på intensiven med henne osv så ønsker jeg ikke å gjøre det i reprise denne gangen. Derfor har jeg sagt til meg selv at jeg ikke skal ha epidural denne gangen! Men jeg vet også innerst inne at jeg ikke kan rå over dette når alt står på. Men i utgangspungtet vil jeg nekte meg selv og gå til skrittet å be om epiduralen. Jeg fikk helt skrekken for både igang setting og epidural hvor alt stoppet opp og press rier vet jeg ikke hva er osv. Ønsker meg en mer naturlig fødsel nå. Jeg kastet opp i 12 timer i mellom hver ri også.. Kjenner jeg begynner å grue meg jeg nå! usj.
kveitebolle Skrevet 27. mai 2009 #17 Skrevet 27. mai 2009 jeg vil anbefale uten det er åpningsfasen som er verst, og når du er ferdig med den så er det helt andre smerter inn i bildet.. jeg klarte meg uten noen form for smertestillende i min fødsel, jeg kastet opp av smertene, men jeg er glad jeg holdt ut, for da hadde ikke lillemann vært like kvikk som han var når han kom ut.. hadde ikke engang lystgass i åpningsfasen(hadde tatt det om det var tilgjengeli...) vær åpen mot mulighetene du kan få, og ikke vær fast bestemt på at du skal ha det og det smertestillende, vurder hva du trenger der og da:) jeg tenkte på om jeg ville ha epidural, siden jeg ble tilbudt det, men jeg tenkte for lenge heldigvis:) lykke til videre
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 28. mai 2009 #19 Skrevet 28. mai 2009 Det finnes ingen andre som kan fortelle deg hvordan du skal eller bør føde.
kropp Skrevet 28. mai 2009 #20 Skrevet 28. mai 2009 Lystgass er veldig bra! Jeg valgte det fremfor epidural!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå