Gå til innhold

Flere som synes arve-reglene i Norge er litt vel strenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik det ligger ann nå, har vi rett og slett ikke råd til å arve huset etter mamma vi, det blir for kostbart for oss...

Slik burde det jaggu ikke være! Må mest sansynlig nå flytte og selge barndomshjemmet mitt vi nå da - hvis vi ikke ønsker å være gjeldsslaver til vi er 60 liksom :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, reglene er helt på trynet!

Snakk om dobbeltbeskattning. I sverige er det ikke noe arveskatt i det hele tatt!

Disse reglene gangner bare de rike. Familien til samboeren min har en super hytte som har ligget i familien lenge. Den ligger rett ved sjøen.

Pga arveskatt, så kommer svigermor og hennes søsken ikke til å få råd å arve den.

Skrevet

Jo, arveskatt er jo urettferdig synes jeg da. Jeg aner ikke hva som er vanlig i verden ellers, men synes uansett at det er for dyrt å arve her til lands.

Skrevet

Her gjelder det et hus som har takst på i underkant av 4 mill. Mamma har 1,5 mil i lån på det pga vi har total renovert hytta for det.

Vi er 2 søsken, så en av oss må da kjøpe ut den andre... Og med lånet på 1,5 mill, arveskatt og all ennen dritt + utgiften for å kjøpe ut søsken part, blir det rett og slett for dyrt for oss begge.

Har ikke lyst til å sitte med godt over 3 mill i lån rett og slett altså!

Skrevet

Denne typen utsagn om at man ikke har råd til å arve har jeg alltid skjønt litt dårlig, med mindre arven består i mer passiva enn aktiva.

Dersom du bare arver hus og ikke også penger, eller noe annet som greit kan selges og gi penger til arveavgiften, kan huset leies ut i en periode, eller man kan selge eget hus og flytte inn i detr arvede huset. Det er jo ikke slik, at man trenger to hus? Har du ikke råd å ha to hus, så selg ett.

Ellers er jeg jo enig i at arveavgiften er ALT for høy og at vi betaler ALT for mye skatt og at vi jo i enkelte tilfeller betaler skatt av pengene våre minst tre ganger - først skatt på inntekten som går til anskaffelsen av det huset det gjelder, så skatt fordi man har et hus, og så skatt når noen skal arve det.

Skrevet

Vi har ikke 2 hus, kun ett. Der bor vi nå og mamma har leilighet i kjelleren. Digert hus... mamma skal ha borett på huset så lenge hun lever og det er jo greit det. Men per dags dato har vi ikke noe eierskap til huset, det står på mamma. Mamma har uskifta bo etter at pappa døde for flere år siden....

Men noe må da være riv ruskende galt da bare kommunen skal ha 50.000,- i dokumentasjons avgift liksom! Syke priser og sykt høy arveavgift... :-(

Skrevet

Det fungerer ikke med en hytte.

Hytten til svigers ble kjøpt for 50 000 for herrans mange år siden. Den er nå verdt 12millioner. De har ingen mulighet for å kunne betale skatt på det.

Derfor kan de ikke arve hytten, og det blir til at noen rikinger kjøper den. De får jo såklart massa penger for det, men de vill heller beholde familiehytten.

Skrevet

Hvordan synes du reglene burde vært?

Gjeld på huset fjernet + at staten betalte ut eventuelle søsken?

Hvis huset er verdt 4.000.000,- og det er en gjeld på det på 1.500.000,- betyr det en arv på 2.500.000,- som skal deles på deg og søsteren(?) din. Det blir 1.250.000,- på dere hver. Hvem mener du burde betale de resterende 2.250.000,-?

Fribeløpet på arveavgiften kan fordeles fra både faren og moren din på deg og mannen så er dere nede i så godt som 0,- i arveavgift.

Skrevet

jeg snakket med en her om dagen som hadde arvet penger og hun sa følgende:

at når mor/far sitter i uskiftet bo så kanman arve ca 900 000 av vær av foreldrene altså 1 800 000 (hun hadde arvet 2 000 0000) så for å få de siste 200 000 uten arveavgift hadde de satt opp de som lån hvor hun "liksom" betalte tilbake en hvis sum per år.

når dere er 2 barn og begge kan arve 1 800 000 vær og huset er taksert til 4 mil - 1,5 i lån. så burde det finnes muligheter.

jeg har ikke sjekket opp reglene selv, men hun sier nå at hun fikk det til sånn.

Skrevet

Hvis moren din skal ha borett livet ut kommer det også i fratrekk. Det kan godt bety at verdien på huset, med boretten, reduseres med 500.000,- til 1.000.000,- . Hvor mye avhenger av hvor gammel moren din er og hvor stor og bra leilighete hennes er.

Skrevet

Det mener jeg også se! Men mamma mener taksten på ca 4 mill er den som gjelder! Men jeg også mener taksten reelt er lavere siden hun ska ha borett! Men da protestere brodern se... pga han vil jo ha høyest mulig takst for å få mest penger ut av dette. Alt står om penger for han se... :-(

Mamma er 60 år, og har en topp leilighet. 50% av huset, totaltrenovet i 2008, men nytt bad og kjøkken. Ca 200 kvm.

Skrevet

Hvis huset har en takst på 4 mill, så må man trekke fra lånet før man deler beløpet i to, altså vil du måtte betale din bror 1,25 mill for huset og overta lånet (som da kanskje vil være noe mindre).

Skrevet

Kom borti lagreknappen

Men du skriver at dere har en totalrenovert hytte? Den er vel også verdt litt? Jeg må si jeg skjønner ikke helt problemet.

Faktum er at arveavgift er en av de mest presise måtene å jevne ut økonomiske forskjeller på. Det er nokså mange som ikke arver noe, så da er det kanskje litt usmakelig å klage fordi man må kjøpe ut søsken.

Skrevet

Er det ikke å kjøpe ut søsken mye dyrere enn selve arveavgiften? Lurer...

Skrevet

Da er det vel strengt tatt ikke arvereglene det er noe galt med men din fammilie. Hvis dere venter med å overta til moren deres dør kan dere bruke en advokat og få dette riktig. Hvis moren din og broren din vil ha en pris for huset som du ikke er villig til å betale trenger du ikke kjøpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...