Gjest Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Gutten min er 6 1/2mnd. Spiser 2 fulle grøtmåltid om dagen, kl. 10/11 og kl. 18. Super pupp kl 1930, og deretter slokner han som et lys! Sover så søtt fram til jeg legger meg ca. 23, og så er helvete igang. Spiser gjerne pupp 4-5ganger fram til kl 05/06, men er jo bare tull, ikke mye han super i seg (kjenner det på brysta). Tror mest det er mammakosen han vil ha. Merker at han spiser atskillig mindre om natta etter at vi etablerte to fulle grøtmåltid om dagen. Dessuten merker jeg at han spiser mye mindre pupp om dagen og! Jeg sover minimalt iløpet av natta, og er så klar for nattavvenning! Snart 7mnd uten søvn!! Skal på på 6mnd ktr iløpet av uka, og skal ta det opp med HS. Men spør likevel her inne, når kan jeg nattavvennne. Gutten min er sikkert nærmere 7800gram-kanskje nærmere 8kg!
LilleBjella Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Om du bør nattavvenne helt, vet jeg ikke. Men hva med å venne han til med å kanskje bare spise en gang per natt? Mellom 23 og morgen? I hvert fall starte med det? Jeg syns det er rart av de aller fleste helsesøstrene og legene på helsestasjonen konsekvent anbefaler å nattavvenne fra seks måneders alder, når nyere forskning sier at dette ikke nødvendigvis er så lurt (står blant annet en del om dette i Gro Nylanders bøker). Jeg har lest og hørt flere steder at forskningen som HS baserer seg på visstnok stammer fra 70-tallet og er basert på MME-barn... Jeg kunne også tenkt meg å avvenne tjukken, fordi han spiser veldig lite per måltid på natten. Det vet jeg jo pga jeg gir flaske. Men jeg kommer ikke til å prøve veeeeldig hardt nå så tidlig.
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Hvordan i alle dager venne han til å spise en gang per natt? Høres ut som en hard jobb!! Lurer på om han kommer til å skjønne at meieriet bare er åpent en gang om natten... Men jeg er desperat, og tom en gang per natt høres ut som en drøm!! Problemet er at han våkner så sinnykt ofte om natten.. I utgangspunktet synes jeg også selv at han er litt liten i alder til å nattavvennes. Men som sagt, blir rimelig desperat etter så mange mnder med minimalt med søvn!
LilleBjella Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Tja. Tilby vann og trøste så godt man kan, helt til klokka blir tre for eksempel. Bestemme seg for at det ikke er mat før tre. Så kan man eventuelt etter hvert sette grensa til fire, så fem og så seks, helt til Håkon sover søtt hele natten:) Etter tre, vil han selvsagt da ikke få mulighet for pupp, før du mener det er morgen. Det blir jo som en nattavvenning light, med akkurat de samme prinsippene. Man må rett og slett bare bruke klokka. Når vi skal ta nattavvenningen, kommer vi til å delta begge to. og ikke bare sende far. Så mister han ikke både pupp og mamma samtidig (nå er det jo flaske her da, men er jo som regel jeg som gir). Her er tjukken veldig lett å trøste med mat på natten. Han sovner med en gang etter. Derfor er det veldig fristende å gi etter de gangene jeg prøver med bare smokk eller vann. Og jeg har som regel gjort det:) Så jeg tror man må virkelig bestemme seg for at man skal holde ut f.eks. to uker.
Mia og gullgutten! Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Hei! Lillegull her hadde også mange måltid pr natt og han er straks 6 måneder. Jeg var totalt utslitt så jeg spurte HS om jeg kunne nattavenne, hadde da 2 måltider med grøt. Ble frarådet dette og heller prøve å gå ned til en mating om natta. De er jo ikke sultne når de våkner nesten hver time for pupp,da er det mere kos... Så vi pakka baggen og dro til mormor og morfar. De tok han om natta, og kom til meg med han i 3-4 tiden så han fikk mat. Så var det tilbake i sin egen seng. Fikk pupp på morgenen igjen så grøt. dette holdt vi på med i 4 netter før vi dro hjem igjen, og det hjalp!! Selv om han til tider våkner flere ganger om natta så er det kun mat etter kl 03. Før det er det trøst og nedroing før jeg legger han i senga igjen.. Det funker hvis du bruker pappaen, evt at du er tøff nok selv, hvis du ikke har besteforeldre i nærheten som kan hjelpe. Jeg klarte ikke å ta de første nettene hjemme og siden pappaen ikke kan løfte han ut av senga, så kunne heldigvis mamma og pappa stille opp. Håper du lykkes vet hvordan det er å sitte å være kjempe trøtt...
Katsi Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har en bok om svangerskap/barsel og babytid. Der står det at det er like unødvendig med mat om natta for en baby på 6 mnd som spiser godt med fast føde som is hver dag tilen 3 åring;) Ikke det at jeg er enig i det, kanskje ikke så mye behov for mat som for kos. Ville først prøve å trappe ned så kan du se etterhvert. Dette er mitt 3 barn og jeg har ikke følt at noen av dem er modne for nattavenning ved 6 mnd....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå