Katsi Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Kan jeg gi vesla lactulose? Hun er 6 mnd og får 2 måltider med fast føde pluss ei flaske mme i tillegg til puppen. Hun har sjeldent avføring og de siste 2 gangene har jeg gitt microlax etter en uke uten avføring. Siste gangen var hun skikkelig forstoppet, skrek og hylte og jeg måtte holde henne slik at hun "satt på huk" og proppen kom ut som et prosjektil. Etterpå var hun blid og fornøyd igjen. Har sviskemos/sviskesaft i grøten og gir dette utenom også. Malt i flaska. Skjønner ikke hva annet jeg kan gjøre for å få avføringen oftere, lactulose må iallefall være bedre enn microlax. Noen som vet???
mettemor :) Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Ja, det kan du. Det var rådet fra helsestasjon da største mi ble forstoppet.
Katsi Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2009 Takk for svar! Da skal jeg prøve det. Hvor mye gav du? Det stod 10-15 ml for dem over 3 år på flaska, ikke dosering på så små. Tok det lang tid før det funka? Gikk det seg til etterhvert? Gikk hun fast på det? Hehe, mange spørsmål her men du får svare på det du vil;) Her har magen vært treg lenge og da hun bare fikk pupp var rekorden 18 dager. Er jo ikke krise da de bare får pupp, men nå med så mye fast føde og tydelige tegn på forstoppelse er det litt verre....
Milla med spettn :) Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 jeg gir dette til mi 6 mnd snuppe som får fast føde. det tok ett par daga før det ble skikkelig virkning. fikk et skriv fra helsesøster der det sto at de små kan få fem ml om dagen. bland det i mme flaska eller i grøten. mi får det på formiddagen. nå bæsje ho hver dag, fortsatt ikk helt mykt det som kommer men det e bedre enn ingenting mi snuppe klarte ikk å bæsje noe særli bare på mm ho heller. kunne gå to uka og ho va helt tydelig plaga men helsestasjonen mente hun ikke kunne bli forstoppa av mm. jeg var av en annen oppfatning da men. lactulose funke ihvertfall
Milla med spettn :) Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 ifølge skrivet fra hs kan du det. men det står også at det skal være unødvendig om hun bare får mm siden de sterkt mener mm barn ikke kan bli forstoppet. mme blir noe annet. jeg ville spurt hs om dette om hun bare får mm hvis jeg var deg. her er situasjonen litt annerledes siden hun får både grøt og middag
mettemor :) Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 Beklager at jeg var litt knapp i stad - ringte på døra skjønner du. Som milla sier så er det 5 ml som er anbefalt dosering, jeg mener å huske at jeg ga 10 ml i noen dager til det verste hadde gått seg til. Så ga jeg 5 ml daglig for å forebygge. Husker ikke helt hvor lenge vi holdt på med det, men det står enda litt igjen på ei 200ml flaske så det kan ha vært omtrent en måneds tid. Hun fikk i tillegg malt i alle flaskene og sviskesaft til grøtmåltidene. Jenta vår fikk problemer med forstoppelse etter at jeg sluttet helt å amme da hun var ca 5 mnd. Hun fikk da mme, grøt og middag. I starten ga vi henne malt i hver flaske, men så fant vi ut at siden hun var så fin i magen og hadde jevnlig og myk avføring var sikkert ikke all denne malten nødvendig. Vi kuttet ned til å gi i bare 1 flaske og til slutt ikke i det heletatt. Da ble det bom stopp gitt, så det var ikke det smarteste vi har gjort. Fikk etter to døgn med hyling tilslutt tømt seg vha mikrolax, massasje og q-tips :-( Etter denne episoden gikk vi tilbake til malt i hver flaske og turte aldri å kutte ned igjen. Hun hadde noen runder med hard mage senere også, men aldri så ille som første gangen. Men det går seg til, ja. Da hun nærmet seg året og spiste vanlig mat og fikk kumelk ga vi ikke malt i det hele tatt, bare litt svisker til grøtmåltidene og det gikk såvidt jeg kan huske helt fint. Huff, jeg husker tilbake på dagene med full forstoppelse med gru.... nå er lillemann akkurat begynt med litt fast føde og jeg merker jeg har litt panikk for at han også skal få samme problemet som storesøster. Men han får masse pupp, så det kan hende det går bedre med ham. Håper det går seg til med din lille da :-)
Stoltest Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 Glemte å si at snuppa på 3 mnd. får både mm og mme. Har stort sett hatt avføring daglig, men nå er det plutselig to og et halvt døgn siden sist, hun har fått malt i annenhver flaske til nå. Burde kanskje prøve malt i HVER flaske før jeg prøver med lactulose....?
Aron09,3SA*ønsker-spire* Skrevet 26. mai 2009 #9 Skrevet 26. mai 2009 jeg bruker lactulose til min gutt, MEN d må være i samråd med lege når di er så små. min gutt ble forstoppet av malt så derfor anbefalt legen at jeg skulle bruke lactulose- funker veldig bra,
Aron09,3SA*ønsker-spire* Skrevet 26. mai 2009 #10 Skrevet 26. mai 2009 jeg fikk beskjed av legen å bruke 3 ml på morgen flasken og 3 ml på kvelden. det vil si ikke over 6 ml pr døgn, guttn min var 2,5 mnd når han bynte på den.
Katsi Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 26. mai 2009 Ja, skulle vel egentlig ha gått til legen men det er kjipt å vente 1 time på å få høre at ja det kan du gi... Prøver meg litt forsiktig fram, har snakket med hs og hun har ingenting vettugt å si. Prøv malt var alt hun sa.... eeehh det har jeg prøvd leeeenge uten virkning. Takk for gode råd og innspill, håper det går seg til snart så vi slipper hele problemstillingen!
mama73 m/tre søte små Skrevet 26. mai 2009 #12 Skrevet 26. mai 2009 Hei Vi har brukt laktulose til gutten vår (8 mnd) i over 2 mnd nå! Han har hatt treg og hard avføring siden vi startet med fast føde (hadde ikke hyppig avføring da jeg kun ga mm, men den var i hvert fall ikke hard). Fra vi introdusertre fast føde, har han vel hatt avføring ca 1 dag i uka, og da har jeg måttet stimulere endetarm på badet når jeg har sett at han har presset. Har hatt tydelig vondt og skreket. Vi var så lettet alle sammen etter at han har fått det til! Vi blandet både sviskemos og malt i grøten, og det hjalp noen dager, så virket det plutselig som om han ble "immun". Han fikk masse pupp og vann, så var ikke dehydrert heller. I samråd med lege på 6 mnd kontrollen startet vi med laktulose etter da å ha "prøvd alt". Vi startet med 3 ml x 2 daglig i grøten hans. Etter to dager kom det 6 bæsjebleier på under et døgn!!! Jeg pustet lettet ut og tenkte at trenden nå var snudd, at han ville bæsje oftere, spise bedre, sove bedre etc. Vi fortsatte med laktulosen, og ble anbefalt av både lege, helsesøster og en farmasøyt jeg kjenner å øke dosen til 5 ml x 2. Denne dosen har klart å holde avføringen nogenlunde i sjakk, men det er ikke hver dag han får i seg like mye, og da går det fort tilbake! Vi har nå fått anbefalt å prøve kiropraktor som skal hjelpe mot hard og treg mage, så var der på mandag, og skal ta en behandling til i neste uke. Kiropraktoren sa at vi skulle begynne å trappe ned på laktulosen (viktig å ikke slutte brått med dette), og hadde tro på at to behandliger ville få "orden på" avføringen hans. Har ikke gjort noen nevneverdig utslag ennå, men blir spennende å se til uka! Lykke til! Du må gjerne sende meg en PM for å høre hvordan det har gått;)
Katsi Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 27. mai 2009 Så spennende med kiropraktor for slike problemer, det har jeg ikke hørt om før. Det beste er jo at de "fikser" det selv uten både lactulose og mikrolax. Hehe, 6 bæsjebleier på et døgn!! Kan liksom ikke se det for meg engang, her har det gått 2 uker som regel med mm og mme på kvelden og noen ganger enda lenger. Nå venter jeg i spenning;) Lykke til hos kiropraktor, hadde vært kjekt å høre om det funker!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå