Gå til innhold

noen som er flinke ang arv og uskiftet bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avdøde og gjenlevende har to barn. Gjenlevende har særkullsbarn.

Kan Gjenlevende da disponere boet etter avdøde som han selv vil selv om avdøde hadde særeie på f.eks en leilighet?

Jeg tenker at han ikke kan dette ....feil?

Dersom han selger leiligheten etter avdøde og gjør hva han vil med pengene og dør la oss si ett år etterpå. Da vil særkullsbarn og felles barn arve likt siden gjenlevende ektefelle brukte opp avdødes særeie?

Skjønner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sjeket mye på nett. Det er sjelden det står om gjenlevendes særkullsbarn.

Skrevet

hadde kontaktet advokat for å sjekke jeg. En del steder kan man få en halvtime gratis (i kommunen, i en eller annen forening mv. - f.eks. huseiernes landsforbund).

Er en dum situasjon og greit å sjekke ut før noen disponerer for mye....

Skrevet

Jeg er ikke advokat, men mener å ha lest at dersom noen av ektefellene har særkullsbarn så har ikke gjenlevende krav på å få sitte i uskiftet bo. Særkullsbarna må i så fall underskrive på at uskifte er greit. Når det er gjenlevendes særkullsbarn (som i dette tilfellet vil bli begunstiget...) så er vel neppe denne underskriften vanskelig å få.

Tror også at selv om man sitter i uskifte så har man ikke lov til å gi bort gaver til andre som er svært store i forhold til boets størrelse. Men - det aller beste er nok å ta kontakt med en advokat og få avklart dette så fort som mulig, ja.

Se forresten denne linken, her stod det mye nyttig:

http://www.vierdal.no/Webdesk/netblast/pages/index.html;jsessionid=BD677CFEAE653B665704716149B996F0?id=469939

Skrevet

Slik jeg har forstått dette, så kan en person sitte i uskiftet bo, dersom den avdøde ikke har særkullsbarn. Dersom avdøde har særeie på noe, skal dette gjøres opp med èn gang. Altså skal ikke gjenlevende ha dette med i uskiftet bo. Men dette må være nedtegnet i en ekteskapsavtale eventuelt et testament.

Selv om noen sitter i uskiftet bo, så betyr det heller ikke at vedkommende kan disponere verdiene helt uhemmet. Vedkommende kan for eksempel ikke selge verdier til lav pris, sløse vekk pengene eller gi gaver til sine særkullsbarn. Disse reglene kjenner jeg ikke fullt ut, så det må du undersøke. Men vedkommende kan foreksempel ikke overskrive store deler av boet til sine særkullsbarn...

Det som jeg mener er vanlig at skjer, er at vedkommende blir sittende i uskiftet bo, i det som har vært felles eie. Når gjenlevede så dør, vil den ene halvparten av boet bli fordelt på felles barn, så vil den andre halvpart bli fordelt på felles barn og de særkullsbarn gjenlevnde må ha. Altså vil fellesbarn arve betydlig mer enn særkullsbarn, fordi de arver i fra begge foreldrene, mens særkullsbarna bare arver fra den ene.

Vet ikke om dette hjalp, er ikke helt sikker på om alt jeg har sagt er 100% rikig, men det er i hvertfall slik jeg har forstått dette...

Skrevet

se arvehjelpen.no evt ring dem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...