Gå til innhold

når begynte ditt/dine barn å trasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kom til å tenke på det når jeg leste en annen tråd her inne. De fleste sier at det kommer trass i 2 års alderen som varer til rundt 4 års alderen. Det er det jeg alltid har trodd å.

Men så ser jeg på mitt lille troll da;) han er 11 mnd, og kan virkelig bli SINNA! Da mener jeg skikkelig sur, sint og slem. Han kaster ting på meg, sparker, slår, klyper og klorer. Han kan skrike, ikke gråte, men skikkelig skrike og bli fly forbannet når han leker med lekene sine og ikke får til noe han fikk til dagen før. Sier vi nei til ham ang å rive overende søplekasser eller fikle med dataen og tar ham vekk fra "åstedet" blir han forbannet og nekter å se på meg. Han kan virkelig bli den tasmanske djevelen:/ Og får han ikke søle med grøten sin, så blir han sint og kaster skje og grøt til himmels....

Jeg overser det verste, prøver å si nei med rolig stemme og avlede småting. Sitter mye på¨gulvet med ham og leker slik at han ikke skal gjøre "ugang". Men så fort jeg snur ryggen til er han på tokt, og gjør ting han ikke burde, som å rive iverende søplebøtter, dra ut DVD spiller, tygge på signalkablene til høytalere osv osv. Vi prøver så godt som mulig å si nei og avlede eller fjerne, men det hjelper ikke.... Han er jo så liten, han skjønner jo ikke hva vi mener:/

WHAT TO DO?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må bare tilføye at han som regel er en skikkelig snill, rolig og harmonisk baby som bare tuller og fjåser med oss:) elsker å lage grimaser til oss, gjemme seg under tepper osv og titte frem slik at vi skal si bø osv. Så han er god som gull meste av tiden. Men når han først setter igang blir jeg nesten redd ham:/

Skrevet

dytter jeg:) hadde vært OK med noen innspill:)

Skrevet

11 mnd passer på oss også her. Men det var sjeldnere da, nå er han 14 mnd og har skikkelige raserianfall minst 4 ganger i uka, de varer vel en halvtime/time, før de gir seg. Er ellers kjempeblid og glad, men det er når han ikke får det som han vil. :)

Skrevet

Da ene mi var 1 år, så var hun "ungen som lå hylende på butikkgulvet";)

Han skjønner hva du mener, men han vil ikke skjønne;) Det er jo mye mer moro å gjøre det han vil, enn det er å høre på dere;)

Og han har oppdaget sin egen vilje...

Skrevet

ja vilja si oppdaget han for noen gode mndr siden, men det er først nå i det siste at han er blitt helt vill:/ Tror du han skjønner Nei altså? Vi prøver jo å gjøre det til et negativt ladet ord, fører ham vekk etter at vi har sagt nei og overser ham i noen få minutter. Når jeg ser han er på vei mot dataen, så lar jeg han komme så nærme at han nesten tar på den, også sniker jeg meg bak ham og "overrasker" ham med å ta ham i armen og si "Nei!" Passer på å aldri heve stemmen, men noen ganger blir det til at jeg gjør det:/ Blir bare så lei! Når han først har satt igang gir han seg ikke heller, bare finner på tull:/

Skrevet

hehe.. alle barn har slike perioder(de aller fleste, hvertfall), og de varer en liten stund. Trøst deg med at det går over, og at ungen IKKE tar skade av at du hever stemmen av og til;) Om det var skadelig, så hadde mine barn hatt uopprettelige skader av det;) Ha ikke dårlig samvittighet for dette. Barn tåler faktisk at en viser følelser, også sinne.

Jeg har i tillegg tenåring i hus, og selv om jeg har hevet stemmen både titt og ofte, så er mitt ord nok til at selv tenåringen hører etter til en viss grad - tenåringer er jo tenåringer;) Men det som er viktig blir hvertfall fulgt av selv tenåringen.

Og at barna gjør noe de ikke har lov til, vet de mye tidligere enn mange foreldre ser ut til å tro. Har du ikke sett glimtet i øyet på ungen når han nærmer seg det han VET han ikke får røre? Her vet jeg at de har visst veldig tidlig hva som er greit og ikke, etter å ha blitt fortalt NEI og blitt fjernet tidligere.

Du vil oppdage at "perioder" kommer helt til de er voksne;) De bare endrer seg med alderen:) Det kan faktisk se ut som om 3-åringer heller ikke forstår NEI;)

Hilsen meg med ungen på butikkgulvet:)

Skrevet

Ved 4-5 mnd alder? Hehe... Neida, er vel ikke så ille, men de viste tydelig vilje fra rundt 10-12 mnds alder i hvertfall ja.

Jeg føler at trassen er noe som kommer og går i bølger, og det er ikke sånn at det blir ferdig noen gang heller før man er voksen. Så langt har jeg hørt at 10-12 års "trassen" er den verste, fordi de da begynner å bli skikkelig hormonelle og blir pissesure for alt og ingenting ;-)

Skrevet

hehe, når han beveger seg mot søpplebøtta sier jeg "Alex, NEI!" og da setter han seg opp å ser så uskyldig på meg, smiler og ler. Så legger han seg ned på gulvet igjen og forsvinner mot søpplebøtta! Når jeg henter ham derfra så klikker han i vinkel. Jaja, får vel bare sette vekk alt som ikke er bolta fast da:p

Skrevet

Ingen av mine 3 har hatt noen trassalder eller noe ungdomsopprør. Sikkert ikke normalt, men veldig godt for oss. Nå har vi fått nr. 4 og lurer veldig på om vi får det igjen nå.

Skrevet

får vel bare smøre meg med tålmodighet da:p Han er jo så søt å da, han hadde revet overende søpplebøtta en gang jeg var på do,( heldigvis var den tom!) og når jeg gikk bort å sa "Hva er det du gjør!" så skvatt han skikkelig å prøvde å sjarmere meg i senk med søte smil og nusselyder og blunking med øya:p Så han vet jo at han ikke har lov i grunn. Men om han BRYR seg er vel en helt annen sak;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...