Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 ..har lyst på et stort bryllup der hele familien og vennene våre er med, men jeg tenker at resten kan vel være enkelt og greit?er ikke så opptatt over at alt skal være så fantastisk-nydelig-flott, at det er fint holder i massevis! noen forslag ang pynt, mat osv???
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Vet ikke hvor du setter grensen for "dyrt", og pynt er jo avhengig av årstid, men her er noen forslag: Det aller viktigste er å holde selskapet et sted der du kan ha med egen mat og alkohol. Pynt: - Syriner - Bjørkegrener - Grener fra frukttrær (litt sent hvis du skal gifte deg i år) - Annet grønt du finner i naturen - Mye telys og stearinlys skaper stemning - Hvis det er et sommerbryllup kan du bruke lykter i stedet (lanterner med telys i Ha koldtbord! Noen av gjestene kan ta med mat i stedet for gaver, og her kan man gjerne tildele de spesifikke rester. Vi har et slikt selskap hver 17. mai, og det fungerer veldig bra. Lurt å velge ut folk som er flinke til å lage mat. Kjøp kartongvin og sett ut karafler på bordene (dette får du kjøpt veldig billig på IKEA). Lei inn venninnene til en ung kusine eller lignende til å være servitører (rydde tallerkner, fylle opp karafler, etc) Få noen av kompisene til brudgommen til å gi dere "gaver til baren" i stedet for servise. Følg med på salg av brudekjoler. Jeg vet ikke når det er, men jeg vet at de finnes. Og du kan spare mye! Lag din egen brudebukett - hvorfor skal noen få 1500 kr for å sette sammen blomster til en verdi av 300 kr. Få venner til å bake kaker til et kakebord. Kanskje din mor er flink til å lage bløtkaker og vil lage bryllupskaken deres. Kort oppsummert er det ingenting du ikke kan få venner og familie til å hjelpe deg med.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Jeg skal også forsøke å begrense utgiftene til bryllupet: dette krever mye egeninnsats og hjelp fra familie og venner. Men jeg har valgt å legge en del penger i 3-retters middag, da jeg vil at denne skal være noe ekstra. Sparer likevel utrolig mye på at en venn stiller opp som kokk, og servitørene er kollegaer av min forlovede, som stiller opp frivillig. Ellers sparer jeg på invitasjoner, bordkort o.l. (lager dem selv), blomster (bruker enkle roser og binder buketten selv), fotograf (vi får heller venner til å ta bildene), soloinnslag under vielsen (kusina mi gjør dette gratis), pynt under vielsen (gifter oss ute), kaker (baker bryllupskaka selv, og venner/familie baker resten av kakene), kjole, brudepikeantrekk, ringpute og vest til brudgommen (min mor syr dette), dress til brudgommen (handler en vanlig dress som han kan bruke senere også), sko (bruker noe vi har fra før), frisør og sminke (bruker en venninne av mamma, som gjør dette gratis), alkohol (bestilles fra Tyskland) Skal du gifte deg om sommeren er jo markblomster, eller blomster fra egen eller venner/families hage en billig løsning. Handle lys o.l. på nille/europris ol. Når det gjelder mat er vel den billigste løsningen å få familie/venner til å lage det de er flinke til og ta med til et slags koldtbord/spleiselag, og så kan kanskje dette være gaven fra dem? det samme gjelder kake. Vil du ha det litt "finere" får du noen venner som er flinke med mat til å stå for matlagingen (blir utrolig mye billigere enn catering). Ellers er det jo mye å spare på alkoholsiden (droppe helt, eller kun holde til middag og kaffe). PC med spilleliste i stedet for levende musikk eller DJ er det jo også mye å spare på. Antrekk for dagen er jo et stort pengesluk, men det er mulig å gjøre skikkelige kupp på finn/ebay o.l. Lykke til!
*1+1=2 små* Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 jada man kan gjøre det billig: -brudekjole og ymse til kjolen : ebay!!! (jeg kjøpte gammel utleiekjole inkl omsying i en brudesalong for 3000kr) ellers er det jo mange gode tips allerede! Vi brukte egne brente cder i en cd spiller, kjøp alkohol i sverige!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Og det VÅGER du spørre om her inne?? Hvor kuvertprisen MINST må komme opp på et par tusen,- for hvis ikke så bør du ihvertfall skrive på invitasjonen HVA menyen er og HVOR mye det koster dere pr.gjest slik at de ikke kjøper gaver som er "for dyre" i forhold til hva de får "tilbake" i form av mat og drikke ) Stilig må det være, kjære vene, hvisk ikke bør dere invitere færre gjester eller enda bedre,- la være og gifte dere..Bryllup SKAL være dyrt og koste mye, hvis ikke stikk av, gift dere i hemmelighet og IKKE finn på å ha noe form for markering..DA vil folk føle de "Må gi dere gaver",- og det blir HELT feil når dere har snytt de for en femretters middag og en helaften hvor alt er dekt.... DU, lei et lokalt festlokale, ha evt kurvfest hvor noen stiller med vin/brennevin andre med mat og still med Øl, brus og avec til kaffen selv. Let opp kreative venner/slekt som får i "Oppgave" og finne fin og passende pynt til en rimelig penge.... Kanskje har dere venner som har musikkanlegg/DJ eller som spiller i band og som kan gi musikken "i gave"?? Mange muligheter.....Kos dere, og lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå