Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Jeg er så lei av å ha økonomiske problemer!!! Og det er i hovedsak mannen sin "skyld", og jeg vet ikke hva i all verden jeg skal gjøre snart. Han jobber frilans, og arbeidsforholdene og inntekten har variert en del de siste årene. For et års tid siden var det ikke så aller verst, men vi ha et digert etterslep av regninger og gammel gjeld som gjør at inntektene fort går ut i regninger. Nå tjener han dårligere igjen. Det går ikke rundt, vår samlete månedsinntekt holder knapt til de faste utgiftene. Jeg tjener over dobbelt så mye som ham. Jeg har en mer ryddig økonomi, og er derfor den eneste som får lån og kredittkort. Så det har jeg,da , og bruker dem til daglig forbruk. Dermed sitter jeg med en ikke så liten gjeld som rett og slett har gått til å finansiere vårt forbruk. Han har i mange år lovet bot og bedring og tror han skal tjene mer penger snart. Jeg begynner å bli grundig lei av å vente på det. En ting er alle de økonomiske bekymringene, at vi aldri har råd til det som "vanlige" folk har. En annen ting er at jeg mister respekten for ham på dette viset. Kjenner meg tråkka på. Synes det er lite mandig at han tjener så lite, og ikke kan oppfylle sine forpliktelser. Er dritt lei av å være den som tar ansvaret hele tiden, og min tålmodighet er for lengst slutt. Dermed maser jeg mye om at han må tjene mer, jeg kjefter mye, klandrer ham mye. Det er selvsagt ikke noe særlig for forholdet. Men dessverre er det jo så mye som handler om penger, og dermed har veldig mange samtaler en tendens til å ende opp med med pengesnakk. Jeg blir gal snart. Hva skal jeg gjøre??
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Ta tak i problemet for alvor, nå! Siden din mann ikke tar tak i seg selv (dvs. finner en jobb som kan gi han stabil inntekt), må du for all del ikke sponse han ved å finansiere deres forbruk MED kred.kortgjeld. Du er oppegående nok til å se at du graver deg dypere ned... Jeg ville sørget for å kvitte meg med all forbruksgjeld som sto i ditt navn. OG, er det noe dere kan kutte ut? Bil? Klesbudsjett? Whatever, som ikke er en absolutt nødvendighet. Det viktigste er å komme i havn med alle regningene. Jeg skjønner nemelig godt at dette tærer på deg og forholdet over tid! Har dere boliglån, kan du fryse avdragene en tid og heller betale ned det som viktigst nå - forbrukslån. Og for all del, klipp de kortene i stykker asap - det er bare tull så sant dere ikke har solid inntekt og reiser mye utenlands (der det er sikrere å bruke kredkort) Er selv sammen med en mann der jeg har tatt totalt kontroll over økonomien. Forskjellen er at vi har det økonomisk bra og min mann tjener godt. Dog, han kunne raskt havnet med mange inkassokrav på seg om jeg ikke hadde blandet meg. Det rare er at bet.anm hos D&B øker mest blandt menn mellom 30-40 år som har en årsinntekt på 700.000,- pluss. Det handler jo om sløvhet!! Men i deres tilfelle, siden din mann ikke tar seg selv i nakken, hver egoistisk....
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 HI her. Takk for velmente råd, Anonym. Jeg skal prøve å følge noen av dem. Imidlertid er det helt umulig for sånne som meg å klippe kredittkort i to. Jeg vet selvsagt at det gjør det enda verre. Vi har ikke noe å skjære ned på, vi har ikke bil, leier leilighet, har hull i klærne og vurderer om vi har råd til å reise og besøke noen i sommerferien. Det er jo dette man blir gal av. Derfor gir jeg av og til faen og bruker kreditt til å kjøpe meg noe høyst tiltrengt..Betaler ikke jeg regningene blir jo strøm og telefon stengt, eller vi blir kastet ut av leiligheten. Jeg kan selvsagt gå fra ham, men vil ikke det. Men hvordan skal jeg få ham til å skjønne alvoret til bunns?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Sett dere ned sammen å se på økonomien. Sett opp en oversikt over hvor pengene forsvinner, hver måned og over ett helt år. Legg inn utgifter som mobiltelefon, øl o.l. som personlige goder, og fordel midler til slikt utifra hvor mye dere bidrar til felles økonomien. På den måten får han se konsekvensene av at han har så lav inntekt. Hvis han jobber frilans og ikke har noe særlig å gjøre så må han jo finne seg en bijobb, eller se på frilans jobben som en hobby han tjener noen kroner på. En annen sak er at folk som jobber som selvstendig næringsdrivende (frilans eller hva som helst) må ha en ryddig økonomi. Hvilke bransje driver han i? Må han være frilans eller kan han få seg en ordentlig jobb i samme bransje? Dersom du tjener dobbelt så mye som ham, og dere sliter med å klare dere på en normal inntekt + litt så må dere jo ha en veldig høy husleie. Du MÅ klippe over kredittkortet. 30000,- i kredittkort gjeld er ekstremt tungt å betjene. I tilegg gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved at han kanskje ikke ser hele problemet ettersom "Du alltid finner pengene" som trengs.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Ja, jeg støtter meg til siste innlegger, du MÅ klippe over kred.kortet. Du graver din egen grav ved å bruke det. Og som normaltlønnet (som jeg regner med du er), skal du kunne klare deg uten kred.kort - så sant du ikke betaler sykt mye i husleie (da må dere finne dere en annen bolig) Cluet er at du kommer til å føle deg så mye bedre hvis du ikke bruker mer enn det du har. Jeg skjønner GODT at du trenger å kjøpe deg noe (om ikke så nyttig, men som er litt glede i hverdagen) av og til. Men jeg blir nysgjerrig på forbruket og budsjettet deres siden du må ty til kred kortet stadig vekk. Jeg skjønner du har en mann som drar deg ned, men da må du gjøre noe med det. Slutt å sy puter under hans armer! Kred kort er noe tull for de fleste spør du meg... (Og tenkt på hvor mye kortselskapene tjener på sånne som dere...)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har en idè på hva som fikser problemet deres. Begynn som luxus prostituerte, begge 2! Så er alt løst. Jeg tjente alt fra 20-45.000 pr dag jeg jobbet. All min gjeld ble slettet på noen mnder.
Gjest Antarctica Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Ja, den var konstruktiv, gitt! Hør, jeg har også en løsning: bli rik i en fei! nei seriøst, kjære HI: du vil ikke gå fra han...men hvor lenge vil dette gå, da? Seigpiner du ikke bare avslutningen av et ujevnbyrdig forhold?
mooch Skrevet 2. juni 2009 #8 Skrevet 2. juni 2009 Hei Har du sett luksusfellen? Hvis ikke: gjør det, og bruk deres oppskrift til å komme ovenpå. Pri 1 må være å kvitte seg med kreditkortgjeld. Lag budsjett osv. Kanskje dere kan bestemme dere for å ta en skikkelig arbeidssommer og komme ovenpå ved å ta ekstrajobb i helger?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 umm.. Nei. Pri 1 er inkasso gjeld. Pri 2 er kredittkort.
luva* Skrevet 4. juni 2009 #10 Skrevet 4. juni 2009 Hei, Jeg var i en lignende situasjon med min eks mann. Brukte mye energi på å få han til å forstå at jeg ikke var interessert i å sponse hans bedriftsoppstart. Han har drevet som grunder i åresvis, og hadde et meget lavt eget forbruk, men jeg forventet feks at vi skulle ha et ok sted å bo, og ha råd til å reise på ferie en gang i blandt osv. Vi satte oss ned og vi fant ut hvor mye penger vi trengte som et minimum. Vi endte opp med at vi trengte minimum 14 tusen i måneden, og ble enige om å betale inn halvparten hver. Dette betydde at han måtte ta ut minst 7 tusen i lønn i måneden, og dermed hadde vi nok penger til å klare oss. Dette gjorde situasjonen mye bedre, for det førte til at vi av og til hadde råd til ferie, og at jeg slapp å drive og sponse hans bedriftsoppstart. (Noe jeg allerede hadde gjort i noen år på det tidspunktet.) Mannen snylter på deg med å følge sin drøm og lar deg betale for det. (Du er fleksibel som er villig til å leve på et sånn minimum av penger, men dette minimumet må han bidra med minst halvparten til!) Få han til å forstå at han må betale halvparten. Hvis jobben hans ikke dekker et minimum får han få seg en ekstra jobb: Sitte i kassa på rema eller selge burgere. Om man ikke tjener nok penger til å overleve på det kan gjør, så kan man ikke fortsette. Det ble slutt med oss tilslutt fordi jeg ikke orket å komme i 2. rekke etter bedriften hans, men på pengefronten ble det faktisk helt greit etter at vi ble enige om at det måtte være på denne måten. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #11 Skrevet 5. juni 2009 Takk for svar, spesielt til deg siste. Du vet hva jeg snakker om. Huff, i går hadde vi en omgang igjen. Det går alltid samme veien. Jeg kjefter og smeller. Han sier ja, det er for galt, jeg skal tjene mere penger, vi skal nok finne ut av det....Jeg er forbannet på både ham og oppdragsgiveren hans. Men, i denne kabalen inngår også at han har en kronisk sykdom som i perioder ham gjort ham lite arbeidsfør. Det er dermed ikke bare latskap her, og jeg har selvsagt sympati for den siden av saken. Nå kan han imidlertid jobbe, selv om han ikke kan utføre alt slags arbeid. Og da gjør det meg forbannet at han ikke kan finne seg en jobb han vet kan kan tjene mer på. La gå, man skal kunne hjelpe hverandre litt og ikke være nødt til å tjene akkurat det samme bestandig. Men det går jo ikke an at den ene tjener over dobbelt så mye, når det ikke går opp!!! Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg nærmer meg definitivt smertegrensen, for jeg kjenner meg så lite verdsatt på denne måten. Men vi har to barn, jeg er faktisk gravid nå også, og jeg vil ikke gå fra ham. Samtidig lurer jeg på om det er det jeg må, for at han skal kunne skjønne alvoret. Så kan han sitte der alene og plundre med regningsbunken selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå