Gå til innhold

Bør jeg bekymre meg for 3,5 åringen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller, jeg gjør det jo allerede.

Saken er den. Han spiser ikke mye mat, for det meste brødmat. Middag nekter han å spise. Hver dag når han blir hentet i bhg. så er han utslitt. Han kan fint sovne kl. 17 og være såpass borte at jeg får skiftet bleie, klær og vasket han litt mens han sover. Da kan han sove til ut på natta og komme inn til oss, noen ganger helt til neste morran.

Han sovner stort sett mellom kl. 17 og 19 hver dag. Det er kun i helgene at han holder det gående lengre. Eller hvis det har vært dårlig vær, for da er dem jo mere inne i bhg. (selvsagt ute med regntøy).

I det siste har han også vært veldig grinete og suttrete og tverr. Har hørt at det kommer av alderen. Det er skikkelig ille.

Hadde en real fight med han i går ettermiddag for jeg lar han ikke få hyle seg til det han vil. Endte med at han sovna på fanget mitt rett etter kl. 17.30. Da ble han lagt og sov til rett etter midnatt en gang, da kom han i senga til oss og sov litt der. Så våkna jeg av at han skulle inn og sove i sin seng. MEN etterhvert våkna jeg av at noe ikke stemte. Da fant jeg han i full lek med biler på spisebordet. Det ble jo en kamp for å få han til å sove igjen da, men det gikk til slutt. Forsov oss i dag og var oppe rett før kl. 7. Da sa han et par ganger at han hadde vondt i maven og kastet opp to ganger på rappen, men mellom øktene så prata og skravla han og var blid som en sol. Det er han nå også sa faren.

For et par uker tilbake sto han opp en morran og var ikke i form, hadde et slitent/trøtt drag over øya. Jeg hadde han da hjemme i to dager hvor han første dagen kl. 06.30 gikk og la seg på sofaen og sov til kl. 11.30. Etter det var det var han nesten "normal" igjen.

Synes dere jeg burde bekymre meg for formen hans? Jeg gjør det jo allerede, men er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo ikke helt bra ut da, om han knapt spiser? Og ikke middag, ikke noenting? Grønnsaker? Hadde tatt ham med til legen jeg, for litt sjekk.

Min på 3,5 er ihvertfall ikke sånn, uten at jeg vet om HUN er normal, men jeg vet ihvertfall at unger må spise, og få i seg riktige næringsstoffer for å fungere, akkurat som oss voksne :P

Skrevet

Hvor lenge har det pågått ? Sover han i bhg på dagtid ? Hvis ikke, er det lenge siden han sluttet å sove på dagen ?

Jeg tenker allergi.

Sliter med noe greier selv, selv om jeg ikke er helt sikker på hva det er jeg reagerer på. Kaster ikke opp, men kan sove hele dagen om jeg fikk lov.

Jeg ville tatt han med til lege.

Skrevet

Det er sikkert noen her inne som synes jeg "roper ulv" litt for ofte men jeg har hatt rett noen ganger også.

Dette du beskriver kan være helt normalt for en liten som tar ut alt i barnehagen, men det kan komme av andre ting også.

Derfor hadde jeg vær deg hadde jeg (i det minste for å få det utelukket) tatt han til fastlegen og bedt om en blodprøve for å sjekket for eventuelt cøliaki.

Noen er nesten ikke syke selv om de har det, bare trøtte og blir letter utslitt.

Derfor er det mange som går rundt udiagnosert.

De andre tingen du skriver også stemmer bra. Matvegring, våkner om natten, vondt i magen, oppkast men bra form ellers.

Den første prøven er så enkel, og skulle det være det så er det så lite som skal til for at gutten blir helt pigg. Derfor synes jeg det er en helt grei test å be om.

Skrevet

Takk for svar.

Det er ikke ofte han sier han har vondt i maven. Men i dag sa han det rett før han kastet opp.

Han ble testet for cøliaki i fjord og hadde ikke det. Grunnen til at han ble testet er at han er liten av vekst. Ca 92 cm. lang og 11-12 kg. Jeg var også liten når jeg var på den alderen.

Jeg også har vært inne på tanken om allergi. For når det for et par uker siden var så innmari mye pollen i lufte så sleit jeg fælt selv og det enda jeg gikk på medisiner, da var han mye trøtt og sliten. At han kastet opp kan jo selvsagt komme av at han er sliten. Han var på lang tur med bhg. i går bla. Når jeg spør bhg. hvordan han spiser der, dem er klar over at jeg er bekymret så dem følger litt med, så får jeg høre at han spiser bra der. Ofte har han spist en skive rett før jeg henter han også fordi han har vært sulten.

Jeg har også en liten misstanke om at selv om han er 3,5 år og liten av vekst så er han like mye høyt og lavt som de store ungene i bhg. Høres sånn ut når han forteller hva han har gjort i bhg.

Han er på stor avd. og sluttet å sove her på nyåret. I helgene hender det ofte at han tar seg en dupp hjemme, i bhg. har han nok ikke tid og samme muligheten til det.

Frukt spiser han to ganger om dagen i bhg. og i tillegg får han Sanasol hjemme.

Middagsmat er egentlig det som er verst å få han til å spise. Noen ganger spiser han litt på en pølse, men å spise kjøtt og sånn gjør han ikke. Jeg var vel litt sånn når jeg var liten også.

Kan det være at aktivitetsnivået hans er så stort at han egentlig burde sovet litt i bhg.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...