Gå til innhold

...uhøflig å skrive på dialekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ei aen lignende side, fekk eg beskjed om å slutte å skrive på dialekt..for det va ikkje god nett etikette..

Noen synspunkter?

Ser virkelig ikkje problemet eg altså. Greit, kan vær vanskelig for dei med lese- skrivevansker å lese forskjellige dialekter, som blei sagt på andre stedet eg va på.

Men eg bruke dobbelt så lang tid på å skrive bokmål, av den enkle grunn at når eg skrive dialekt, så komme litt av megsjøl inn...skrive eg bokmål så slite eg meg ihjel for å finna ut ka eg ska skriva uten at det blir misforstått...

Sammenligne ikkje mine egne vegringer for reinspikka bokmål med lese- skrivevansker...!!

Men...syns dåkker det e noe som bør gå inn under "nett etikette"??

E en ikkje høflig nok og vise folkeskikk med mindre en skrive grammatisk korrekt? Bruke jo ikkje ein haug med fremmede ord for at andre ikkje ska forstå...... Men....noen mennesker bruke visst mye lengre tid på å lese dialekter enn andre......eg har aldri merka no forskjell...bare lese eg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æ syns vel at inne på sånne hær forum e det vanskelig å læse innlegg som e skreven på dialækt, ja... Vess innleggan e lang, bruke æ ikkje å læse dæm engang... Så æ syns det e greiast å bruk bokmål.

Skrevet

Hehe...pointet ditt blei desverre ikkje tatt..hehe..men det e meg da! Alle etter sin mening, så klart!

Noen andre?!?!?

Skrevet

Dette må hver og en kjenne på selv er min mening, men ikke rart om du bruker lang tid på å finne bokmålorda når du aldri bruker dem....

Jeg kunne ikke tenkt meg å brukt dialekt her inne(gjør det aldri ellers heller i skrift, skrift og tale er to forskjellige ting...), vil allikevel ikke si at en skal begynne med etikette-> for noen er barrieren for skrive (overhodet) lavere om en kan få skrive på dialekt....Målet helliger middelet er det ikke så?

Nå må vi slutte å henge oss opp i små detaljer det er flisespikkeri....alle skriver som de vil ;-)

Skrevet

Det er ikke uhøflig å skrive på dialekt. Å kalle det uhøflig, blir å bruke feil betegnelse.

Men er det OK å skrive på dialekt? Det vil for min del avhenge veldig av hvilken dialekt det er snakk om. Noe er lettleselig, annet er ikke lettleselig...

Så i stedet for å si at enkelte dialekter kan tillates mens andre forbys, er det vel enklest når folk tilstreber å ikke bruke for mye dialekt.

Når noe blir uleselig for de som ikke kommer fra et bestemt sted, vil jo innlegget automatisk utelukke mulighet for synsunkter og innspill fra meddebattanter. Det er jo trist for HI som kanskje ønsker tilbakemeldinger på et vanskelig spørsmål.

Jeg skiver neppe gramatisk korrekt, men prøver å skrive så forståelig som mulig. Det blir min form for nettikette. ;-)

Skrevet

På offentlige forum burde man skrive på bokmål eller nynorsk!

Skrevet

For min del så styrer jeg unna å lese det som står på dialekt. Synes det er vanskelig å lese. Slitsomt å sitte å tyde hva personen mener. Har svigerfamilie fra trøndelag, og endel av disse skriver meldinger ol på dialekt, irriterer meg hver gang.

Skrevet

Tror ikke uhøflig er ordet jeg ville brukt, men jeg klarer ikke ta innlegg skrevet på kaudervelsk dialekt helt seriøst. De fremstår som litt barnslige og klossete, kjenner jeg.

Grunnen til at vi har bare to normerte skriftspråk er vel delvis at det bedrer lesbarheten, mens det blir slitsomt og irriterende å sitte og lese forholdsvis fremmedartede dialekter i skriftform.

Skrevet

Det er litt irriterende å lese dialekt, og det er ikke fordi jeg har noe imot dialekter. For meg er det naturlig å heller skrive dialekt i korte setninger og meldinger mellom venner, ikke forum aktivitet eller tekster flere skal lese.

Jeg leser ikke hvert ord, og flytter ikke blikket mer enn to-tre ganger pr setning. Dialekt gjør slik at jeg leser treigere siden jeg ikke kjenner igjen orda og gramatikken, og jeg hopper lett over innlegg eller andre tekster på dialekt.

Om en leser om nettetiqette så er det å skrive på dialekt noe som ikke er regnet som god oppførsel på fora der en adressere mange/åpne fora.

På Facebook mistenker jeg mange som skriver på dialekt for å ikke kunne rettskriving:)

Skrevet

Ante virkelig ikkje at det e så mange som har no i mot å lese dalekt.......ska begynne å skrive små innlegg.. og ikkje så mange skjønne eg....e det no viktig får eg heller skrive på bokmål. (sjøl om eg vett at mi dialekt e nok ikkje den som kanskje e den værste å lese)

Har bare aldri brydd megsjøl..................men syns dialekt og engelske e lettere å lese enn rein nynorsk...det forstår eg ikkje...(lærer som skulle lære oss nynorsk..også kunne han det ikkje sjøl..)

Å skrive dialekt kan framstå barnslig!? Og useriøst? Barnslig, ja! Heilt enig! Men eg strebe heller ikkje ette å fremstå som voksen.....og lese flere useriøse innlegg på bokmål enn dialekt..men det va sikkert ikkje heilt sånn du meinte det da.. Anyway!

Skjerpings te meg.

Skrevet

Selv er jeg trønder, og skriver mye dialekt i sms, mail, på facebook o.l. (også til skolevenninner fra Oslo), men prøver å skrive bokmål når jeg henvender meg til andre enn familie og venner.

Skrevet

God regel....får adpotere den tror eg (men komme nok aldri til å lære meg å skrive jeg isteden for...bare når eg skriver stil det :P )

Skrevet

Både ja og nei...Ikke uhøflig kanskje,men... jeg vil si at det spørs hvor berd dialekt man skriver...Og mange blander sms-språk og dialekt...Da gir jeg opp rett og slett.... Nr æ læs såijn sprk som vrke som latskap...da gidder jeg rett å slett ikke se seriøst på spørsmålet...Men når noen skriver på dialekt som ikke er sinnsyk bred ( man vet jo selv hvor evt vanskelig/spesiell ens egen dialekt er) så er det jo greit og opp til hver enkelt...

Men man ser tydelig forskjell på folk som kan skrive og som i tillegg skriver dialekt og på folk som ikke kan skrive og derfor bruker dialekt å "gjemme seg bak".... Har selvsagt forståelse for lese-og skrivevansker, jeg er ikke alltid korrekt selv,- men når feilskrivningen kommer av latskap blir det noe annet...

Skrevet

Opprinnelig ekte skrivelus her. Tror det er et forsøk på å vise litt personlighet når "eg, sjøl, dåkker, ka, koffer" o.s.v, kommer på skjermen.

Et forum der alle spør en eller annen gang om det samme...! Smaken er som baken :) Takker for mange innspill!

Skrevet

He, he...hvordan er det mulig å kunne leste alle norges dialekter enklere enn nynorsk? Mange som skriver dialekt her inne skriver jo nesten ren nynorsk. Har aldri lært nynorsk på skolen selv siden jeg bare har vokst delevis opp i Norge og hatt et annet morsmål, men nynorsk leser jeg uten problem og det er jo et så vakkert og potetisk skriftspråk som jeg er lei meg for at jeg ikke behersker. Sliter nok med norsken:)

Skrevet

Ja men..nynorsken har så masse rare ord.. Og som sagt.. Læreren vår på ungdomsskolen gjorde det sjakktrekket at ALLE i klassen strøyk på tentamen når det kom til nynorsken..så.. Det er faktisk ikke min feil!! Haha! Han trodde nemlig at nynorsk, jo det er Haugaland dialekta det! (nooot!!) Han er ikke lærer lengre nå for å si det sånn...!!

Skrevet

Eg skrive på dialekt og skjønner ikkje koffor eg ikkje sku få gjer da... Skrive jo så folk skjønne uansett... E stolt øve dialekto mi:))))

Skrevet

Einig med dei over at det er nok ikkje uhøfleg å skrive på dialekt, men det er sikkert mange (bl.anna meg) som syns nokre dialekter er vanskelegare å lese enn andre sine, og derfor hopper over dei innlegga. Om alle skulle skrive på si dialekt her i landet trur eg mange ville fått problem med å henge med! Sjå bare på kor mange som klager på at vi har to skriftspråk!

No er det sikkert ein del som hopper over mine innlegg og, sida dei er på nynorsk, men, men... Eg meinar i allefall at det er greit om folk held seg til dei to skriftspråka (skrive sånn omtrent bokmål eller nynorsk i allefall) vi har. Synes det er veldig mykje vanskelegare å forstå "skriftleg" dialekt enn den munnlege....

Skrevet

Eg bruker dialekta mi og nynorsk..

Men føler da e så fokus på bokmål og press på at alle skal skrive og snakke bokmål, ein bør vere stolt av si dialekt og sin skrivemåte uansett,.. Ta vare på den...

Skrevet

Heilt einig i at ein skal ta vare på dialekta si! Den må man vere stolt av! Men kanskje ein skal ta vare på det norske skriftspråket og?

Skrevet

Jøss...

Jeg tenke før jeg åpnet innlegget at : det var jo også en ting og diskutere.. Selvfølgelig må man vel få lov og skrive på dialekt...

Tydeligvis er jeg blant fåtallet som syntes det er greit... Jeg har ikke problemer med og lese dialekt om man ikke bruker særs lokale ord og uttrykk..

Til dere som skriver lange innlegg på dialekt; Jeg kommer til og lese dem om de fatter min interesse, uavhengig om det er på bokmål eller trøndersk...

Skrevet

Vi har bare to skriftspråk på norsk, og skriver du noe annet er det rett og slett bare et innlegg fult av skrivefeil.

Det er ikke bare på nettet det er dårlig etikette å skrive på dialekt. Men er kanskje ikke like vanlig å skrive jobbsøknad og annet på dialekt. Og hvorfor skal det være mer greit på nettet enn i brev?

Du sier du bruker dobbelt så lang til på å skrive et innlegg på bokmål, mens vi andre bruker dobbelt så lang tid på å lese dine innlegg når du skriver feil.

Jeg snakker dialekt selv, og jeg sliter selv om om noen skriver på min dialekt. Hjernen gjenkjenner ikke ordene og da må man konsentrere seg mer om enkeltord i stedet for helheten og meningen i hver setning.

Skrevet

Kan ikkje sei eg skrive feil fordi eg har noen ord når eg skrive som e dialekt.

Kan ikke si at jeg skriver feil fordi jeg har noen ord når jeg skriver som er dialekt.

Forferdelig stor forskjell..hehe.

Ingen blir nok enige her uansett hva noen har å komme med.

Og Onna?! LIIITT forskjell på en jobbsøknad og et (for noen anonymt) nettforum da!

Må ikke sammenligne de som skriver sms språk og de som skriver på dialekt......er da ikke ei lita frøken på 16 år som sitter her. Og nå skriver jeg på bokmål bare for deg! :)

Får holde meg til det lærde skriftspråk så lenge jeg henvender meg på Skravlesiden da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...