Gå til innhold

Hvorfor skriver noen jenten og ikke jenta? Dialekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser så dumt ut. Samme som di i stedet for de, viss i stedet for hvis.. Er dette også dialekt eller bare dumme skrivefeil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bergensk!

Di og de er som regel skrivefeil, men jeg ser faktisk ikke den så ofte her.

Skrevet

Det gjør jeg! Eller jeg henger meg veldig opp i de jeg ser. Di er liksom en så idiotisk skrivefeil.

Skrevet

Det heter jenten på bokmål! Det er IKKE en skrivefeil.

Skrevet

Ja - og nei! Du har FULL VALGFRIHET her. JentA er "skoleboknormalen".

Skrevet

"Di" er skrivefeil. Du finner neppe ordet i noen norsk ordliste...

Om du vil bruke jenta eller jenten er det full valgfrihet på. Jenta regnes som språklig best, siden det faktisk er et hunnkjønnsord (surprise, surprise..) grammatikalsk, men har man konservativ hang har man også frihet til å velge jenten (en frihet man faktisk IKKE hadde i korrekt norsk fra 1939 til 1981!).

"Hvis" og "viss" er det også full valgfrihet på, så lenge man er konsekvent i sitt valg! Begge deler er helt korrekt norsk, men "hvis" er nok klart mest vanlig brukt.

Skrevet

Jenta regnes ikke som noe mer språklig "best" enn jenten. På bokmål finnes ikke hunkjønn i den forstand at det finnes ingen A endinger.

Man skriver f.eks ikke blæra, men blæren.

Skrevet

I Bergen har man kun to kjønn (rent språklig altså); intetkjønn og hankjønn. Alle hunkjønn skrives med maskulin form, altså der østlendinger sier jenta, boka, kula, pæra og flaska sier de jenten, boken, kulen, pæren og flasken. De sier selvsagt også da en jente, en kule i stedet for EI.

Og 08:21 har tydeligvis ikke fulgt med i timen da hun skriver at "på bokmål finnes ikke hunkjønn i den forstand at det finnes ingen A endinger"!!! Det er det verste jeg har hørt- a- og en-endinger er nå sidestilt i norsk bokmål, og har vært det i lange tider. Det er nok temmelig mange tiår siden normen i norske skriveregler var at man skulle ha en-endinger på hunkjønnsord.

Skrevet

Hvor dum kan man bli??? Sitter du på barn i magen og irriterer deg over folk som skriver jenten istedet for jenta???? Skaff deg ett liv da!!! Det er nesten like tåpelig av meg å kommentere dette innlegget, ser den!! Men kunne ikke dy meg!!!!!!

Skrevet

08:12 skriver

"Jenta regnes ikke som noe mer språklig "best" enn jenten. På bokmål finnes ikke hunkjønn i den forstand at det finnes ingen A endinger.

Man skriver f.eks ikke blæra, men blæren."

Du skriver at det finnes ikke hunkjønn i den forstand at det finnes ingen a-endelser i bokmål. Tør jeg spørre når du sist konsulterte en ordliste basert på gjeldende rettskrivingsnorm? a-endelsen kom inn som tillatt i norsk språk i 1907, som likestilt med en-endelsen i 1917, som ENESTE form i 1939! Fra 1981 ble så en-endelsen igjen en tillatt form, om man ønsket å vise språklig konservatisme, men med a-endelse som hovedform, og, etter hva jeg har forstått, som ANBEFALT form for de ordene som er typisk "norske" ): hvor dansk og norsk bruker forskjellige ord for begrepet. Som nettopp JENTA, til forskjell fra dansk PIGEN. At man i en del konservative riksmålskretser ønsker a-endelsen dit pepperen gror, er en kjent sak. Men den språknormalen disse ønsker er IKKE "gjeldende norsk rettskriving", verken på bokmål eller nynorsk, som er de eneste "offisielle NORSKE språk".

Du har full frihet til å velge å bruke konservativt riksmålsnorm som rettskrivingsnorm for din egen del, om du ønsker det 08:17. Men skill mellom "din egen rettskrivingsnorm" og gjeldende BOKMÅL! Er du ikke kjent med forskjellen, anbefales en repetisjon av grunnleggende norsk ungdomsskolepensum i norsk bokmål!

Skrevet

Det aller dummeste må vel være at du klager på feil, som IKKE er feil. Du kan faktisk bruke viss/hvis om hverandre. De reglene er faktisk ganske gamle.

Skrevet

Jenta og jenten er begge tillatt på bokmål

Di er skrivefeil (som mye annet man kan se her inne)

Viss og hvis er likestilte former

Skrevet

Ja regelen om at "hvis" og "viss" kan brukes om hverandre (ikke i samme tekst da...) er gammel. Fra 1939 faktisk! Og "viss" var faktisk tillatt (side)form før det også. Bare ikke i "offentlig (statlig/kommunal) tekst" og skolebøker/skolearbeid.

Skrevet

09:31 skriver

"Di er skrivefeil (som mye annet man kan se her inne)"

Det er nok ikke bare "her inne" at "språkblomstene" florerer! For meg virker det som om "rettskriving" og "godt språk" må ha vært mer eller mindre fremmedord gjennom skoletida. Det florerer jo med "Når jeg kom" ("Da jeg kom", selvsagt - den gang DA..) og "Jeg skal besøke de", eller enda verre "Jeg skal besøke di" ("Jeg skal besøke DEM", selvsagt - hørt om subjekt og objekt noen gang?). For ikke å snakke om "fiske pudding" og "eple juice" (skal skrives i sammenheng selvsagt, vi snakker ikke om "å fiske" pudding, heller ikke om eple OG juice (som vel godt kan skrives jus i dag), men om ETT produkt, og følgelig ETT ord). For ikke å snakke om "Bente's blomster"! Vil man absolutt bruke genetivsform på norsk, den er jo på full fart ut, må det da selvsagt bli "Bentes blomster". Men mer naturlig, kanskje bortsett fra i firmanavn, sier vi jo "blomstene til Bente" eller "Bente sine blomster". Og da er det vel også naturlig å SKRIVE det. Særlig når det er HELT lovlig!

Skrevet

Bergensdialekten har ikke A-endinger!

Skrevet

Istedet for skrives enten slik: Istedenfor, eller slik: I stedet for. Det irriterte meg også. Tror du er mye dummere enn meg. HI

Skrevet

Det heter JENTEN her i BERGEN !!!

jentA er helt feil for meg !!!

Skrevet

Nei, BergensDIALEKTEN har ikke a-endelser, det stemmer. Den følger offisielt dansk, som har to kjønn (ikke tre som norsk); felleskjønn og intetkjønn (mens bokmål/nynorsk som kjent har hannkjønn, hunnkjønn og intetkjønn) Men det offisielle skriftspråket har faktisk a-endelser! Enten du velger bokmål (kan lovlig velges bort av brukeren, men ikke anbefalt for typisk norske hunnkjønnsord) eller nynorsk. Bergensdialekten er nok ikke anerkjent som et tredje norsk skriftspråk. Blir det vel neppe heller. For all del: Ikke forbud mot å skrive dialekt, men offisielt skriftspråk er det ikke!

Skrevet

I Bergensdialekten heter det jenten, det er riktig. I Bergensdialekten heter det også at man "sitter på komfyren". Ingen av delene er anbefalt i skiftspråket. I hvert fall ikke om bergenseren vil at andre skal forstå det samme som han selv når man "sitter på komfyren". I resten av Norge tror jeg nok man vil føle at det blir ganske varmt i enden. I hvert fall med plata på fullt!

I Egersund heter det "Når okke kjæme te dokke..." Tror de fleste bergensere vil betakke seg for å kalle det "skriftnorsk". Det samme vil faktisk flertallet av resten av Norges befolkning gjøre når det gjelder å kalle dialekten i Bergen for skriftnorsk!

Skrevet

For meg så heter det jenten,så sånn er det med den saken.Mener virkelig det er slik vi har lært på skolen også,og jeg har lært bokmål.

Jeg kommer fra bergen.Det andre er vel skrivefeil?

Skrevet

Du har sikkert lært det på skolen i Bergen. For det ene så har jeg sjøl hatt norsklærer fra Bergen (spesialutdannA i faget..) på ungdomsskolen, og opplevd at heile klassens a-endinger bleI pyntelig retta. Nekta å høre på vår argumentasjon om at hun hadde retta feil, og blei skrekkelig overraska da hun blei innkalt til rektor etter at klassens tillitselev hadde levert inn ei klage....

For det andre er det i dag ikke FORBUDT etter norsk gjeldende rettskriving å bruke en-endinger i skriftlig språk (mellom 1939 og 1981 var det forbudt). Det er "bare" FRARÅDT av språkmyndighetene. Men du står sjølsagt fritt til om du sjøl vil høre på rådet, du kan bare ikke si at den som gjør det gjør feil. FORBUDET dukker først opp når du skriver "på statens vegne", altså som offentlig ansatt, siden du da har mindre språklig valgfrihet. Offentlig ansatte i Bergen har ofte hatt problemer med å etterleve forbudet... Lærere i særdeleshet.... Og lærte du former som jenten og geiten på skolen før 1981 (går ut fra at du ikke var folkeskoleelev før 1939..), lærte du direkte feil etter NORSK rettskrivingssstandard for bokmål. Men når man ikke kommer fra Norge, men fra Bergen....

Så sier du at "det andre er vel skrivefeil". Ja, det ene av de to andre eksempla. Ikke det andre. Les litt i tråden, så vil du se.....

Skrevet

Blir helt mongo for en bergensker å skriver jenta. Det er fullt lovlig å skrive jenten, takk gud for det!:)

Blæren,geiten,katten,jenten,saksen,skoen,

JENTER FRA BEEEERGEN E NÅKKE FOR SEEEEG!

Skrevet

Whats up med de der A-endingene dine i hvert jevla ord da? Kan umulig være rettskriving det.

"Spesialutdanna", "nekta", "retta", BLEI for faen?!, "overraska"

lær deg norsk før du uttaler deg.

Skrevet

Alle de A-endingene er lov.... :-)

lær deg norsk selv

Skrevet

...og "jevla" er vel heller ikke så riktig stavet at det gjør noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...