Gå til innhold

ang bidrag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har etter mye press fra bf tidligere sagt meg enig i å ike kreve bidrag av han..enda. pga at han har veldig drlig råd. men n begynner jeg å trenge penegene mye selv og lurer på om jeg skl kreve bidrag. men jeg får så dårlig samvittiget for han har så dårlig råd og jeg er jo glad i mannen liksom. hva skal jeg gjøre? burde jeg ha dårlig samvittight. (sorry skrivefeilene, herpa tasttur....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er at barnet har det det trenger. Jeg mottar ikke noe bidrag fra barnefar siden jeg mener at jeg får nok støtte fra andre steder til å bidra til at barna mine har det bra. Det fører til at barnefar har råd til en litt større leilighet, og derfor har barna det bra når de er hos ham (kan ha 2 roms i stedet for 1 roms, så da kan de overnatte der). De bidragspliktige mottar jo ingen stønader selv om de må ha det samme som oss med hovedomsorgen for å overleve. Det er altså utgifter til barna som utgjør forskjellen. Siden jeg får utvidet barnetrygd, stønad til barnetilsyn, OS og bostøtte fordi jeg barn, synes jeg det blir feil at far må betale når han har nok om sitt. Nå vet jeg ikke hvor stor forskjell det er på deres inntekter og utgifter og hvem som har det verst, men jeg håper dere kan bli enige om en ordning. Som sagt, det er barnet som skal ivaretaes.

Skrevet

Det viktigste er at barnet har det det trenger. Jeg mottar ikke noe bidrag fra barnefar siden jeg mener at jeg får nok støtte fra andre steder til å bidra til at barna mine har det bra. Det fører til at barnefar har råd til en litt større leilighet, og derfor har barna det bra når de er hos ham (kan ha 2 roms i stedet for 1 roms, så da kan de overnatte der). De bidragspliktige mottar jo ingen stønader selv om de må ha det samme som oss med hovedomsorgen for å overleve. Det er altså utgifter til barna som utgjør forskjellen. Siden jeg får utvidet barnetrygd, stønad til barnetilsyn, OS og bostøtte fordi jeg barn, synes jeg det blir feil at far må betale når han har nok om sitt. Nå vet jeg ikke hvor stor forskjell det er på deres inntekter og utgifter og hvem som har det verst, men jeg håper dere kan bli enige om en ordning. Som sagt, det er barnet som skal ivaretaes.

Skrevet

Jeg har aldri forstått det der med at en skal klare dette SELV. HVA er det en skal klare selv? Å være så dumsnill at en nekter barnet å få økonomisk omsorg i det daglige fra sin far?

En er to om å få barnet, og da er en også to om å være økonomisk ansvarlige om at barnet har det det trenger!

HI: Søk om bidrag gjennom NAV. Har han dårlig råd, så blir bidraget deretter. Det er noe som heter bidragsevne, som vil gjøre at han sitter igjen med nok til seg selv og sitt. Det er ikke dine penger du søker om, det er barnets. Du er ansvarlig for barnet, og ikke for barnets far. De aller fleste må legge om sitt forbruk når de får barn, også fedre som ikke bor sammen med sine barn.

Skrevet

Har han barna sine mye?

Det bør jo også spille inn.

Men om du ikke klarer å forsørge barna uten økonomisk hjelp fra faren så må du jo bare søke. Men søk gjennom nav. hvis barnefar har veldig dårlig råd kan det hende at han blir satt ikke bidragsdyktig og du får bidragsforkudd fra nav istede.

Er det en bf som ikke gidder å ha med barna å gjøre hadde jeg krevd barnebidrag uten snev av dårlig samvittighet.

Men om det er en bf som har barna mye og stiller opp når det trengers. Kjøper ting til barna også videre hadde jeg nok sett på det to ganger.

For å ha en bf som tar ansvar og stiller opp er noe jeg ikke hadde sjangsa om jeg ikke absolutt trengte pengene. og hvis jeg gjorde det ville jeg snakket med han om det først og forklart hvorfor . Og gjort det mulig med en privat avtale.

Skrevet

han har ikke barnet noe selv nei, er en datter på 6 mnd. hun er fast hos meg, men han kommer på besøk ganske ofte. hender han kjøper ting hvis jeg spør om det. kommer med gaver med klær og snt da. så det er jo bra. men vet ikke hva jeg skal gjøre jeg, det er jo sant som hun sa leger opp her at han burde betale for seg egentlig.

Skrevet

Barnefar her har i alle år sagt han har såååå dårlig råd, men det er faktisk hans problem. Og han har ikke dårlig råd, han bare sier det fordi han syns bidragspengene er sure penger å betale.

Hadde han bodd med barnet, så hadde det jo kostet ham. Hvorfor skal det være annerledes bare fordi han ikke bor i samme hus som barnet? Hvorfor skulle han da kunne disponere sine penger som om barnet aldri fantes, mens jeg(vi med hovedomsorgen) skal bruke det meste av både tiden vår og pengene våre på barnet? Tenk om vi satte oss ned og sa "nei, dette har jeg ikke råd til". Hvem hadde da tatt ansvar? Er dette barnet vårt problem fordi vi ikke tok abort(som barnefar ofte vil)? Er det grunnen til at barnefar skal slippe å betale? Hva da med de kvinner som ikke finner ut at de er gravide før over abortgrensa? Eller som av personlige grunner ikke ønsker å ta liv?

Det er helt tåpelig å være så dumsnill at en lar barnefar slippe ALT av ansvar, bare for at vil vil være "snill med den stakkars mannen som har dårlig råd". Hva med OSS MØDRE MED DÅRLIG RÅD, da? Og barna som lider under dette?

Bidraget er ikke urimelig om en bruker NAV's kalkulator(bidragsveilederen). Det blir tatt hensyn til både inntekten til barnefar og samværet han har + barnetrygden osv osv. Og bidraget inneholder ikke luksus, bare det mest nødvendige til hus, strøm, forsikringer, mat, klær osv. Ingen dyre leker og aktiviteter.

Mannen VET at sex kan føre til barn(at det er slik de blir laget), og må derfor være beredt til å ta det ansvaret, også økonomisk, om sexen ender i barn! Eller så får han bare holde seg borte fra sex. Så enkelt og så vanskelig i øyeblikkets hete lidenskap.

IKKE lur på om du skal søke om bidrag! Tragisk at noen i hele tatt tenker på å la være.

Har han under 180 000 i året så slipper han bidrag. Har du da dårlig råd/lav inntekt, så vil du får et forskudd fra NAV i stedet for.

Skrevet

uff, ja jeg vet det egentlig er tåpelig av meg å la være å kree det av han. du har rett i det du sier. er det mye man får i sånn forskuddsbetaling fra nav da? var på bidragskalkulatoren å prøvde å regne ut hor mye jeg evt hadde fått, men i og med at jeg ikke vet akurat hva årsinntekten hans er s ble det litt vanselig. han har jo også nå fått seg ny dame med et lite barn, han har vel nermest flyttet inn til henne, ikke at jeg er sjalu, men jeg tenker at når han er der s mye betaler han jo sikkert litt i henes utgifter til feks mat ol. s da tenker jeg at hvis han har råd til det burde han så absolutt ha råd til betale for sin egen unge også. er vel mest redd for å skape uvennskap mellom oss så det går utover dattern min, men må vel få han til å skjønne at det er mest rett t han må betale litt han også.

Skrevet

Du krever det bare på vegne av barnet, siden han ikke frivillig betaler til barnets underhold.

Det forskuddet avhenger av din inntekt, men har du kun overgangsstønad så er det på ca 1350 i måneden. Ingen formue, men bedre enn ingenting.

Her er link til hvor du kan finne hans inntekt for 2007. Når skattelistene for 2008 blir lagt ut, så finner du hans inntekt for 2008.

http://skattelister.aftenposten.no/skattelister/start.htm

Ikke verre enn dette. Og viser ikke her noe inntekt, så finner NAV det som skal gjelde. Han må også levere inn lønnsslipper osv. Det er nemlig dagens inntekt som skal være gjeldende. Har han som sagt under 180 000, så slipper han bidrag, og dette vet NAV. Så da krever de heller ikke bidrag fra ham. Går han på trygd, så mener jeg han vil få et barnetillegg for å dekke bidrag.

En ting til: dersom han bor sammen med en annen voksen(registrert i folkeregisteret med samme adresse), så har han bedret sin bidragsevne. For det er ventet at den andre voksne bidrar til boutgifter osv. Han har ikke og vil ikke få underholdsplikt for hennes særkullsbarn, så det skal aldri være med i bidragsutregningen. Det er KUN egne barn som skal være med der.

Ikke vær så selvutslettende snill! Bryr han seg om sitt barn, så burde han virkelig betale bidraget helt av seg selv. Da burde det ikke være noe du måtte kreve! Rare menn, de tror de bare kan få gledene med barn, og null ansvar. De tenker lite på at det KOSTER å oppdra barn.

Skrevet

"Mannen VET at sex kan føre til barn(at det er slik de blir laget), og må derfor være beredt til å ta det ansvaret, også økonomisk, om sexen ender i barn! Eller så får han bare holde seg borte fra sex. Så enkelt og så vanskelig i øyeblikkets hete lidenskap."

UTROLIG BRA SAKT

Skrevet

han har ikke offesielt flyttet inn sammen med henne, men er der hele tiden og hver natt så vidt jeg vet. så i mine øyne blir det liksom det samme.. takk for hjelp, :) jeg skal ta en prat med han å fortelle at jeg synes det er bare rett og riktig at han skal betale for seg, så fr han bare bli sur, men håper at det synker inn hs han etter hvert at det er riktig å gjøre det sånn. så fr nav regne ut hvor mye det blir.

Skrevet

Du trenger ikke diskutere dette med ham. La NAV ta seg av alt sammen.

Bare nevn litt i forbifarten at du har sendt inn søknad;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...