Gå til innhold

Litt frustrert over fødselspermisjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les her!

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=553752

Jeg synes det er så feil at vi må har fokus på hvordan vi kan få mest mulig penger, istedet for at man kan ha fokus på å ha mest mulig tid med den lille. "Hvis dere er smart, velg den korte varianten!" - Ja, for det er det jeg vil.. Miste 10 uker av MIN permisjon! Så klart ikke.. Jeg driter faktisk i de 10 000kr jeg, synes tiden med mitt barn er mye mer verdt! Ønsker egentlig ikke å må sette det i barnehage før det er minst 1 år. Synes det er tidlig nok.. Kjempefint at det er tilført to uker til i permisjon til sammen, men synd at de tar fra mor to uker.. Vi må jo bruke 3 uker, kanskje 5 uker på permisjon på å gå å vente på at babyen skal komme til! Pappa´n får hvertfall de ukene SAMMEN med babyen.. Nå skal jeg ikke være skikkelig pessimistisk her altså, men jeg kjenner at det rører litt følelser i meg. Jeg skulle bare ønske at vi kunne få forlenget permisjon istedet.. Jeg mistet 5 uker sist på å gå å vente. Var heller ikke klar for å forlate jenta mi da jeg skulle det etter permisjon var over. Tok derfor nesten to måneder hjemme ekstra uten betaling, men det ble hardt for økonomien. Men alt i alt, når man sammenligner med andre land som ikke har disse rettighetene, så skal vi vel føle oss heldige.. Men jeg er litt frustrert alikevel jeg!:P Tiden er mer verdifull enn penger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror alle vil ha mest mulig tid med barnet, og jeg tror neppe noen mener at penger er viktigere. Men dessverre er det ikke alle som har et reelt valg, og jeg tror ikke de som må velge pengene fremfor tid med barnet gjør dette med lett hjerte. Det kan være veldig tøft økonomisk å være småbarnsforeldre i etableringsfasen med renter på ville veier.

Men i prinsippet er jeg selvsagt enig med deg i at tid er 1000 ganger mer verdifullt enn penger!

Skrevet

Ja, jeg regner med det.. Ble mest provosert over overkriften "Slik velger du rett permisjon", for med den korteste får man mer penger til sammen. Som om det teller mer enn tiden med barnet liksom. Joda, vi trenger jo også det vi kan få av penger, nyetablerte og alt, men jeg vil absolutt ikke ofre de ukene for noen tusenlapper mer.

Skrevet

Hvis dere leser artikkelen en til gang så vil dere se at det ikke er snakk om kortere tid med barnet. De sier at det lønner seg å ta den korte permisjon for så å forlenge permisjonen med to måneder. Altså vil en få akkurat like lang permisjon, og 10000 mer i lommeboka.

Skrevet

ønskebarn, hvordan kan man få til det? sysn den artikkelen var veldig uoversiklig, som alt annet som har med dette å gjøre

Skrevet

Hmm... Hvor finner du at det står at det er snakk om å ta den korte og så forlenge den uten lønn? Er det ikke slik at mor får like mye penger til sammen uansett valg, bare at velger man den lengste må man jo selvsagt leve med litt mindre hver måned. Men dette påvirker ikke far, så han får de samme ukene uansett og dermed mer penger om mor velger kortere permisjon..

Selvsagt kan man velge den korteste varianten og få 100% lønn og dermed ta noen ekstra måneder uten lønn for å få mer tid med barnet, men vil det lønne seg da?

Skrevet

Det vil altid lønne seg å ta ut 100% lønn. Ønsker man alikvell full lengde på permisjone, tar man da den tiden som ulønnet.

Hvor mye man "tjener" på dette er avhengig av hvor mye man tjener, jo mer man tjener jo mer penger er det å "tjene".

Eksempel: Du tjener 260 000 i året. Det gir en "uke lønn" på 5 000(26000/52).

Tar du 80% så får du da en "uke lønn" på 4000.

Du får da over 56 uker (gitt at far tjener det samme) på: 4000 * 56 = 224 000

Alternativet er å få 46 uker full lønn 5000 * 46 = 230 000, for så å ta ut 10 uker ulønnet. Mao: du får samma lengde 56 uker uansett, men du får tilsammen 6 000 kr mer å rutte med om du velger full lønn og deretter ulønnet permisjon.

Differansen blir jo da større jo mer du tjener (tjener du 520 000, så blir det 12 000 et.c)

Du har rett på ulønnet permisjon i intill 2 år etter endt permisjon så lenge det ikke er grunner i jobben din som gjør dette spesiellt vanskelig.

Skrevet

Takk Liten gutt & liten spire! Litt lettere å forstå sånn som du skrev :-) Viktig at alle får vite hvilken permisjon som lønner seg, er ikke akkurat billig å få en liten i hus :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...