Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnet blir 1 år i juni.

kan jeg gi kumlk nå?

evt hvilken type, og hvorfor?

ammer på kveld. nekter mme.

hvilken grøt bruker dere, hvor man bruker melk istedet for vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte å gi kumelk fra kopp rett før han ble 1 år, selv om jeg fremdeles ammer (og han får mme når jeg er på jobb hvis han skal sove). Målet er vel å få barnet til å kun drikke kumelk etterhvert, men kan jo være greit å venne de til smaken. Jeg gir kun grøt som blandes med vann, så det kan jeg ikke svare på...

Skrevet

hvor mye melk (totalt) får barnet i døgnet tror du?

Skrevet

dytter... da ikke helsestasjonen har tid til å svare meg på telefon.

Skrevet

Anbefalinga er å vente til ca 12 mnd med rein, ubehandla kumelk for at tarmane skal ha fått utvikla seg best mulig på forhånd: Kumelk er "sterkt" for magen, umodne tarmar tålar det dårle. Du kan gje syrna (yoghurt, kulturmelk) og kokt (graut, saus) melk frå 10 mnd.

Det vi har fått beskjed om av helsesøster er å gje enten lett eller ekstra lett melk. Sjølv då jenta vår ikkje la på seg på over 1/2 år fekk vi ikkje lov til å gje h-melk, då feittet i melk er av det usunne slaget (skulle heller ha litt olje i maten).

Eg lagar havregraut av melk og havregryn, gjerne med litt rosiner/linfrø/tørka aprikosbitar osv. Koker i 4-5 min. Jenta vår har aldri likt "vanleg" graut/babygraut.

Skrevet

Fekk beskjed om å ikkje gje meir enn ca 5dl melk for dagen, viss barnet drikk meir, kan det "drikke seg mett" så det ikkje vil ha mat.

Skrevet

Takk for svar....

helsestasjonen min får strykkarakter...de har ikke tid.

bra at du skriver det om h-melk, det var jeg ikke klar over.

den grøten skal jeg prøve.

vil gjerne ha flere svar <3

Skrevet

Akkurat det med det usunne fettet i melk er jeg ganske skeptisk til, etter at jeg leste en forskningsartikkel som viste at det ikke var så usunt i moderate mengder, heller omvendt (Tidsskrift for den norske lægeforening en gang i fjor tror jeg det var). Så jeg gir h-melk. Men derom strides de lærde:)

Det jeg tror det er enighet om, er at det er lurt å introdusere kumelk gradvis mens man fremdeles ammer. Vi begynte med kumelk, først i form av yoghurt, så etter hvert vanlig melk, når hun var 10-11 mnd, og det gikk helt fint.

Nå er den store hiten hjemmelaget havregrøt med 50% vann og 50% h-melk.

Skrevet

Hvilken type yoghurt anbefaler dere?

Ja de lærde strides i så mangt. Forvirrende.

Skrevet

Safari barneyoghurt er gode, men nå bruker vi bare Tine vårfrisk (sånn 8pk), det er så gode smaker. Ca samme sukkerinnhold som i barneyoghurter (bortsett fra litago som har kjempemasse sukker).

Går jo an å prøve yoghurt naturell også, det er jo det sunneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...