Gå til innhold

Hvor tidlig ordner dere jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 4+6 i dag og har ikke fått tak i legen min enda siden det alltid er opptatt på telefonen hans. Jeg tenkte det var greit å ha snakket med legen først, men jeg vet at det er vanskelig å få jordmor der jeg bor så det er sikkert greit å være tidlig ute. Men er 5 uker på vei for tidlig til å ta kontakt med jordmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :)

Sist jeg var gravid hadde jeg første time hos legen når jeg var 10 uker på vei. og så bestilte jeg time hos jordmor etter jeg hadde vert hos han, så var hos jordmor i uke 13-14.. og gikk fast til kontroll hver mnd annen hver gang.

Skrevet

Jeg ringte legen min i dag, er i uke 7 nå tror jeg. Fikk første legetime når jeg er i uke 11, så blir det vel jordmor etter det. Har hørt at du må til legen først og der er det normalt med første time i uke 10, så du har enda god tid. :)

Skrevet

Hei, jeg har ikke ordet med jordmor enda.. er i uke 15. Regner med jeg snakker med legen om det på andre kontroll.

Skrevet

Jeg var hos legen allerede tidlig i uke 6 for å diskutere bruk av allergimedisin, og legen mente jeg skulle bestille meg time hos jordmor når jeg var 8-10 uker. Hun skrøt veldig av jordmora og anbefalte meg å ta første kontroll hos henne. Jeg skal derfor til jordmor når jeg er 9+1.

Skrevet

Ring helsestasjonen din og sjekk når det er vanlig med første time du. Som regel er man hos lege først, og det skjer mellom uke 8 og 12. Deretter er det UL i uke 18 og mange er ikke hos JM før etter dette igjen.

Så sant det ikke er noen komplikasjoner i sv.skapet er det lite JM får gjort nå. JM sjekker urin, måler blodtrykk, veier deg, måler symfyse-fundus (men livmoren er ikke målbar i uke 5), sjekker ødemer i kroppen (vann), sjekker hjertelyd og snakker med deg om hvordan du har det. Men det meste av dette har neppe endret seg allerede i uke 5 derfor ingen grunn til JM time nå. Men ring JM i kommunen og sjekk du:)

Lykke til videre med sv.skapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...