Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Snuppa på 23 mnd har mange ord og setter sammen små setninger (to-fire ord), men har fremdeles veldig utydelig uttale. Vi forstår for det meste hva hun mener (gunn = gull, apita = paprika, metj = melk, popp = kopp etc). Enkelte ord snakker hun rent, men dette er fåtallet. Det virker som om hun av og til blir veldig ivrig og da snakker litt "røverspråk", da forstår ikke vi heller hva hun mener (babbel..). Når pleier dette å løsne slik at også andre forstår jenta vår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var det med vår gutt også. Han er nå 2 år og 4 mnd, og har siste 1-2 mnd plutselig blitt mye mer tydelig slik at også andre forstår han. Han snakker også med flere ord i setningen enn før. Tror det er helt vanlig at de har en periode med utydelig tale. Mange spurte meg om det fulgte ordbok med han ;) Men, han snakker fortsatt langt fra rent, og har endel ord som ikke ligner noe i grunn! (eks jajaj = sjokoladepålegg)

Skrevet

Jeg har en gutt på 2 år som babler og prater i vei men det er et fåtall av ord som er så tydelig at det er mulig for andre enn foreldrene å forstå. For det meste skjønner ikke vi foreldre hva han sier heller.

Tror det er nokså vanlig at de snakker utydelig i denne alderen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er jo alltid sånn det begynner, med masse ord med utydelig uttale. Dette vil slipes til gradvis. Hvor fort det skjer er veldig individuelt. Men det går jo an å merke seg om det er enkelte ordsammensetninger eller bokstaver han sliter med å si, sånn hvis det vedvarer mener jeg.

Skrevet

Unnskyld...jeg mente HUN ikke han ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...