♥ DAME Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Jeg pumper meg opp til 3-4 ganger for dagen. Må jeg koke den hver gang før den brukes, eller kan jeg bare skylle de opp i varmt vann under springen??
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 jeg brukte flaske streilisator og "kokte" den etter hver gang jeg hadde brukt den:)
Tidemann Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Det er mange råd du vil få som mor i startfasen,og noen ganger må man bare ta egne valg på hva man gidder å gjøre ut av det. hvis jeg skulle gitt deg ett råd,måtte det bli å koke den etter hver gang...i melka er det uhyre mye bakterier og i det varme vannet vi har i springen som kommer fra varmtvannstanken er vel så mye full av nifse bakterier som du ikke har lyst å få i melka etter neste pump for å si det på den måten.. Så kok du,så har du hvertfall de
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 men man kan ikke haa mange flasker da? for eksempel 4, og bruke alle, for så å koke alle på slutten av dagen?? eller går det ikke?
Tante Gustava Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 Jo, man kan ha så mange flasker man bare vil, men må likevel koke pumpa etter hver gang den er brukt
Yarn Skrevet 25. mai 2009 #8 Skrevet 25. mai 2009 Nå vet jeg ikke årsaken til at du pumper, men hvis du må fortsette å pumpe lenge, kan det kanskje være en ide å leie en elektrisk pumpe? Jeg leide Medela sin da jeg fødte (samme som de brukte på sykehuset). Da kan man kjøpe ekstra sett med flasker, så trenger du ikke koke hver gang. (hvis jeg ikke husker helt feil nå.. ) Ellers ville jeg også gjort som de andre sier, koke mellom hver gang. Melk er supert for bakterier.
Yarn Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 Forresten, de "munnstykkene" har man gjerne bare to av, så da hjelper dte vel lite..
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 26. mai 2009 #10 Skrevet 26. mai 2009 phja..pumpa må jo kokes...hallo....er ny i dette jeg sjø..hehe..ja nei da hjelper det ikke:P
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 26. mai 2009 #11 Skrevet 26. mai 2009 Det holder nok ikke å bare skylle i varmt vann. Anbefaler å kjøpe mikro sterilisator (hvis du har mikro). Kjempeenkelt, tar 6 min!
Overraska74 Skrevet 26. mai 2009 #12 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har til begge mine barn pumpa meg i ca. 7 mndr., fordi de ikke fikk melka ut av brystet selv. Første gangen brukte jeg kun manuell pumpe, mens jeg leide en Medela elektrisk forrige gang. Jeg fikk ganske tidlig beskjed på helsestasjonen om at det ikke var nødvendig med koking av flasker og utstyr hver gang, men at det holdt med å bruke Zalo og skylle med glovarmt vann. Har til begge barn brukt Dr. Browns sine flasker, og hatt 8-12 flasker i omløp hele tida. Da har jeg tatt en storsjau en gang i døgnet på utstyr og flasker. Brukte oftest Zalo og varmt vann, men kokte selvfølgelig alt av og til. Husk uansett å bruke et oppvaskmiddel, enten du skal skylle før koking eller bare håndvaske før neste bruk. Min erfaring er at morsmelk inneholder ganske mye fett som kan sitte igjen i flaska/pumpa, og som ikke forsvinner bare med vann. Du vil nok få mange gode, og forskjellige råd, men trur det er viktig å finne en løsning som passer deg best. Og som selvfølgelig er bra for barnet også :-)
Yarn Skrevet 26. mai 2009 #13 Skrevet 26. mai 2009 Imponerende innsats å pumpe seg i 7 mnd! Kom bare på at jeg ville nevne at det er viktig å skylle bort melk i lunkent vann først. Bruker man for varmt vann før melken er skylt bort, vil den kunne "brenne" seg fast (jeg har jobbet på meieri, så det er ikke tatt helt fra det blå.
Vil Skrevet 26. mai 2009 #14 Skrevet 26. mai 2009 Hm, vi bare heller kokende vann over vi, fra vannkokeren, og lar det ligge ett minutt ca. (Etter å ha skylt grundig i varmtvann først). Barnet er nå en måned, og det har gått bra.. Høres ut som de fleste her koker selve pumpa og flaskene. Koker dere dem på steikeovnen da? Hvor lenge?
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #15 Skrevet 26. mai 2009 Som flaskemamma med mitt forrige barn vil jeg bare si at jeg hadde 8 flasker og tutter som jeg sjonglerte med og det var praktisk. Å skylle med varmt vann er værre enn å skylle med kaldt vann, du bør skylle med kaldt vann rett etter de er brukt og så koke( microsterilisator koster ikke masse og er veldig praktisk).
eggstokk Skrevet 26. mai 2009 #16 Skrevet 26. mai 2009 jeg fikk et prematurt barn og på avdelingen der babyen lå la de flasken i kaldt såpevann, deretter skyllet de dem, for så å koke. Da jeg kom hjem med babyen hadde jeg en stund to gryter på ovnen. 1 med kaldt såpevann som jeg la alt brukt utstyr i...etter å ha skylt det i kaldt vann i vasken først. Den andre gryta med rent vann som jeg kokte opp på slutten av dagen og lot flasker og utstyr koke i 10 min. Ja, ganske tungvint, og tror nok heller jeg hadde brukt oppvaskmaskinen idag. Men viktig å skylle i kaldt vann først, for så å bruke litt såpe. Jeg fikk høre at om man skylle først med varmt vann så spalter melkeproteinet seg, og det setter seg i porene av flaskene, og du får et belegg på innsiden av flaskene. Da jeg hørte dette skjønner jeg hvorfor noen av melkeglassene mine ser så hvite og slitte ut.....Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå