IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 I dag fikk jeg brevet fra BUFETAT som sa at adopsjonen av gutten min var innvilget. Det "kun" 3 måneder etter fødselen, som er noe av det tidligste man kan få gjennom en adopsjon, siden samtykkeerklæring først kan sendes når det er gått to måneder. Vi benyttet anonym donorsæd, og vil at dere som lurer på hva dere skal velge, ikke velger åpen donor, bare for å gjøre det lettere mht. automatisk medmorskap. Det viser seg at det slettes ikke skjer noe automatisk, og svært få har vel fått medmorskap innvilget til nå. Stebarnsadopsjonen var svært ukomplisert, og her er det vi gjorde. - Innhentet alt av papirer fra skatteetaten i god tid før fødsel (2-3 måneder). Send mail til din region, og be om alt av papirer, som fødselattest, kopi av likningsattest, ekteskaps/partnerskapsattest, utskrift av statsborgerskap/foreldreansvar, bostedsattest m.m. Forklar at det er til en adopsjonssak og at alle papirer må ha stempel og signatur. Det tok 2 dager før jeg fikk bunka i posten. Det er IKKE nødvendig å gå rundt på div. kontor og spørre etter alt dette. - Opprett kontakt med ditt lokale NAV kontor før fødsel. Forklar situasjonen, og at dere trenger hjelp av de til å henlegge farskapssaken. Noen fylker kan gjøre dette før fødsel, men i de fleste fylker får du ikke få henlagt farsskapssak før de får en fødselsmelding. I vårt tilfelle fikk vi sende inn søknaden før fødsel, og så gjorde de vedtaket bare dager etter de fikk fødselsmeldinga. På den måten var vi liksom "i rulla" og først i køen. Det er ingen som kan nekte dere å gjøre dette FØR fødsel, og alt som er gjort er deilig å slippe når babyen er der. - Be om en fødselsmelding på sykehuset rett etter fødsel, så slipper du en ekstra tur på sykehuset. Det holder at noen skriver en-to linjer med biologisk mors navn og at hun fødte et barn den eller den dagen. Så et stempel og underskrift. - Ring gjerne barnevernet i din kommune før fødsel. De trenger papirene fra Bufetat før hjemmebesøk, men i mange kommuner er det laaaang ventetid, så det kan være lurt å avtale et besøk f.eks 6 uker etter at barnet er forventet å komme. Da er dere sikker på at de har fått papirene. Hvis barnevernet er lite samarbeidsvillig, har vi KRAV på å komme først i køen, da våre saker skal prioriteres. - Skriv søknad om adopsjon og samtykkeerklæring på PC før fødsel og lagre den. Da kan dere bare fylle inn fødselsdato og skrive ut rett etter fødsel. Denne må ha stempel og underskrift fra en offentlig tjenestemann, og hvis man er veldig ivrig, kan jordmødre/leger på sykehuset signere adopsjonssøknaden, og du kan sende den med en gang. Det er fritt fram for å sende inn papirer så fort ungen er ute. Det er kun samtykkeerklæring og fødselsattest som må ettersendes. Håper dette kan hjelpe en sjel eller to. Lykke til alle sammen
Ugla er mamma! Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Gratulerer så masse med at alt er i boks! Godt å høre at det kan ta så kort tid før barnet får sine rettigheter til sine foreldre. Og ikke minst, tusen takk for en fantastisk smørbrød-oppskrift for hvordan man går frem. Denne skal jeg lagre! Masse lykke til med den lille!
snuffe Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Grattis! Og takk for bruksanvisning. Gruer meg som en hund til vi må forholde oss til NAV og barnevern i bydelen her - basert på erfaring er de relativt udugelige på NAV og overarbeidede hos barnevernet.
Kua&Kjæresten Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Dytter litt på denne Godt at noen legger ut oppskriften! Vil bare legge til at selv om vi gjorde alt riktig så fort som mulig, gikk ikke adopsjonen gjennom før datteren vår var 7 1/2 måned. Mye knot fra Riksen, Nav, Bufetat og Barnevernet. Mitt råd er å bli skikkelig sinna og si fra høyt om man føler seg dårlig behandlet (men gi stort rom for misforståelser og behandlingstid!) - jeg eksploderte da Bufetat, etter å ha gått gjennom papirene, opplyste oss om at søknaden var inkomplett. Bare tull. Vi fikk telefon fra en avdelingsleder med personlig unnskyldning etter at jeg skrev rasede epost om at jeg så dette som et personlig angrep på meg og min familie Så: Vær tålmodig og grei, men stå på krava! Gratulere! Barnevernet sier forresten at det automatisk går fortere med nummer to... Det gleder vi oss til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå