Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Jeg mener det vil kunne bli "farlig".. Linjene mellom dødshjelp og drap vil bli svært tynne etterhvert..
Aliena Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Helt klart imot. Teoretisk sett forstår jeg det veldig godt, men ser altfor mange kinkige utfordringer med det. F.eks hvem som faktisk skal utføre det. Jeg vil ikke avslutte noens liv i hvertfall.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Jeg er for aktiv dødshjelp .Jeg hjalp faren min å dø for 3 uker siden .
Gjest -<<- Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 Prinsipielt for, men usikker på hvordan man burde løse problemstillingen i praksis.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 Definitivt FOR. og det tror jeg alle blir, når de har stått ovenfor valget selv en gang..
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #10 Skrevet 25. mai 2009 Imot tror på smertelindring og en verdig død. det å avslutte behandlig er ikke ensbetydende for aktiv dødshjelp! og ikke minst problematikken rundt situasjonene, og ikke minst, hvem skal bevare rettighetene til helsearbeidere og leger! hvordan kan de da forsvare seg?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #11 Skrevet 25. mai 2009 Enig. Om man velger å legalisere aktiv dødshjelp er det mange praktiske utfordringer: * hvem skal utføre dette? * hvem skal definere når "alt håp er ute for bedring" (det finnes jo de som har fått dødsdom av norske leger, men som er blitt bedre ved hjelp ved andre institusjoner)? * hvem skal slå fast at personen er ved "sine fulle fem"? Psykiatrien er ikke akkurat ufeilbarig. Og utover det: smertelindring er vel og bra, men hva med de som ligger i morfinrus og bare eksisterer?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #12 Skrevet 25. mai 2009 På en måte HAR vi det allerede...Litt for mye morfin til en døende kreftpasient i store smerter,- en overdose smertestillende til en baby født uten hud,- ol... Og jeg mener at om man slår av maskiner som holder personer i live så er det ikke aktiv dødshjelp..Vi driver da med aktiv gjenopplivning 24/7 så lenge maskinene står på,-og ved å slå av alle maskiner og lar det "stå til" så har man ikke drept noen, man har dødd en naturlig død..Kroppen ha slutte og fungere helt av seg selv.... Det er dessuten lov å si fra idag at man ikke vil at gjenoppliving sklaa gjennomføres hvis man får et illebefinnende... Så på en måte HAR vi allerede en form for aktiv dødshjelp, om å slå av maskiner osm holder pasienter i live hadde blitt legalt hadde vi kommet langt på vei..Men mer aktive metoder å "ta livet " av folk på er je glit skeptisk til..Rett og slett for at noen må få rollen som bødde, og utføer mordet..En ting er å ikke gjenopplive folk (jeg sammenligner å dra ut kontakten med det faktisk) en annen ting er å gi noen gift/kvale de/ eller noe annet.....
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #13 Skrevet 25. mai 2009 22.20 eg ser ikke det at å ikke gjennopplive når pasienten har fra skrevet seg retten til det, eller dra ut kontakten ved hjernedød. er du hjernedød er det ingen vei tilbake, da er du jo erklært død. og ved å fra si seg muligheten til gjennopplivning så e jo det pasienten sitt valg, og det er jo ofte et valge allrede sykepasienter må ta stilling til. eg har sett nok døende mennesker de siste mnd at "morfinrus" og palliativ smertelindring er noe jeg tror på. de sover stille inn. selvfølgelig er det pasienter som har en voldsom død, men tror det er flere som dør en fredfull død!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #14 Skrevet 25. mai 2009 Jeg er i utgangspunktet for, men jeg ser dilemmaet. Utrolig vanskelig å vite hvor man skal sette grensen. Men for min egen del har jeg ikke lyst til å leve min siste tid på et gamlehjem, hvor jeg bare er sengeliggende, har smerter og vet at jeg har kort tid igjen å leve. Da ser jeg ikke helt poenget med å leve, bare for å leve. Da skal man gladelig få avslutte livet mitt.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #15 Skrevet 25. mai 2009 vet ikke hva jeg skal mene.. er vel opptil hver enkelt om de vil leve i et ev. smertehelvette eller ei..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå