Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke døpt babyen min, og angrer veldig..... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, er ingen regel for det:) men er jo litt vanskeligere å få en 1 åring til å sitte i ro å sånn i kirken! men bare døp han du:P hehe...

Skrevet

Nei, det er overhode ikke for sent!

Har ei venninne som døpte sin jente da hun var over 2, de hadde liksom ikke hatt "tid" tidligere...

Skrevet

Det er aldri for sent. Snakk med presten og lag en fin seremoni for barnet ditt. Lykke til :-)

Skrevet

Nei. Jeg var i dåp til et brødrepar på 2 og 3, og det var en fin dåp.

Skrevet

Nei da, en venninne døpte begge sine to minste når de var ett år (godt og vel), for de er adoptivbarn og hun fikk dem ikke før :-) De hadde på dåpskjolen akkurat opp til døpefontenen, og så tok de den av, for de kunne jo gå, og ikke så praktisk å springe rundt i dåpskjole...

Men er det det kristne aspektet som har fått deg til å ombestemme deg? Hvis det er feiringen av barnet du vil ha, så tror jeg det er flere litt eldre barn på navnesermonier med Human-Etisk forbund. Sermonien arrangeres noen ganger for flere på en gang, og der tror jeg det er endel variasjon i alder. Du kan jo ringe lokallaget ditt og spørre?

http://www.human.no/templates/Page____220.aspx

Velg lokallag øverst til venstre

Skrevet

Man kan døpe seg uansett alder.

Skrevet

Det er aldri for sent å døpe seg, man kan gjøre det som voksen også om man vil.

Skrevet

Takk for alle svar!! Nå ble jeg gla....

Nei er ikke det kristne som avgjør at jeg vil døpe han. Det hele startet med at barnefar ikke ville døpe han fordi han ikke var kristen, så jeg turte ikke si noe mer på det... Følte liksom at hvis jeg maste meg til det så ville det ble mye tull... Og jeg har gjennom 10 mnd nå tenkt så mye på det og gråter nesten bare av tanken på å ikke ha gjort det.. Er liksom ikke noen spes årsak, bare at jeg vil gjøre det.. Må jo være litt spesielt!!

Men hvor kan jeg få tak i dåpskjole til en 1 åring da? Han er jo 10,5 mnd nå og er litt stor, han er 78 cm og 11,2 kg..... ;) Må jo nesten ha dåpskjole på, og heller gjøre som ei over her skrev, ta den av etterpå!! Man kan vel leie en kjole?

Igjen, takk for svar alle sammen... Jeg ble gla!!! ;)

Skrevet

Vi døpte sønnen vår da han var 9 mnd. Hadde ikke dåpskjøle, men brukte en gutte-bunad. Han var så fin atte:)

Skrevet

Det er aldri for sent å døpe ungene eller voksne =)

Bare å ta kontakt med prestekontoret i kommunen så får du vite datoer du kan velge mellom. Så må du jo velge faddere før du melder opp til dåp =)

Skrevet

Oki.. Da skal jeg ta kontakt med prest angående når!! Men det er sånn at man da kan kontakte kirken og presten i den kirken man tilhører?

Ja skal velge faddere... Hvor mange kan man ha? Eller hva er vanlig? Er det noe annet jeg skal huske på?

Skrevet

Hmm, kanskje du kan få tak i en som bare har knapper helt øverst, og er åpen resten, og så ikke knappe bak, bare knyte et bånd rundt... Ermene kan også bli for trange, pass på å prøve det. Kjøpe en og få hjelp til å sy den til litt, lage splitten bak lenger, korte inn på ermene til kortarmet, f.eks, eller hvis de er lange nok, lage en splitt så de ikke blir for trange. Ekstra hempe bak til å feste hvis knappene ikke går sammen? Kjenner også noen som døpte en ganske gammel gutt i bunad

Skrevet

Jeg har ringt prestekontoret i kommunen, så får du vite hvilke menigheter du sogner til, det kan være flere.

Deretter får du vite flere datoer det passer å ha en dåp og så kan du melde opp til dåp via internett eller at du ringer.

Av faddere kan du ha minimum 2 og max 6 faddere, ingen av disse MÅ være norske eller tilhøre norske statskirke, men de skal ikke forkaste dåpen og dens betydning.

Vet ikke hva som er vanlig, men vi har 6 faddere til begge ungene.

Skal dere ha selskap kan det være greit å sende innbydelser i god tid.

Skrevet

Oki, da skal jeg ta kontakt med dem i morra og høre...!!!

Men da er det vel lurt å ha 3 fra hver side da kanskje? Får se hva vi gjør angående det.... ;)

Ja å sende ut innbydelser i god tid er jo greit. Vi har ikke plass til alle her, så jeg må få ordnet et lokale et sted rundt her... Men det burde ikke være vanskelig..... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...