Gå til innhold

På lekeplassen med vannkopper??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på hytta i helgen, som ligger rett ved en campingplass. Der er det en lekeplass vi besøker ofte, med snuppa vår på 3,5 år.

Mens vi holder på, kommer det en gutt på ca 3 år. Da roper en av jentene "dere må ikke ta på han, han har vannkopper"!

Er jeg helt rar som synes det var forholdsvis merkelig å sende sønnen sin på lekeplassen med vannkopper??

Måtte jo se nærmere på gutten, og det var definitivt vannkopper i "full aktivitet" kan du si...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke sendt en unge med vannkopper i blemmestadiget på lekeplassen nei. Våres to eldste fikk være ute når de hadde dette siden det var sommer og sol, men bare rett utenfor huset. Er jo ikke så mange dagene de har blemer før det begynner å tørke inn (ca en 5-7 dager på våres to fra første blemme kom til siste tørket inn), så den lille tiden synes jeg virkleig foreldre bør klare å holde barna vekke fra andre barn ja!

Skrevet

Det er helt ugreit. Det forteller bare ett av to: Enten så er foreldrene mindre oppegående, eller så er de late. Eller en blanding av begge deler.

Skrevet

Ikke sant?.... Sikkert stygt å tenke sånn, men jeg også tenker med en gang en kombinasjon mellom mindre oppegående og latskap.

Denne gangen hadde jeg nok sagt noe til foreldrene, men de var selvfølgelig ikke å se...

Gjest Sauen er poppeklar!
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Foreldrene bør selv få bestemme om de vil "smitte ungene". Kjipt hvis unger blir smittet og f.eks har nyfødte søsken hjemme, eller av andre grunner ikke vil ha vannkopper i hus. Det smitter jo utrolig lett...

Skrevet

For alt du vet kan jo disse vannkoppene være "skorper". På min sønn kunne man nesten ikke se forskjellen på koppene og skorpene, og det tok mange uker før de var borte.

Skrevet

Er det skorper er det selvfølgelig greit - men er det ikke det, synes jeg virkelig ikke ungen skal være på lekeplassen.

Skrevet

Vel, når du står rett ved siden av, så ser du forskjell på blemmer og "skorper"....

Skrevet

Hadde minste mi vært der og blitt smittet kunne det fått fatale følger!

Vi holder oss unna slike steder i frykt for at der kan være barn som bærer på smitte uten å ha blitt syk enda. Det går jo vannkopper overalt.

Veldig kjedelig å måtte holde henne hjemme, og så skjermet for alle barna som koser seg i nabolaget om dagene!!

Hun står å ser på dem lengselsfult.....

Det er ikke bare merkelig! Det er helt uakseptabelt.

Men her inne tror jeg mange hadde syntes det var ok. Så jeg tror ikke det nødvendigvis er snakk om uvitende eller late foreldre. Desverre!

Er jo ikke så mange ukene siden her kom et innlegg med spm om det ikke var ok å ta med et vannkoppesyktbarn på div butikker fordi hun hadde en del hun kunne tenkt seg å utført mens hun likevell var hjemme.

Da fikk hun et "go on" fra omtrent alle. Med begrunnelser som "dere tar jo ikke på noen" eller "det er jo bare å skjule det under klærne".

Vannkopper smitter gjennom luften over flere meter.

Så det å passere en som bærer smitte kan være nok!

Vannkopper smitter også relativt lett. Så har ikke datteren din hatt det skal du ikke se bort fra at hun får det om en 2-3ukers tid.

Skrevet

Ja, da er det jo noget spesiellt!! Er jo ikke lite smittsomt heller:-p Hadde nok spurt foreldrene om de var å oppdrive, eller ihvertfall statuert et eksempel..

Skrevet

Oi! Det innlegget fikk jeg ikke med meg! :-)

Ser jo her inne at ikke alle "regler" overholdes ved sykdom - men jeg blir like paff hver gang.

Nei, snuppa har ikke hatt vannkopper - sikkert like greit å få det, men liker ikke denne "måten" og bli smittet på...

Skrevet

Det er vell litt lenge siden det var fremme nå. Tidlig i mai tenker jeg. Nesten en hel mnd det.

Folk ser vell på det alt etter hvordan det legges frem.

Å bare dra på butikkene for å få gjort noe fornuftig om dagene var ok - da fikk jeg faktisk passet mitt påskrevet. Flere her inne mener at det er mitt ansvar til fulle og hele å sørge for at mitt barn som ikke skal smittes blir holdt unna. Det var også en hel rekke innlegg med "hvordan går det med samfunnet om vi alle skal holde oss hjemme hver gang vi er smittefarlige".

DIB verden i et nøtteskall.

Men når det blir lagt frem på måten her er det ikke ok lenger gitt.

Alt etter nesen som ser ;)

Jeg er sikker på at hvis moren til denne gutten hadde lagt ut et innlegg med "vi kan vell dra på campingtur i helgen som planlagt selv om poden har vannkoppene enda?" innlegg hadde hun fått klarsignal.

Uten at folk flest her inne tenker over hva det faktisk innebærer.

Jeg kan godt skjønne at foreldrene til dette barnet ikke hadde mulighet til å holde barnet unna lekeplassen som var full med glade lekende barn han gjerne ville være sammen med. Han var jo tross alt en av de heldige som hverken fikk feber eller annet, bare et par kløende prikker.

Holdningene mange har ifh smitte av vannkopper (det er bedre å få det når de er små enn eldre - bare kjør på og bli ferdig med det) gjør det ikke lettere for oss som må unngå det heller.

Jeg tror den tankegangen der gjør foreldre som har smittebærende barn litt passive ifh det å utsette andre for smitte.

Det samme gjelder jo influensa, diare, oppkast osv.

Skrevet

Enig med deg.

Men jeg tror faktisk ikke vi hadde reist på hytta engang - hvis snuppa hadde vannkopper. Er litt der at er man syk, er man hjemme.

Og ja, skjønner godt at gutten ville på lekeplassen, men nettopp derfor burde kanskje foreldrene tenke litt lenger?....

Skrevet

Enig med deg der!

Men det virker ikke som om flertallet tenker slik i dag.

Går mer på at "barnet er jo ikke så plaget, så da kan vi vell reise likevell" virker det som.

Skrevet

Det "positive" må jo være at selv ikke den mest perfekte Dibber er så perfekt hun/han skal ha det til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...