Gå til innhold

råd til sta 3 åring.


emilpågang?

Anbefalte innlegg

hei dere.

 

Vi har en snart 3 åring i hus, som konstant nekter å spise maten sin, så det blir aldri noen hyggelige måltider. HUn sier bare æsj, og det er varmt, og nekter å spise. jeg er så mektig lei av dette at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo gjøre det som er mest riktig, slik at jenten vår ikke får problematisk forhold til mat siden. Tvang er jo vanskelig. Å belønne med noe godt etterpå er jo heller ikke en god varig løsning syntes jeg. Hun spiser som en gus når hun er alle andre steder enn hjemme, og når vi ikke er der. Så hun er godt istand, så jeg er ikke veldig bekymret sånn sett. Håper det er flere av dere som opplever dette og som kan gi meg noen råd.

PÅ forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Er sikkert helt normalt det der du. Har selv ei jente på 3 og ei på 4,5. 3 åringen liker ikke det som 4,5 åringen ikke liker og det er mye!! Mammas pizza liker de ikke, de liker bare sånn pizza som alle andre mammaer lager.. De liker det meste de får borte. Det er noen middagsretter de er flinke og spise men jeg syns ikke det er riktig at vi skal variere mellom pannekake og fiskekake hele tiden for å gjøre de fornøyde.

De elsker middagsstunden, har tenkt litt på å streike en 3 dager i strekk neste gang sytingen tar seg opp igjen. Jeg vet de kommer til å slite da. Har nå begynt med at den som begynner med klagingen over maten kan gå å finne på noe annet på rommet så vi andre kan få kose oss med maten uten klaging. Det fungerer faktisk for de vil ikke gå fra bordet, de vil være der og spise.. Forstå de som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg prøvde dette med å be henne gå fra bordet igår. Det ville hun ikke, akkurat som du sier. Hun satt der fornøyd hele tiden, men nektet og spise, og jeg orket ikke å kjefte. Når vi derimot nesten var ferdig og skulle gå fra bordet så ville hun spise. Jeg tror jeg følger rådet ditt, beholder kosen ved middags bordet, og vil hun ikke delta på det, får hun finne på noe annet. Motsatt enn tvang rett og slett, kanskje mammas mat blir god igjen snart :-) Skal si du har fått dem tett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...