Gå til innhold

navregler

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som er god på reglene rundt foreldrepenger eller hva det nå heter?

som lærer ansatt et år av gangen er jeg ansatt til 1.august. jeg har måttet søke om ny stilling, men vil i den nye stillingen gå litt ned i lønn med mindre ansvar. i den nye jobben vil jeg bare jobbe i litt over en mnd før jeg går over i permisjon. noen sier at om en går ned i lønn før permisjon og en har opparbeidet rett på lønn skal det tas utgangspunkt i hva en har tjent de siste 3 årene. er dette tilfelle??? eller skal de bare ta utgangspunkt i hva jeg har tjent måneden før jeg går ut i permisjon, dette vil i såfall være svært urettferdig ettersom jeg får ei mindre stilling siden jeg er gravid og ikke ønsker å ta på meg klassestyreransvar i en mnd av et nytt skoleår

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har alltid hørt at de beregner ut fra de 6 mnd. du har tjent mest i løpet av de 10 siste mnd. Med andre ord... de 6 best betalte mnd. siste 10 mnd.

Skrevet

dette lurer jeg veldig på også, hører så mye forskjellig hele tida!!! Er det evt de siste 10 fra når man går ut, altså 3 uker før, eller?

Skrevet

I utgangspunktet skal man få den lønnen man har når man går ut i permisjon. Men hvis den avviker med en viss sats i forhold til hva man har tjent de siste 3 årene vil Nav gjøre en individuell vurdering på om den er representativ for din inntekt.

Du kan få arb.giver til å sende inn inntektsopplysninger før du begynner i den nye stillingen, vet ikke om det hjelper, men kanskje?

Skrevet

fikk selv beskjed her på nav at man bør søke 2-3mnd før man skal ut i permisjon... da vil jo inntektsopplysningene som din arb.giver sende inn være basert på den satsen du har nå...

dersom det skulle være noen problemer så snakk med nav og få en individuell vurdering:) sist jeg gikk ut i permisjon hadde jeg varierende inntekt pga tudent og deltidsjobber, kunne da velge 3 mnd av de 6 mnd man må ha jobbet, som de da tok utgangspunkt i...

Skrevet

skulle stå student, ikke tudent;)

og valgte da selvsagt de 3 beste mnd;p

Skrevet

Hovedregelen er at man skal ha den lønn man har på permtidspunkt MEN; dersom denne lønna avviker mer enn 25% fra snittet av de siste 3 år gjøres en beregning som gir best mulig utfall for deg. Det ma her presiseres at det er siste 3 ferdiglignede år dvs 2005-2007( 2008 er ikke ferdiglignet før i september)

Men; dersom du kan sannsynliggjøre at du ville fortsatt i den stillingen som gav høyere lønn hadde det ikke vært for at du skal ha permisjon, kan det vurderes slik at du vil får beregnet utifra denne lønnen. Da kommer det an på hva din arbeidsgiver kan bekrefte. Be om en slags dokumentasjon på at det er kun fordi du er gravid at du går ned i lønn. Da kan det være at NAV kan gjøre en manuell beregning basert på de 3 mnd med den høyrere lønna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...