Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Jeg og min samboer kjøpte leilighet i begynnelsen av året etter mye slit fra hans side pga masse tidligere inkasso saker. Han fikk nedbetalt all gjeld (trodde han) og vi fikk etter mye stress endelig lån i banken. Tidligere leide vi billig, men nå som vi eier har jo selvsagt de fast utgiftene gått opp med tanke på lån,kommunale avgifter osv osv. Men dette ser vi på som "hyggelige" utgifter i forhold til hva han drev å betalte på før. Vi venter vårt første barn om en ukes tid, og alt var tilrettelagt og klart med tanke på utstyr, oppsparte penger og økonomi. Helt til lørdagen kom, og han mottok ett inkasso brev på 30 000 kr. Jeg ble helt knust. Trodde endelig han var kvitt all gjelda si, og det sier han også at han trodde, men tydeligvis har han ikke hatt så god oversikt over gjelda si. Nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Dette blir for så vidt mitt problem også, siden vi egentlig har hatt noenlunde fellesøkonomi etter at vi kjøpte leilighet. Men dette er, i likhet med den andre gjelda han betalte ned, gammel gjeld fra kanskje 5-10 år tilbake. Lenge før han traff meg. Er utrolig surt at dette også blir mitt problem. Jeg er helt knust Hvor skal vi få 30 000 kr fra? Og en nedbetalingsplan er heller ikke det smarteste han kan begynne med, i og med at han står for mesteparten av utgiftene og dermed sitter igjen med veldig lite til overs i mnd. Det lille han har må vi nesten bruke til diverse småting som alltid dukker opp hver mnd, særlig nå som vi får baby er det nødvendig. Jeg har veldig lite inntekt, og det jeg har går for d meste til mat og ellers litt småregninger. Vi lever stramt nok fra før av,om ikke dette skulle komme i tillegg. Jeg vet ikke min arme råd, og når jeg prøver å snakke med han om dette blir han bare avvisende (sikkert fordi det plager han like mye som meg, med i motsetning til meg vil han ikke prate om d). Vet ikke hva jeg ber om her. Noen råd kanskje? Måtte bare få d ut siden jeg ikke har så mange å snakke med om dette. Ellers det vil si, det er ikke så mange jeg VIL snakke med, for jeg syns dette rett og slett er pinlig.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Ring kreditorene og snakk med dem. Har dere ikke 30 000 så må dere jo ordne en nedbetalingsplan uansett. Eller dere kan jo også snakke med banken deres og be dem om å innlemme dette i boliglånet. Dere kan også snakke med banken deres om å kun betale renter en periode mens dere tilbakebetaler inkassoen.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Hør med banken om dere kan få det innbakt i boliggjelden, event si at dere skal pusse opp noe.... men hvis dere kan stå for at det var noe som kom meget brått på og at din mann ikke var helt klar over dette skal nok banken aikevel være behjelpelig med det selv om dere sier det er inaksso! Så ring banken med en gang og avtal et møte!! Jeg forklarer kanskje ikke så bra, men håper dere finner ut av det, det ordner seg nok! Lykke til! Klem til deg
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 og en annen ting IKKE godta et nei fra din mann han MÅ TA TAK IDET!!! og dere må snakke om det! Anonym 1456
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Men når vi ikke har hatt boliglånet mer enn et 2-3 mnd, tror dere banken vil gå med på at vi kun betaler renter? Etter så kort tid, tenker jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Huff, så trist at en sånn ting skulle dukke opp og ødelegge dette som skal være den lykkeligste tida i deres liv. Jeg ville sendt mannen i banken for å snakke med en rådgiver der om hvilke muligheter dere (egentlig han) har. Deretter ville jeg sendt han hjem til sine egne foreldre først for å spørre om hjelp ut av denne knipa. Så må dere begynne å se på om dere har noe annet som kan dekke dette. 30 000 er i utgangspunktet ikke så mye (mye når man ikke har de, selvsagt) men det kan fort vokse. Det vet dere fra før. Hva slags bil kjører dere? Er det en mulighet å selge bilen og være uten i en periode? Kansje kjøpe en billigere? Ønsker dere masse lykke til iallfall. For din egen del synes jeg du skal gi han ansvaret for å rydde opp i dette. Du har andre ting å konsentrere deg om en stund framover nå. Prøv å kose deg som best du kan.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 Hei igjen! Bare for å svare på innlegg kl.15.03 ; Min samboer har kun moren sin igjen, og hun er ikke mye til hjelp. De har omtrent kuttet kontakten pga mye uoppgjort i fortiden (mye av dette gjorde at han havnet inni dette inkasso tullet), og han vil helst ikke prate med henne. Dette forstår jeg egentlig, for jeg har truffet henne et par ganger og hun er ikke mye å skryte av. Tenker bare på seg selv. Dessuten bor hun en helt annen plass i landet, noe som kanskje er like greit med tanke på hvordan hun har behandlet ham i oppveksten. Det var mine foreldre (og besteforeldre) som hjalp oss med lån i banken og i tillegg hjalp min samboer med å nedbetale den gjelda han trodde han hadde igjen, og derfor synes jeg det er pinlig å måtte innrømme for dem at han har enda mer gjeld igjen. Syns det var ille nok første gang, selv om de var behjelpelige. Når det er snakk om bilen så har vi en nokså dyr stasjonsvogn. Denne har vi hatt ute for salg i ganske lang tid nå siden vi hele tiden har tenkt på å kjøpe en billigere bil. Problemet er bare at vi ikke får solgt den, og sist uke gikk annonsen ut. Etter så lang tid så vi egentlig ikke noe vits i å legge den ut på nytt, siden vi ikke fikk noe respons første gang. Samboeren min har firmabil som vi ofte kjører pga at d blir billigere for vår del, så det var mye pga dette vi ville selge privatbilen, men også fordi den er veldig dyr å ha. Men når man ikke får solgt den så har vi ikke så mye valg. HI
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #8 Skrevet 25. mai 2009 Hør med en bilforhandler prøve og få en god pris på den der...?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 Han får skaffe en ekstrajobb for noen måneder. Avisbud tidlig om morgenen eller om ettermiddagen, hvilende nattevakt et sted, kveldsjobb på en bensinstasjon eller Kiwi. Det blir tøft en periode, men om det er det som skal til så er det i grunnen ikke noe å gjøre ved. han må jo gjøre opp for seg. Eller nå som sommerferien står for døren så får han skaffe seg en jobb i de ferieukene. Da er det relativt raskt å skrape sammen 30 000,- I tillegg bør han ta kontakt med inkassoselskaper å få sjekket opp at han ikke har noe mer utestående noe sted som kan dukke opp, for han har jo tydeligvis ikke helt stålkontroll.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #10 Skrevet 25. mai 2009 Hadde dere fine bilder og beskrivelse da? Og kuttet dere ned på prisen etterhvert som tida gikk? Kan jo legge ut en ny annonse som er mer attraktiv. Da får den også en ny dato og de som ser den da vil tenke at den nettopp har blitt lagt ut for salg. Husk fangende overskrift!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #11 Skrevet 25. mai 2009 Får dere ikke feriepenger snart da? Dere får fryse ferieplanene for i år, og heller bruke pengene til å betale gjelden.. Når det gjelder bilen og hvis dere har lån på den, så kan banken ta bilen inn for dere, via et verksted, hvis bilen blir takstert i samsvar med lånet som er igjen på den.. Vanskelig å selge bil privat nå.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #12 Skrevet 25. mai 2009 Jeg tror det blir en nedbetalingsplan for hans del. Ser ut som d blir eneste utvei,selv om d er tøft. Vil ikke at han skal ta seg extrajobb siden han jobber så altfor mye fra før, og siden vi snart venter en liten og jeg kommer til å trenge han litt hjemme også. Når d gjelder feriepenger så tok han ut feriepengene extra tidlig i år for å betale ned den restgjelden han trodde han hadde igjen,så er smått med feriepenger nå til sommeren. Vi kommer nok til å klare oss,selv om d blir tøft. Men merker d sliter på forholdet, når han ikke er villig til å snakke om dette engang,og mener at jeg er altfor fokusert på penger og bekymrer meg unødig. Problemet hans er jo at han ikke ser noe problem før han sitter der uten hus,hjem og mat. Jeg blir så frustrert...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå