Gå til innhold

Dere som lager/lagde barnematen selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne lage mat selv til jenta mi på 5 mnd. Men jeg trenger noen tips om hva jeg kan bruke! Når det f.eks står at jeg skal mose grønnsaker tilsatt litt olje, hva slags olje bruker dere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig matolje; raspolje, solsikkeolje etc... Selv brukte jeg en dæsj plantemargarin istedetfor.

Skrevet

Da prøver jeg det:) Ellers noen gode tips om hva slags råvarer jeg kan bruke? Eller kanskje mer om hva jeg helst ikke skal bruke... Etterhvert, hva slags kjøtt er bra å bruke, f.eks? Jeg vet at det står en del om dette i forskellige bøker, men jeg synes det er så greit å få noen konkrete råd av dere som har erfaring!!

Skrevet

Vi startet ut med litt pureaktig mos av brokkoli med litt av vannet brokkolien var kokt med + en liten dæsj plantemargarin. Når hun hadde fått det i et par dager blandet vi inn litt potet. Etterhvert kan man blande flere grønnsaker sammen. Kokt gulrot, blomkål og minimais har vært populært her. Av kjøtt har vi stort sett brukt kylling. Det går også ann og mixe f.eks fullkornspasta og kyllingkjøttdeig. Eller ris. Her er det egentlig bare å prøve seg fram;)

Skrevet

Ingen flere...??

Skrevet

Vi starta med potet, så blanda vi i gulrot, så blanda vi i brokkoli osv. Brukte kokevannet og morsmelk samt rapsolje. Ca en ts olje pr "middagsglass". Kan og mose grønnsaker med leverpostei. Etterhvert har vi hatt i squash, tomat, aubergin, litt løk, hvitløk, erter, søtpotet, pastinakk osv. Alt egentlig, bortsett fra spinat. De skal ikke de små ha.

Koker alt sammen, lager måltider enten med potet, pasta, ris eller couscous. Av kjøtt bruker jeg alt, kjøttdeig uten salt, kylling, svin, kalv, lam og laks. Når han blir 10 mnd skal jeg utvide med fiskeboller i hvit saus. Kumelk kan brukes i mat fra 10 mnd alder. Krydrer med basilikum, persille, timian og pepper etter ønske.

Så lager jeg desserter av frukt. Koker, moser med kokevannet og fryser i istrerningsposer. Kjempelett å ta opp.

Lykke til, bare å spørre:)

Skrevet

jeg pleide å ha f.eks litt potet, gulrot, kjøtt, tomatpuré, masse deilige urter og krydder, litt vann og olivenolje/smør i en kjele med lokk og bare la alt godgjøre seg i 15-20 minutter, såvidt at det småkokte.

ikke mer vann enn at det blir igjen i retten, så slipper man å helle ut masse vitaminer.

jeg avanserte i grunn ganske mye, hadde en baby som tålte litt smaker:) dvs hvitløk, karri, chili.

husker spesielt en kombinasjon som var deilig; kylling, tomat og estragon.

Skrevet

Takk for mange tips! Nå ble jeg enda mer inspirert også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...