Gå til innhold

Sukkerhysteri og sunn mat.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi vokste opp var det få/ingen overvektige barn..Noen var litt mer lubne enn andre,- men ingen var FETE...

"alle" drakk vi vel hjemmelaget saft til lunsj og middag og spiste hjemmelaget syltetøy. Melk til frokost og kvelds og yoghurt var sundt. Hjemmebakt brød like så. Smør på brødskiva også, og brunost, sunda og kaviar var "Kjempesunn" norsk husmannskost.

VI spiste stort sett poteter som eneste grønnsak til middag,- det var sunt, og frukt ble kjøpt inn til helga. Var dyrt. Tomat og agurk var de eneste "vanlige" grønnsakene vi hadde i kjøleskap/-rom til daglig..Ellers ble det kjøpt inn når grønnsaks-(kjøttsuppe eller lapskaus skulle lages..Det var på høsten. Fredag og lørdag koste vi oss med brus, vi ungene fikk smågodt etterpå og samtidig ble det satt frem saltsnacks vi kunne forsyne oss av.

Når vi fikk besøk, det være seg tirsdag eller søndag,- kaker, vafler og boller ble gjerne satt frem,- og vi fikk forsyne oss selv om det ikke var "fest",- bare en nabo som kom innom.

MEN; vi hadde bare 1 tv-kanal...Barneprogram var fra 1800 til 1830, på lørdager frem til 1900 (hadde halv-sju og disse programmene etter barnetv) Vi syklet til og fra skolen fra vi startet det året vi fylte 7. "alle" var med på enten håndball/fotball, skolekorps, friidrett, ski, og etter skolen og middag var vi på besøk tilhverandre,- ute nesten uansett vær og vind,- og kom inn til barnetv,- og gjorde lekser og la oss etter det...

Jeg får helt "rysj i kropp" når det jeg vokste opp med som "vanlig mat" plutselig er "farlig" for mine barn...Når det fokuseres på sukker, e-stoffer, salt osv osv,- men ingen "tør" si at dagen problem er TV og DATA...Det skulle vært regnet som barnemishandling å la barna se på TV mer enn 2 timer hver dag. Det er passifisering som fører til overvekta..HAdde ungene vært ute etter middag, hadde de ikke gått i skapet og hentet seg "Noe godt" for å kose seg med foran data/ev...ERgo hadde de BRUKT flere kcal og de hadde tatt inn færre kcal.... Mosjon regulerer også søthunger spesielt og matlyst generellt,- men det er ikke "Lov" å si til overvektige at de må se og få rørt seg mer...Det er så "lett" og skylde på at det i dagens samfunn er så vanskelig og finne "sunn mat" og ha tid til å lage "sunn mat":.Kan være enig der,- da jeg ikke er en kløpper på kjøkkenet selv,- men da må man ta tak i ting man KAN gjøre noe med..FÅ på seg regnhyre og støvler og gå ut med barna...Slå av tv etter at barna er i seng og TREN selv,- sett KRAV til at barna MÅ være ut/leke UTEN tv/data på ettermiddagene,- og at de MÅ finne en fritidsaktivitet å være med på.Ikke nødvendigvis idrett, men en HOBBY!!!

Vi må få slutt på mathysteri og snakk om at sukker gir fete barn,- noe som gir naturlig lubne barn fryktelig dårlig samvittighet...Og fokuser på bevegelse, bevegelse, bevegelse..Så kommer nok sunne matvaner inn som en bieffekt.....For søthungenren bli så mye svakere, og de har ikke "tid til" å spise mellom måltider.... og dermed vil barna finne sin "Normalvekt"..Noen vil være tynne, andre slanke, og noen litt lubne. Men ingen vil være FEITE....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg(vokste selv opp på 70-tallet), selv om sukker og frityr er mer av nå.

Jeg vokste opp med en hjemmeværende mor, og kan ikke si vi hadde slankekost, akkurat;) Men slanke er vi alle mann. Det er mine barn, også, og det kommer at mye fysisk aktivitet. De elsker å være ute å leke. De har også ekstremt god motorikk, som en bieffekt av all uteleken. Lite organisert, men de er oppfinnsomme/fantasifulle og aktive hver eneste dag.

Jeg har av og til tenkt at det hadde gjort seg om de en sjelden gang gadd å se på TV MENS de satt i sofaen;)

Vi har regel med lørdagsgodt, men det er ingen krise om de får noe en og annen gang ellers, om det faller seg slik:)

hehe.. kom bare på at mamma var på "slanker'n" av og til, men det fristet lite med grapefrukt og cottage cheese for oss barna;)

Skrevet

Hi her....

Ja, verden har virkelig forandret seg..Er 77 modell selv, og min bror er 82 og han har også sammen oppfatning...Det vi vokste opp med som sunn husmannskost er fy-fy nå...Men TVog Data skal barna ha fra de er pittesmå..Stimulerer hjernen, språket og forståelse..Og sener data som er så utrolig bra for øye/hånd koordinering..Dattera mi på 6 har kunn fått holde på med data (kabal på PC) siste månedene, og kan ikke si hun "Hang" etter med øye/håndkoordineringen akkurat...Ser jo barn som har holdt på med spill fra 3-års alderen (som har fått disse barna pc spill for at foreldre tror de blir så flinke av det) ikke greie å flytte kortene med den "musa" vi har på bærbar PC..Jenta vår behersker både denne, den på mormor sin bærbare og en vanlig "mus"... Og hun surfet som bare det da vi dikk inn på Disney sidene på nettet..Fant seg spill, og bladde seg frem mellom mye forskjellig...

Nei, "plag nå" heller barna til å røre på seg...Her i huset er det TV fri dag,- fordi de har vært "slemme"....Men de leker og tuller rundt som bare det nå :o) Så ikke særlig effektiv straff annet enn når det akkurat ble sagt..... Det betyr seff at de ikke får se barn-TV heller...Ikke noe Drømmehagen i kveld på minsten og ikke noe DisneyChannel på eldste etterpå.... Og det VIL nok gå utover oss voksne etterhvert som ettermiddagen siger på,- men synes det er verdt det..Må nok ut med de når barnetv begynner....hvis ikke kan det bli trasig..OG det regner loddrett ute,- så det kan vi gjøre mye spennende ut av :o)

Ja til aktivitet, nei til mathysteri....

PS,- i dag har vi tømt resten av sjokoladeposen til dessert :o) og jeg ha rikke dårlig samvittighet.

Skrevet

Det som kan være litt forskjell på den gang og nå er all den ferdigproduserte maten vi dytter i oss i dag. Før så lagde vi jo maten fra bunnen av, det gjøres mindre og mindre av i dag, så derfor får vi i oss mer sukker og fett, rett og slett fordi vi ikke har kontroll på hva som egentlig er i maten vår.

Skulle vi ut å leke, måtte vi aktivt ut å lete opp vennegjengen, ingen mobiler den gangen nei...Data hva var det? Vi var jo ute hele tiden etter skoletid, gjorde ting hver eneste dag, stort sett i alle fall. I dag tror jeg det er mange ensomme barn der ute som tyr til data og tv som en lettvint løsning i stedet for aktivt å gå ut og finne venner...

Vanligere var det også at mammaer var hjemme eller jobbet deltid og hadde derfor bedre tid til nettopp dette med å fikse hjemmelaget middag, slik er det jo ikke i dag...Stress og mas fra morgen til kveld, det er et statussymbol i dag og ha en aktiv hverdag og skylde på tidsklemma når en tyr til pasta og pizza til hverdags.

Skrevet

Er enig i noe av det du skriver, HI, men tror du trekker litt forhastede konklusjoner.

Til tross for at vi hadde et mye mer avslappet forhold til sukker i min barndom (overgangen 60-/70-årene er det en kjennsgjerning at sukkerforbruket da var ca halvparten av i dag. Ja, vi brukte mer sukker til safting, sylting, matlaging, enn i dag, men hadde en kost som var kjemisk ren for "skjult sukker" via dagens ferdigprodukter. Dagen sukkerbomber var (tilnærmet) ukjent. Jeg nevner i fleng: Brus som den gang hørte gebursdag til (en flaske på 0,2 l..), sjokolade, som i beste fall dukket opp på en lørdagskveld, is, som var sommervare og STERKT rasjonert, andre slikkerier som var fraværende, saft og syltetøy som inneholdt mindre enn halvparten av sukkermengden til dagens industrilagde, vafler og boller som inneholdt spor av sukker ( 1 par teskjeer) i stedet for dagens "ferdigmix" hvor halve pakken er sukker. I tillegg mindre sukker gjennom frukt, ganske enkelt fordi "man" spiste mindre frukt da. Og i tillegg var frukten ofte mindre søt, siden det nesten bare var norsk frukt tilgjengelig...

I tillegg spiste man da mye mer "rene" kjøtt og fiskeprodukter (som hjelper til å stabilisere blodsukkeret) i stedet for dagens ferdigprodukter som både inneholder tilsetninger av tvilsom kvalitet og (nettopp) sukker (fordi barn i dag er så vant til søtsmak at f eks usøtet ketchup (eller brun saus for den del) smaker "rart").

I tillegg hadde barn, som du helt riktig nevner, et mye mer aktivt uteliv og derfor økt forbrenning. Nå ble noe av denne virkningen "ødelagt" ved at fettforbruket var høyere (husker godt min egen bestemor som anså lettmelk (som da var 2 %) for å være på grensen til barnemishandling å by barn i "voksealder"..), men det var jevnt over sunnere fett (selv om fiskeoljemargarinen fikk en del pepper etterhvert er "margarinen" som er brukt i dagens ferdigprodukter MYE simplere fett....).

Så tror nok dagens overvektproblem kommer både av sukkerinntak og mangel på aktivitet. Og et mer usunt kosthold i det hele (selv om det er svært positivt at forbruket av grønnsaker har gått opp, blir det mer enn oppveid av endringer i forbruk av andre matvarer.

Skrevet

Barna nå til dag kan jo rett og slett ikke leke seg! De sitter jo enten foran data eller tv. La barna komme seg ut og klatre i trær og leke seg utendørs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...