rosa76 Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 På UL i uke 19 sa JM at morkaka mi lå lavt. Er nå i uke 25 og skal inn til ny UL i uke 32. Har hatt to flotte føsler tidligere og vil gjenre oppleve det igjen. Er engstelig for keisersnitt jeg.. Vil morkaka "vokse seg" oppover og dermed flytte på seg? Erfaringer?
LilleTrille med en tulle Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Som regel ja:) Men jeg har motsatt erfaring, men jeg er kun 1 person og førstegangsgravid. Så vet jo veldig lite egentlig... Min diagnose heter Placenta Previa Marginalis, lavt liggende morkake, foran på magen-men ikke foran åpningen. Jeg trenger mest sannsynlig IKKE keisersnitt, så morkaken har flyttet seg litt siden rutine UL. Men fremdeles fare for for tidlig fødsel, komplikasjoner osv. Er derfor sykemeldt resten av svangerskapet-9 uker til. Men dette gjøres som regel ikke før kontroll UL i uke 32 eller hvis du har blødninger. Hvis du har blødninger er det mest sannsynlig pga morkaken så da skal du ringe føden med engang. Sannsynligheten for at du kan føde vanlig er vel rundt 99%, så ville ikke bekymret meg noe videre før du har vært på kontroll i uke 32. Da har den enten flyttet seg eller så får du all info og oppfølging du trenger da:) Dette var kanskje mer forvirrende enn til hjelp....Men det er hvertfall min erfaring med lavt liggende morkake. Lykke til!
?en til? Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 på ul i uke 18 fikk jeg beskjed om at morkaken lå foran åpningen, derfor ny ul i uke 32. jordmor sa at i de aller fleste tilfeller flytter morkaken seg, fordi livmoren vokser, og morkaken da blir trekt opp. så jeg har ikkje bekymret meg over det, jordmoren virket heller ikke bekymret, bare fikk en ul til for å være sikker på at den har flyttet seg.
maimora Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Hiver meg på tufsapåtjukka sitt svar, jeg fikk samme beskjed, hun sa at i de aller fleste tilfeller retter det seg opp. Jeg skal på ul i neste uke for å se om den har trekt seg oppover.
<3 + <3 + <3 Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Samme her, jeg skal på ny UL om 14 dager for å sjekke om den har flyttet seg! Er igrunn ikke bekymret....var i samme situasjon i forrige sv.skap, men rettet seg opp da også=)
Ett barn til? Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Jeg hadde morkaka delvis foran fødselskanalen i mitt andre svangerskap - altså da jeg var til den ordinære ultralyden i uke 18. Fikk ny ultralyd i uke 32 (tror jeg). Da hadde magen strukket seg så mye at det var god plass til vanlig fødesel. Jeg fikk også beskjed om at dette var vanlig og at kroppen som regel ordnet dette på egenhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå