Gå til innhold

Vulgær dansing på barn?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg spør dere. Øsker mange svar her, og er ikke ute etter å ha "rett", men å høre forskjellige meninger.

Min datter på 11 år er svært glad i å danse. Og hun er forferdelig flink, har en enorm rytme. Hun har vært slik siden hun sto på bena, og tiden hennes går med på egenkomponerte danser, og danser hun ser på tv.

Nå er det slik at mannen min liker ikke dette. Han synes hun danser for "voksent". Ta foreksempel den hun danser nå. "Single ladies" med Beyonce. Hun kan den helt perfekt, og jeg synes det er kjempemoro å se på, siden det er en vanskelig dans. Men mannen min hater vrikkinga, og mener at det ikke tar seg ut at ei så lita jente danser slik.

Så hva mener dere? Bør barn i den alderen skånes fra kanaler som MTV og Voice, slik at de ikke blir preget? For det blir de jo!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I og med at overskriften er ”vulgær” dansing…

Så syns jeg at det ikke er noe bra altså!!

Og jeg syns ikke noe om at barn skal være sexy..!!

Men det er ingen tvil om at jenten din er flink!

Skrevet

Det er akkurat det jeg mener. Jeg synes ikke barn er sexy uansett hvor mye de vrikker. Jeg blir bare fasinert over hvor god rytme hun har jeg! :-)

Hvordan skal barn danse da? Skal de hoppe opp og ned? Hvorfor skal ikke de få danse slik de ser det blir danset?

Jeg spør ikke for å krangle, jeg lurer rett og slett på hva dere mener:-)

Skrevet

Det er jo måten en lærer å danse på. Er hun veldig interessert i å danse så hadde eg meldt henn på ballett. Der lærer de å danse på en litt annen måte også.

Jeg forstår mannen din på mange måter, og selv var jeg en svært aktiv danser som kopierte det meste av musikkvideor (Janet Jackson var favoritten) i tillegg til at jeg trente klassisk og jazz. Mine foreldre syntes også at det ble litt voldsomt noen ganger, men en kan jo nesten ikke nekte barn å danse. Det er jo mye "slutty" dansing på mtv o.l. og danseundervisning høres ut som et greit kompromiss slik hun får flere inspirasjonskilder.

Min 4-åring danser til samme sangen, spesielt den versjonen der J. Timberlake er i bakgrunnen (hysterisk morsom).

Barn må ikke skånes for MTV osv, men en kan gjerne snakke med barn om hva noen bevegelser betyr og signaliserer. Når nabojentene på 12 år går ned i hip-hop pulestilling er det greit at en har snakket om det før de når et dansegulv med eldre gutter:)

Skrevet

Må legge til at overskriften inneholder spørsmålstegn også. Det er mannen min som synes det blir vulgært, ikke jeg.

Skrevet

erteposen, jeg skulle gjerne meldt henne på dans, men det er desverre ikke slike tilbud her vi bor :-(

Ang den pulestillinga, der er jeg enig. Men det er jo ikke det hun gjør, det går jo på vrikking, hehe.

Skrevet

Det er synd med manglende tilbud. Her i nabolaget fikk vi en danseglad hip hop gutt til å undervise, og det er flere gutter på gruppa enn jenter.

Det er rart med det kroppspråket. 4-åringen min har lært et "kom og ta med bakfra" blikk som han har plukket opp i en eller annen rappe video. Prøver å la være å forsterke det:)

Skrevet

Barn i den alderen skjønner ikke at dette kan være opphissende for menn, de har det bare gøy.

Jeg husker min far var sint og skjente på meg for måten jeg kledde meg i tenårene. Jeg skjønte ikke hva han maset med.

Menn ser dette fra en helt annen side enn barn gjør. Jeg mener det er menn det er noe galt med og ikke barn.

La barna ha det gøy, la de få utfolde livet i seg og leve ubekymret. Barndommen er fort over. Menn får skjerpe seg!

Skrevet

Jeg er så enig! Jeg også tenker at det er mennene som må skjerpe seg, det er da bare uskyldig moro. Skulle nesten tro han syntes det var bedre som hun satt ved pc'en hele dagen.

Skrevet

Barn skal få danse. Men enkelte av forbildene barna har i dag skaper en svært seksualisert barndom. Barna ser ikke rekkevidden av dette. Jeg har derfor stor forståelse for mannen din sin reaksjon. Må si jeg reagere selv innimellom når jeg ser slikt. For meg blir det rett og slett feil. Det er jo ikke tvil om at dans i mange tilfeller spiller rått på kjønn og blir en form for "parringslek" som er koreografert for å tiltrekke det motsatte kjønn. Samtidig som det erotiske i dansen er et must hvis en voksen danser skal beherske dansen perfekt. Men som voksne skjønner vi hva vi gjør, det gjør ikke barna. Desverre kan dette av og til bli litt feil. Det triger ikke bare gale menn, men litt eldre gutter/jenter. Barna blir oppfattet som eldre og mer modne enn de egentlig er og det kan gi konsekvenser man ikke ønsker og som barna ikke er modne nok til å håndtere. Dette er jo ikke noe som bare gjelder nå når de er fire år, men det vil jo følge dem videre når de har en slik kroppsbeherskelse og glede av dansen hvis vi som foreldre ikke håndterer dette klokt. Hva som er klokt vet jeg virkelig ikke. Jeg synes ikke man skal ta fra barna dansegleden, men det er i alle fall viktig at vi voksne er bevisst hva dette kan innebære, og kanskje påvirker til litt andre rollemodeller. Jeg synes ikke det er gøy med 5-åringer som synger "my boobs are ok" mens de voksne ler og applauderer. Det handler om hva slags atferd vi voksne gir positiv respons på. Denne lærdommen kan de også ta med seg videre i livet i samvær med andre jevnaldrende. Da ønsker vi kanskje ikke at de skal søke respons som konsekvens av en seksualisert atferd uansett om det er jevnaldrende eller ikke som gir denne responsen. På den annen side, skulle dinn datter ha et mål om å bli profesjonell danser så er kanskje denne tidlige beherskelsen av kroppen på en "voksen" måte en forutsetning for å klare seg. Jeg var på en konkuranse i standard og latin dans for noen år siden. Der var det et barnepar fra russland. pluss/minus åtte år vil jeg tippe. Akkurat parets evne til å beherske de voksne bevegelsene var de overlegent bedre enn de andre parene på gulvet. De var kommende stjerner og kan sikkert bli supre konkuransedansere som voksne. Men de ble honorert for at de som barn klarte å opptre som om de var voksne. Jeg er usikker på om voksenatferd hos barn er noe å applaudere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...