Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Trenger hjelp fra dere :-) Jeg er en dyslektiker som prøver å begrense antall skrivefeil, noe som ikke alltid er like enkelt nettopp pga diagnosen min. Jeg sliter veldig med en type ord, og klarer bare ikke å huske fra gang til gang hva som er riktig. Finnes det noen regel her som jeg kan lære meg slik at jeg kan huske dette bedre? Ordene er ord hvor jeg er usikker på om det skal være dobbeltkonsonant og "e", eller ikke, f.eks.: hemlig eller hemmelig vemlig eller vemmelig høflig eller høffelig temlig eller temmelig Ja, dere skjønner sikkert tegningen. Er det noen regler her? Jeg er desverre ikke i stand til å se selv hva som er rett eller ei :-(
Gjest -<<- Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Kommer ikke på noen klar regel for akkurat dette. Men om du jobber litt med uttalen burde du muligens kunne høre forskjellen (uten at jeg er noen dysleksiekspert). Jeg uttaler hemmelig og vemmelig med to markerte e-er, mens nemlig eller høflig ikke uttales med denne siste e-lyden. Så skrives de etter uttalen. Å uttale temmelig eller hemmelig som temlig og hemlig er rett og slett antydninger til en talefeil imho, eller i hvert fall dårlig språk. =)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Venn deg til å teste ordets rot. For å bruke dine egne eksempler: VemmElig - ordroten er vemmEs (som har dobbelt konsonant - dobbel mm foran e er vanlig). HemmElig - ordroten er hemmEs Høflig - ordroten kommer av høvisk (som er uten E og dobbelt konsonant) TemmElig - ordroten er temmE Ellers vil jeg gjerne si at du skriver MEGET GODT om du har dysleksi! Ikke alle som slipper sjukdommen som skriver så godt!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 HI her Takk for det :-) Jeg har en mild grad, og jeg skiver veldig mye, så derfor klarer jeg meg stort sett bra. Er bare noen ord jeg overhode ikke klarer å få på plass. Skal prøve å huske regelen din for å se om den kan sitte litt bedre.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Synes det er fint at du er opptatt av å skrive så riktig som mulig, så alt for mange som gir f... Hvis du skriver på pc, kan det også være greit å sjekke vanskelige ord i Bokmålsordboka. Den finnes gratis på nett: www.sprakrad.no. Lykke til! PS: Dessverre skrives med to s-er. ;-)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Hvorfor har du ikke stavesjekker på pc-en? Det er et must for alle!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 Stavesjekkeren (i hvert fall i Word, som jo er den vanligste) er bare 99 % riktig, så ikke stol blindt på denne. Den "sensurerer" noen ganger ord som er lovlige (hvor ordet har to valgfrie skrivemåter) og den inneholder i enkelte tilfeller feil (husker ikke noe eksempel akkurat nå, men har tatt den i det, ved å sjekke ordboken, etter å ha "kranglet" med den ved å gjenta ordet for å se om det var "teknisk feil".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå