Gå til innhold

og eller å...trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal ut i det vakre solskinnsværet å lese

eller

jeg skal ut i det vakre solskinnsværet og lese

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å

Du skal alltid bruke å foran et verb i grunnformen (infinitiv), og kun da! ;-)

Skrevet

takk, kan jeg skrive..jeg skal ut å lese i det vakre solskinnsværet.. kanskje det høres bedre ut?

Skrevet

Jeg synes det passer best med OG, siden du skal både ut i solskinnet OG lese. Er ikke 100 % sikker da.

Det er ikke sant at man må ha å foran sånne ord.

"I dag skal jeg sykle OG lese".

Skrevet

"jeg skal ut i det vakre solskinnsværet å lese" eller "jeg skal ut i det vakre solskinnsværet og lese"

Om du er i tvil, kan du bruke fortidsprøven. Gjør setningen om til fortid.

I går var jeg ute i det vakre solskinneværet OG leste.

Setningen, om du skulle brukt den, skulle ikke inneholde å, men og;)

Skrevet

Det er å hun skal bruke, ellers blir det feil.

Hun skriver: "Jeg skal ut å lese..."

Det er ingen verb foran "lese", derfor MÅ hun bruke å foran lese.

I de første setningen skriver hun: "jeg skal ut i det vakre solskinnsværet og/å lese"

Heller ikke her er det noen verb foran "lese", derfor må hun også her bruke å.

Du kan synes det høres bedre ut så mye du vil, men det er feil å bruke "og" i denne sammenhengen uansett. Det SKAL være en "å" foran et verb i inifinitv. Puntum. Mulige unntak er dersom det står mange verb i infinitiv etter hverandre, men da er stort sett hele setningen dårlig formulert også.

Skrevet

Og. Du skal (gå) ut og du skal lese.

Skrevet

Oversett det til engelsk:

I am going outside to read

eller

I am going outside and I am going to read there

Det kommer jo an på hva du mener. Jeg ville brukt det første alternativet, hvis du faktisk skal ut å lese:) Skal du ut, og mens du er ute så skal du lese en bok, da bør du skrive om setningen.

Skrevet

Bare jeg som har lært at det _skal_ være å foran alle verb i infinitivsform? Har jeg lært helt feil jeg da?

Slik jeg kan se det så skal hun bruke å i denne setningen fordi det er det eneste verbet og det står i infinitivsformen.

Skrevet

Å skal bare være foran verb i infinitiv, men ikke foran alle verbene i infinitiv.

Skrevet

Det skal være OG fordi du både skal UT og du skal LESE.

Per Petterson skulle f.eks "Ut og stjæle hester" - ingen å.

Skrevet

OG, helt klart.

Du skal 2 ting so bindes sammen med og:

1) ut

OG

2) lese

Skrevet

Jeg ville også umiddelbart satt "og" i den setningen. Men skal spørre min språkekspert (mamma) når hun er tilgjengelig.

Det skal iallfall ikke alltid være å foran infinitivsformen.

"Jeg skal ut og/å leke". Regner med at de fleste er enige om at det skal brukes "og" her?

Skrevet

Det skal være OG. Hun skal UT og så skal hun LESE. Når det er flere ting man skal gjøre er det alltid OG.

Skrevet

Hvis du kan si både og, skal det være og.

Altså: du skal BÅDE ut OG lese ;)

Skrevet

Alva:

Å er infinitivsmerke og skal BARE brukes foran verb i infinitiv, men OG er bindeord og skal brukes når du binder sammen to verb som står i infinitiv.

Skrevet

Takk, da var det ikke jeg som hadde lært feil her:)

Skrevet

Nei, det var visst meg, får skrive en klage til min tidligere norsklærer ;-)

Nå kan jeg i hvertfall regelen!

Skrevet

Kjente jeg ble ganske usikker et øyeblikk der. Kjedelig når du er SÅ sikker på en ting også kommer det noen å sier noe annet. Og du var vel like sikker du også:)

Skrevet

Skal er et hjelpeverb, men hovedverbet kan utelates. Jeg skal (gå) ut og lese. Vil kan brukes på samme vis: Jeg vil (gå) ut og lese. Andre verb kan ikke brukes slik: Jeg tør ut og lese - her må du ha med hovedverbet. Så denne setningen har faktisk et skjult hovedverb, Alva, derfor gjelder ikke regelen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...