LilleBjella Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Tjukken har rulla lenge nå. Et par måneder ca. Men kun fra rygg til mage, og kun mot venstre side. Har det noe for seg å prøve å vise han hvordan han skal rulle mot høyre side? Eller legge han på magen og hjelpe han litt over mot ryggen igjen? Eller skal jeg gi f og bare la han finne ut av det selv. Han virker mer interessert i å lære å krype nå, ikke rulle. Jeg kommer sikkert til å få en sønn, som når han er førti år, må ligge på venstre side i sengen, for han kan fortsatt bare rulle en vei.
Gjest Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Haha - dette har jeg fundert på i helgen og. Snuppa ruller KUN fra rygg til mage, og det har hun skikkelig dreisen på. Kun mot høyre hun da... Iblant slumper hun til å rulle fra mage til rygg, men det tror jeg er mest flaks for hennes del. Og det er armen som er problemet. Hun skjønner ikke at hun må flytte den. Og så klart det er mye morsommere å prøve å krabbe enn å øve mer på den rullingen. Ferdig med det for en stund virker det som. Pratet med helsesøster om dette for en stund tilbake, ang. å stimulere til å rulle/krype osv. Hun var tydelig på at vi måtte gjerne stimulere til å krype ved å legge leker så de ikke nådde de osv, men at det ikke var noe lurt å drive å dra de over til siden hele tiden for å "lære" å rulle. De gjør det når de er klare til det. Vet ikke helt hva som er den store forskjellen, men sikkert at i forhold til kryping så er det noe de gjør helt av seg selv. Det ligger en gulrot i andre enden. Men ved rulling og snuing, så er det vi som gjør jobben. Ja, det må det være. Jeg lar hun styre det selv jeg. Og jeg ligger forøvrig alltid på venste side og sover, på venstre side i sengen. Og jeg har klart meg nokså bra. Det går nok fint med sønnen din og skal du se:)
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Fysioterapauten sa til meg at vi gjerne skulle hjelpe tulla på 4,5mnd over på den siden hun ikke vil rulle mot, og legge leker på den siden for å stimmulere den siden også. MEN, vi skulle ikke hjelpe henne hele veien, kun over til siden. De ruller da over selv når de er klare til det. Når det gjelder fra mage til rygg sa hun at når gullet blir utålmodig på magen, og vil rundt igjen skal vi alltid hjelpe henne i en rullebevegelse. Ikke nødvendigvis for å "lære" henne å rulle, men fordi det er den beste og mest skånsomme måten og snu den lille på. Så legg opp hånda, og hjelp den lille rundt. Men, man får jo forskjellige beskjeder alt etter hvem man snakker med. Fungerer fint her da. Gullet ruller nå mot begge sider fra rygg til mage, men kun på slump fra mage til rygg
blomstre Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Sånn jeg har skjønt det så skal man alltid legge babyene på ryggen, og la de snu seg til mage selv. Det er på mage de foretrekker å ligge etterhvert, og det er fra mageleie den videre utviklingen skjer. Så da kan det vel ikke være noe poeng i å stimulere di til å snu seg tilbake til rygg igjen? At de skal snu seg både til høre og venstre er noe min hs har hatt mye fokus på. Snuppa har blitt sendt til fysio 2 ganger pga dette. Først fordi hun i starten kun sov med hodet vendt mot høyre og senere når hun begynte å snu seg kun til høyre side. Hs var vel opptatt av å fange ev låsninger så tidlig som mulig. Men ingenting ble funnet. Fysio oppfordret oss bare til å stimulere henne til å snu seg til venste også. Det gjorde hun etterhvert, men det tror jeg nok hun hadde gjort av seg selv uten noen trening også.... Hun foretrekk er fremdeles å sove på høyre side :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå