Gå til innhold

Jeg har blitt dummere av å gå i permisjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det første jeg gjorde når jeg åpnet pc'en før, var å sjekke alle nettavisene. Arbeidsdager som helg. Det første jeg gjør nå, er å åpne dib...eventuelt mailen eller facebook. Skjemmes. Det er faktisk så viktig, at jeg må oppdatere meg jevnlig.

Før MÅTTE jeg se nyhetene, minst en gang til dagen. Nå ser jeg heller på Americas Funniest Homevideos, Kongen av Queens og Oprah, enn på nyhetene på kvelden. Og får jeg med meg nyhetene, så følger jeg med med et halvt, uinteressert øre.

Jeg er i ferd med å søke på en jobb. Og jeg har store problemer med å utforme en søknad, til tross for at jeg jobber med mange av de samme tingene i min nåværende jobb, og jeg er godt kvalifisert for jobben.

Dette er kanskje ikke et tegn på at jeg har blitt dum. Men de gangene jeg tar på meg olabukse og en vanlig topp/genser, pluss klatter på litt mascara....ja da har jeg pynta meg.

Det er rart hva bæsj, tiss, pupp, grøt, søvn, gråt og babling gjør med deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

He he ja jeg skjønner deg veldig godt :-) jeg er faktisk veldig imponert for tiden av de som er husmødre på heltid og fortsatt er intellektuelle, intelligente mennesker :-)

... jeg blir nemlig heldum av å gå hjemme med gullet!

;-)

Skrevet

Det var som å lese en beskrivelse av meg selv! 100% enig :-) Igår skulle jeg skrive kort mail til personal på jobb for å opplyse om at jeg har endret litt på permisjonen, og jeg brukte nesten en time på å klare å formulere meg. Helt utrolig.

Heldigvis har Nytt på nytt tatt sommerferie, var likssom ikke så morsomt lenger når jeg ikke hadde fått med meg noen av nyhetssakene....

Skrevet

Ja, jeg skulle også skrive en liknende mail til personal. Men leste gjennom etterpå og så at dette var jaggu ikke bra. Og jeg skriver MYE i jobben min. Har blitt referent i styret i sameiet. For å si det sånn, brukte lang tid på å formulere et referat.

Det var forresten en norsk ung mann som døde i københavn for ikke så mange dager siden. Han ble slått i hodet med ei ølflaske. Han var bløder, og selv om han gikk til sykehuset, ble han ikke tatt alvorlig, og døde av hjerneblødning. Sønnen min er bløder, og du skulle tro jeg hadde fått med meg en såpass viktig nyhetssak? Som til og med var hovedsak på nyhetene i et par dager? Neida....

Skrevet

Den saken har jeg faktisk fått med meg (wow). Men leste at han ble sendt hjem fra sykehuset pga språkvansker. De skjønte rett og slett ikke at han hadde sagt han var bløder (heter sikkert noe helt annet på dansk) og trodde han spurte om han blødde (eller noe sånt) og det gjorde han jo ikke (ikke utenpå ihvertfall) og da sendte de han hjem... Tragisk. Men må innrømme at jeg har selv store problemer med å skjønne dansk, og det har vel ikke blitt noe bedre etter permisjonsforfallet ;-)

Skrevet

Han sa at han hadde hemofili, og de trodde han sa homofili. Og sa at det hadde de ingen kur mot. Hah. Det heter hemofili i danmark også, men det er jo en sjelden diagnose og mange leger har aldri hørt om det. Denne mannen burde jo stått på sitt og forklart, men han var kanskje full? Ikke vet jeg.

Nei, nå ble det avsporing gitt.

Skrevet

Huff, nå måtte jeg le bittelitt selv om det er tragisk... Muligens han var litt uklar etter å ha fått en ølglass i hodet??

Nei huff, denne avsporingen var vel bare nok et bevis på at vi har blitt dummere av denne permisjonstiden..

Skrevet

Jeg kjenner meg såå igjen! Uff, det er ikke sunt å gå i permisjon så lenge! Burde ikke vært mer enn et par mnd, maks!

Jeg kan ikke prate med folk som ikke har barn lenger, hva var det egentlig man pratet om før?

Og når folk begynner å prate om ett eller annet som har skjedd i nyhetsbildet, eller i det hele tatt noe som kreverer en antydning til hjerneaktivitet - så melder jeg pass! Når så jeg sist en nyhetssending? Forrige søndag? Og da fikk jeg vel bare med meg hovedoppslagene, samtidig som jeg satt på dib...

Og jeg fatter ikke sååå dårlig som denne sesongen av Nytt på Nytt har vært, hehe...

Vanligvis slukte jeg aftenposten fra perm til perm, det første (og som oftest det eneste) jeg ser på nå er fødselsannonsene... djjeeezzz... Aftenposten innsikt var en stor slager her i heimen da det kom, nå har jeg kommet til side 10 i januar-bladet. Februar og mars ligger uåpnet pent i en haug, og april gadd jeg ikke kjøpe engang. Samme med ulike fagtidsskrifter som jeg får. Oj, det så spennende ut! Leser to setninger, også... neeeei... tar det en annen gang!! Skal bare innom dib, facebook, en haug med mamma-blogger først... og kanskje se om jeg finner noen nye sparkebukser på nett?

*sukk*

Skrevet

Jeg får et økonomisk forum i posten en gang i måneden, "Samfunnsøkonomen". Det bladde jeg faktisk i før, og syns det var mye interessante problemstillinger å lese om. Nå legger jeg de rett i papirdunken.

Håper det retter på seg når jeg skal begynne å jobbe igjen. Bra jeg i det minste har opprettholdt touchmetoden, ved å skrive utallige innlegg på dib.

Skrevet

oi....nå har jeg faktisk blitt så dum, at frokostquiz har stått på i syv minutter, uten at jeg har tenkt på å ta det bort. Ser riktignok ikke på, men jeg HØRER jo det grusomme pjattet. Hjelpes.

Skrevet

ha ha, kjenner meg SÅ godt igjen i det dere skriver begge to, LilleElla og Gla-jenta! Før slukte jeg aviser, nyheter og A-magasinet rått, nå ligger avisene urørt i svære bunker under stuebordet (for jeg SKAL jo snart klare å løsrive meg fra dib og fordummende nett-surfing, og bli intellektuell igjen!!;) Og gode bøker, hva er det? Har knapt lest en side siden jenta mi kom ut, for så lenge det ikke handler om baby er interessen heller laber. Huff, ikke bra.

Skrevet

Jeg også samler i store hauger alt jeg SKAL lese. For det hender seg jo at jeg blar gjennom aviser, tidsskrifter osv. og ser noe interessant, men orker ikke akkurat nå. Men hvor spennende er aftenposten fra 24.april nå liksom?:) *sukk*

Til og med ukeblader! Type Henne, Kamille osv. Burde jo egentlig være lettfordøyelig, men jeg tror jeg rett og slett har mistet evnen til å sette meg ned og konsentrere meg, eller iallefall fokusere på noe i mer enn 5 minutter... såfremt det ikke er hotel cæsar eller oprah... eller dib da. :)

Forøvrig har læringskurven vært særdeles bratt innefor småbarnsmamma/husmor-feltet:) Så det er ikke helt hjernedødt! :)

Når alt dette er sagt, så leser jeg faktisk fortsatt bok om kvelden. Om det ikke er noen store, tunge klassikere, så er det da en bok. Kvalitetstid. Og jeg har lest opptil flere etter at prinsessa ble født... Men jeg er en lesehest utenom det vanlige da, til vanlig... :)

Skrevet

Ååååååå herregud.......... nå ble jeg så glad så glad :)

Har gått rundt å trodd jeg var den eneste som ble dum, dummere, dummest av å traske her hjemme. Har faktisk lekt med tanken på å kjøpe en eller annen bok som omhandler "hvordan styrke din intelliges" hvis det finnes.... hi hi.

Man blir rimelig desperat. Og jeg har bare trasket i 3 mnd, sukk, jeg vil jo bli en grønnsak innen høsten er her og mørket senker seg.

Men har dere noen teorier rundt hva dette skyldes?? Jeg har selv tenkt litt og kommet frem til at søvnen blir så forstyrret at alt av seriøs hjerneaktivitet, utover det som nå går av seg selv (baby, mating, stell, kos osv), ikke får festet seg. Kjenner jeg ikke gidder å bry meg om avislesing fordi jeg må tenke over og evaluere det jeg leser. Sååå mye lettere å se på primitive og underholdende tv-programmer. Vi har jo også en del hormoner i sving ennå........nei nå ble det for mye, må hvile hodet litt ;)

Satser på at ting normaliserer seg innen barnet skal overlates til pappaen og jeg må tilbake til det virkelige liv som innebærer seriøs tenking, planlegging og evaluering............!

Skrevet

Jeg har faktisk lest at kvinners iq synker når de er gravide/ammer pga hormoner. Derav ammetåka;) Hehe...

Men jeg har inntrykk av at dette er et permisjonssyndrom uavhengig av amming, da det virker som om de som gir mme og etterhvert annen mat lider like hardt under permisjonssyndromet som de ammende.

Jeg og håper virkelig at denne tilstanden er forbigående og at jeg blir meg selv igjen bare jeg blir tvunget ut av heimen og tilbake til the real life, med andre problemstillinger enn libero eller pampers, grøt eller grønnsaksmos, joggebuksa eller pysjbuksa osv.

Håper jammen at pappaene også blir rammet av permisjonssyndromet, så han også kan få følelsen av å være hjernedød noen mnd. :)

*ler ondskapsfullt*

Skrevet

Jeg også :S

Og poden er bare 5 mnd, og jeg ska ut i studiene igjen neste måned...juhu. Ska gjøre ferdig de siste 6 mnd av mastergraden min, undres på hvordan det skal gå til :P

Skrevet

Herregud så dumme dere er! Jeg har helt åpenbart gått motsatt vei og blitt smart! Her står CNN på til alle døgnets tider og jeg som tidligere var totalt uinteressert i nyhetsverden er nå blitt ihuga fan. Aftenposten hadde jeg vett til å kansellere i barseltiden, men jeg leser aviser på nettet hver dag. I tillegg "jobber" jeg litt i permisjonen og, ikke mye, men det er litt dill og dall og mailer og møter osv.

Jeg har endelig gjennopptatt lesingen for jeg er også en nitidig lesehest. Jeg sluker Foreldre&Barn, men jeg er like ivrig på Elle Interiør. Vanskelig å gi opp sin første kjærlighet. Jeg har tilogmed vært på KURS. Så, ja, kort oppsummert er jeg åpenbart mye smartere enn dere alle sammen.

Kanskje derfor Prompen allerede krabber? hehehe.

Skrevet

Herregud så flink du er med både armer og ben.

Det er helt genialt hvordan du koordinerer det.

Du er så flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink

Du er så flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink

Herregud du er så flink og spesiell.

Skrevet

Enig! Dr Phil. Oprah, Seventh Heaven, The Doctors - jadda, mye søppel-TV! Jeg har lest EN bok i permisjonen, og den var ikke mye dyp, den heller.

Skrevet

Jeg bruker dessuten foruroligende mye tid på å surfe etter sider med babyklær! Herregud... For en fritidsinteresse...

Skrevet

Damer! Jeg bringer gode nyheter.

Etter 7 mnd i permisjon var jeg i dag med på et seminar på jobben. Skal ikke begynne å jobbe igjen før i september, men ble invitert på dette seminaret i dag og i morgen, da vi skal planlegge høsten. Greit å ha med seg, tenkte jeg kjekt, da jeg avklarte med samboer og takket "ja" for flere uker siden.

Da jeg satt på t-banen sammen med andre morgentrøtte tryner kl 08 i dag, tenkte jeg: Åherregud, hvor er vogna mi? Følte meg NAKEN! Hvor er barnet - jo, hun er hjemme med (en noe skjelven) pappa. Hjelp! hva har jeg gjort, dette går jo ikke bra. Jeg har jo ikke tenkt èn intellektuell tanke på 7 mnd. Jeg har vært utallige timer INNENDØRS og gurglet i kor med veslejenta, bekymret meg over bæsjekonsistens og melkeutslett. Jeg har ruslet gatelangs med sovende baby i vogn, i saaakte tempo og tenkt stort sett ikke annet enn at jeg er lykkelig i den nye tilværelsen som mor. Ikke bare en gang har jeg tenkt: Hvem trenger vel jobb, arbeidsplass, kolleger?

8 timer senere satt jeg på samme t-banelinje i motsatt retning, med melkespreng og stort savn til jenta mi, men med en sterk visshet om at jeg hører hjemme på jobb OGSÅ:) Det gikk bra! Det var kjempehyggelig å snakke med kolleger om jobbting, ikke bare om hva babyen veier og hvor lenge hun sover om natten. Jeg hadde flere synspunkter som jeg så at kollegene nikket til og noterte blokkene sine. Og det var en fin dag!

Det kommer til å ordne seg! Man kommer nok ut i andre enden av permisjonen som et endret menneske, men ikke så veldig mye dummere:-) Litt klokere på viktige områder, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...