Mockanin Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 I går kom poden og fortalte at han alikevel ville konfirmere seg til neste år. Så nå er det bare å forsiktig begynne med planleggingen. Vi må også gjøre det så billig som mulig siden verken jeg eller faren hans har noe særlig med penger. Etter å ha kjapt gått gjennom gjestelisten fant vi ut at med poden blir vi 33 stk. Av disse 33 er det 7 unger i alderen 4-14 år. Hvor mange som kommer av disse gjestene er vanskelig å si i og med at noen bor i nordnorge. Nå lurer jeg litt på om noen her har tips til hvordan vi kan gjøre konfirmasjonen billigst mulig og når kan man få informasjon om datoen for dagen? Er vel litt i tidligste laget og spørre kirken om det nå tenker jeg,eller? Det er mye som skjer rundt meg dette neste året så vi må begynne sånn smått snart nå.
* 5 om dagen * Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 jeg har noen tanker rundt en konfirmasjon vi skal ha i 2011.jeg og barnefaren bor for langt fra hverandre,og vi kommer til å velge å ha 2 selskaper,den som ikke har den daglige omsorgen,kommer til å ha selskapet helgen etter. Da blir jo ikke gjestelista så lang,og da er jo muligheten å ha det hjemme,og en enkel tilstelning. Her i distriktet har de en fast helg som det er konfirmasjon,kanskje det er det hos dere også??
ana baroma Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Du kan sjekke med menighetskontoret om de har noen informasjon om dato, noen planlegger i god tid der også. Kan dere ha det hjemme? I så fall slipper du utgifter til leie. Evt sjekk om dere kan låne kantina på jobben, et grendehus el.l. Mat kan være for eks svinesteik - det er ofte på tilbud til en billig penge. Stekes opp dagen før dagen, skjæres i tynne skiver når de er kalde og varmes i folie rett før servering, sammen med poteter og grønnsaker. Evt kan kokt laks også være et alternativ? Få et par venninner eller noen til å hjelpe dere med mat og servering, og gi heller en gjentjeneste som betaling, så føles det greiere. Få noen til å bake for dere, mange gjør gjerne det av tanter/onkler osv. Sett av litt penger allerede nå dersom dere kan, så blir det ikke de enorme utgiftene når dagen er der. Lag bordpynten selv, for eks har mester grønn og andre blomsterbutikker alltid noe på tilbud. En rose i en liten enkel vase kan være mer enn nok - evt en gerberea el.l. Se etter tilbud på brus i god tid, og handle inn (sjekk datoen) litt og litt, så merkes ikke det enorme innhugget i lommeboka. Dress/klær kan handles på tilbud, evt sjekk om det finnes en brukt dress på finn.no. Dresser er jo ikke det som brukes så mye at det blir slitt, så det kan man jo kjøpe brukt. Det er kanskje en start? Lykke til:)
Mockanin Skrevet 25. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2009 Tusen takk for svar. Ingen av oss har plass til å ha så mange gjester hjemme hos oss desverre. I og med at poden bor 50/50 hos faren og oss, så er det uaktuellt å dele opp selskapet. Det skal jo være en dag hvor poden skal kunne kose seg og ha alle de han er glad i rundt seg. Har allerede lagd meg en liten liste over steder det kan være mulig å ha selskapet. Faren foreslo hotell, men da blir det fort veldig dyrt. Og da har vi heller ikke muligheten til å ha med oss noe selv. Så fort vi får tak i datoen må vi booke rett og slett. Får vel forsøke å ringe meninghetskontoret her når dem åpner. Det er litt forskjellig på når dem har konfirmasjonen noen ganger er det våren og noen ganger høsten. Vi bor i Oslo så det har vel noe med at det er mange konfirmanter her og gjøre. Sitter med en følelse av at dette konfirmasjonsopplegget faller på meg siden faren er en "dott" i visse sammenhenger. Tenker jeg får med meg stemoren i planleggingen... Vi er foresten gode venner hele gjengen :-)
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 det som koster er jo maten og det. siden du har god til på deg, så kan du følge med når butikkene har brus på tilbud. f.eks nå hadde jo rema 4 grans brus til 25kr. snitter er ikke så dyrt som koldtbord, og koldtbord er billigere enn middag. nå vet jeg ikke hvor du bor. men her i bergen får man virkelig billige snitter. 10kr pr.stk leie et grendahus el lign. pleier ikke være så altfor dyrt.
ana baroma Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Sjekk med stemor og far om de vet noen som har et lokale som er rimelig å låne/leie. Mange har jo møterom på jobb o.l. som ansatte kan låne... Tenk kreativt og finn ut hva poden ønsker seg, samt hva dere kan avse av penger - og finn løsninger, så blir dette veldig bra:-) Flott at dere er venner hele gjengen, det gjør tingene enklere iallfall! Og stort sett alle mannfolk er en dott innimellom, hehe.
Mockanin Skrevet 25. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2009 Faren mente vi kunne ha det på hotell, men det er jo dyrt. Og han som sliter med å få pengene sine fra Nav burde vel egentlig gå for noe billigere vel. Men jeg har fått datoen for konfirmasjonen nå, midten av september 2010. Har sendt prisforespørsel til et hotell i nærheten av oss + en kro som har utleie. Så gjenstår det er par andre steder å høre om leie, men da må vi stå for mat og servering selv. Når sender man ut innbydelser? Her kommer det jo noen langt nord fra også som sikkert synes det er kjekt å vite i god tid. Og att på til så ville gutten at jeg skulle lage dem.
erteposen + 4 Skrevet 25. mai 2009 #8 Skrevet 25. mai 2009 Datoen blir ikke bestemt før de planlegger året, og det skjer rett før eller etter sommeren. Stort sett er konfirmasjons helgene de samme hvert år, men er det flere spørs det når sønnen din får sin helg sammen med klassen. Til høsten er det klart. Billig. Lager dere middagen selv t.d. en gryte kan dere kjøpe inn kjøtt når det er på tilbud, eller har dere noen som jakter i familien kan dere kanskje få/kjøpe billig viltkjøtt. Der er jo mange tilbud også som en kan benytte seg av som kan oppbevares. Kjenner du noen som også har konfirmant kan dere jo hjelpe hverandre. Du er på kjøkkenet når de har konf. og de hjelper dere, eller en annen anledning. Å bake til andre, og få kake tilbake, er en grei måte å få delt utgiftene utover året. Å legge av litt penger er heller ikke dumt, eller kutte ut noe som er litt "luksus" som t.d. pepsi max/røyk osv. Pynt er billig. En kan låne duker eller kjøp laken/papuirduker, servietter og lys på salg/Ikea og blomster kan en finne i hagen/naturen (eføy og hvitveis).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå