Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Er sikkert dumt å spørre, men jeg har null peil på politiske partier og deres ståsted. :/ Er det noen som kan ramse opp de ulike partiene står henn og deres kampsaker f.eks??
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Da må du nok se gjennom partienes partiprogram! Disse får du helt gratis fra partikontorene (vil sikkert være kjempeglade for å få lov til å sende deg ett!). Adressene finner du på partienes hjemmesider. Ta et søk i Kvasir/Google, så finner du nok hjemmesida til hvert enkelt parti. Vil også tro at de fleste partiene har programmet liggende for nedlasting på hjemmesidene.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Jeg begynner lista, så kan folk føye til kommentarer på hvert parti, samt legge til nye partier.. KrF: Kristne, konservative verdier står i høysetet. Litt gammeldags kjønnsrollesyn, og litt negative til homofile. Positive til flyktninger og asylsøkere. Moderat skattenivå. Familien skal ta ansvar for sine medlemmer, i større grad enn det staten skal. Høyre: lave skatter, færre velferdsordninger. Folk skal ta mer ansvar selv, og ikke lene seg på myndighetene. Hvis folk har tjent seg rike, så bør de få beholde pengene selv. Venstre: Balnding av Høyre og AP. Svært positive til flyktninger /asylsøkere, samt arbedisinnvandring. AP: Sosialdemokratiske verdeir. Sterk stat, høy skatt, gode velferdsordninger. Målet er utjevning, dvs, ingen rike, ingen fattige. Moderat positive til flyktnigner/asylsøkere. SV: AP bare mer sosialistisk, dvs. at utjevningen skal gå enda lenger. Tanken er at alle egentlig bør ha omtrent like mye penger. Ingen fortjener mer. Høy skatt, meget gode velferdsordninger.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Når du setter opp en liste slik du gjør, 13:46, blir lista (ganske sikkert ubevisst, men likevel uunngåelig) preget av ditt eget standpunkt til partiet i ordvalget. Ser saktens tendensen i din liste, ja! Det er bedre å la partiet SELV få tale gjennom partiprogrammet!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Du glemte klima/miljøvern som en viktig sak. Her er det SV og Venstre som har profilert seg mest, dvsa som er postivit innstilt til at man må gjøre noe, og at det kmmer til å koste. Høyre og Frp dårligst, Frp sliter faktisk med å innse at klimaendringene er menneskeskapte. Finanskrisa blir nok en viktig sak også i år, hvilket politisk styresett var årsaken til at det gikk som det gikk, hva kan man gjøre for å unngå at det skjer igjen, og hva med arbeidsledigheten som nå øker? U-hjelp: Krf og SV vil gi mer, Frp MYE mindre. Og Senterpartiet er ikke med her: distriktspolitikk og landbruk er viktige saker. Eller Rødt: Mer sosialistisk enn SV De ulike nettavisene pleier å ha en slags "partikalkulator/partitest" i valgtider, jeg ar tidligere testa både aftenposten og nettavisa sin, mener å huske at den gav meg et rimelig riktig svar. Godt valg!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Det var derfor det var meningen at dere skulle føye på, slik at lista ble mest mulig utfyllende. Oppdatert liste (feel free til å klippe og lime dere også) KrF: Kristne, konservative verdier står i høysetet. Litt gammeldags kjønnsrollesyn, og litt negative til homofile. Positive til flyktninger og asylsøkere. Moderat skattenivå. Familien skal ta ansvar for sine medlemmer, i større grad enn det staten skal. Vil gi mye u-hjelp. Høyre: lave skatter, færre velferdsordninger. Folk skal ta mer ansvar selv, og ikke lene seg på myndighetene. Hvis folk har tjent seg rike, så bør de få beholde pengene selv. Ikke spesielt opptatt av miljøvern. Ikke opptatt av distriktene, mer et parti for byfolk. Venstre: Balnding av Høyre og AP. Svært positive til flyktninger /asylsøkere, samt arbedisinnvandring. Høyt fokus på miljøvern. AP: Sosialdemokratiske verdeir. Sterk stat, høy skatt, gode velferdsordninger. Målet er utjevning, dvs, ingen rike, ingen fattige. Moderat positive til flyktnigner/asylsøkere. SV: AP bare mer sosialistisk, dvs. at utjevningen skal gå enda lenger. Tanken er at alle egentlig bør ha omtrent like mye penger. Ingen fortjener mer. Høy skatt, meget gode velferdsordninger. Veldig opptatt av miljøvern. Vil gi mye u-hjelp. FrP: lavere, skatter, færre innvandrere, lite til u-hjelp, svært lite fokus på miljøvern. Senterpartiet: OPptatta av distrikspolitkk, bøndene bør få mye tilskudd (penger). Elelers veldgi lkt AP:
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 For meg, som er født liberal og gjerne tar ansvar for meg og mitt, så er det lite av mitt FrP syn som kommer til sin rett her på anonymforum. FrP hadde mer miljørettete tiltak på sitt landsmøte enn både AP og SV, men det ser ut til å ikke være så nøye å skrive den fulle og hele sannhet her. FrP er et forholdsvis "nytt" parti. Stiftet av Anders Lange i 1973, og skulle nettopp bekjempe statens inngrep i privatpersoners rett til å tjene og bruke egne midler, forhindre ytterligere skatter og avgifter. For meg er det en flopp at AP, SV og SP kan sitte i samme regjering. Ser i et par andre tråder at EU er nevnt. SP er steilt imot, og de eneste gangene de har fått rekordstore målinger er de årene EU spørsmålet har vært oppe til folkeavstemming. Sist i 94. SP er også for å ta vare på mere av distriktene, landbruket og øke subsidiene til norsk landbruk. Men om du sjekker KOSTRA, som er kommunens og statens eget rapporteringsnettverk, så vil du se at det aldri har blitt kuttet så mye i distriktene. Ved å gi historiske og latterlig lave summer til veiutbygging, som et regjeringsparti- så går de jo imot sin egen distriktspolitikk. Venstre får jeg aldri tak i. Selv som erfaren lokal og fylkespolitiker, så hører jeg bare de kritisere andre partiledere og politikere. Har sjelden hørt de FREMME noe, eller KOMME med gode tiltak og innspill.. Kanskje derfor de er UNDER sperregrensen ved enkelte målinger det siste halve året? AP er det mange her som ser ut til å like. Og det virker logisk. Både det, Rødt og SV. Det er mange her som på død og liv må vite hva andre syns om navnene de velger, hvilken vogn de velger, og må ha noen til å forklare hvordan man søker om barnetrygd, hvor man finner flere penge krav å stille til staten, eller om man kan be legen sykmelde seg fordi man er gravid eller har tenkt å bli det. NOEN andre betaler jo for et gilde "jeg" har krav på, så her må vi snylte! For meg er dette faktisk snylting. Det er misbruk av tjenester som er ment til å hjelpe de som trenger det i perioder av livet. Helsekøene på nær 280 000 er langt verre nå enn ved forrige stortingsvalg. Man kutter penger på forskning. Hadde dette blitt økt kanskje viten om de forskjellige sykdommene barna våre blir født med finnes andre steder enn i USA? Haddde det ikke vært fint med litt kunnskap her i landet også? Korridorpasienter? Det fantes nesten ikke under Bondevik. Under Jens er det fremdeles et faktum. At helsestasjoenene i rødgrønne kommuner sender innkallinger til kurdiske foreldre på norsk er ikke akkurat integrering??!! Også kan man klø seg i huet og lure på hvorfor man ikke klarer å integrere enkelte!? Og fastlegeordningen AP fikk trumfet igjennom... Er det noen som får time når de trenger det da? Det partiet som er livredde for at privat næringsliv skal ta ut utbytte når de driver godt, er de som har fremmet at fastlegene skal få så og så mange pasienter med prislapp og lønnes deretter. Men time- det får du om et par- tre uker.... SV er bare fjernt fra virkeligheten. Kjenner flere voksne som stemte SV i en fase av livet man hadde et behov for å finne noe å identifisere seg med. Paul Chaffey sa det jo selv, tidligere profilert SV politiker, at når han ble boksen måtte han finne seg et parti som passet voksne mennesker... Og hvem hadde trodd han skulle si det? Vel, som dere skjønner så er jeg liberal og borgelig helt inn til hjertet. Og jeg liker også kultur, men syns ikke det gjør noe at en teaterbillett koster 500 kroner? Det er jo det jeg betaler i dag for enkelte forestillinger som IKKE er subsidierte!! Og hadde jeg ikke hatt råd hadde jeg latt vær. Sånn tenker jeg også om mye annet, uten å føle at jeg er spesielt stormansgal eller uforsvarlig av den grunn... Jeg mener det viktigste er ikke hva DU eller din venninne stemmer, men AT dere gjør det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå