Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 er dere alle humanister, eller tilhører dere andre trossamfunn? hva pleier dere å gjøre 24. desember? eller den uken vi kaller påske, er dere i arbeid da? kristi himmelfart og pinse? eller andre slike relligiøse helligdager som påvirker de aller fleste på en eller annen måte? mener dere det er greit å feire jul, som er en kristen høytid, som vi i norge feirer som jesus fødselsdag? eller sitter dere hjemme å spiser middag som om det skulle være en hvilken som helst annen dag i året? er det ikke hyklerisk å feire disse høytidene viss en er sååå imot hva kristendommen står for? en trenger ikke være troende selv om en blir døpt, men det forklarer bedre hvorfor en deltar i kristne/katolske høytider... der har en hyklere der!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Jeg kommer til døpe barnet mitt grunnet tradisjon og fordi det heller kan ta valget selv senere. Så ja, jeg er en av de hyklerske. Feirer jul gjør jeg også. Brukte dette argumentet (om julefeiring) mot noen som var motstander av å døpe barnet hvis man selv ikke var personlig kristen. Da fikk jeg høre at jul ble feiret av andre grunner enn jesu fødsel og pga av noe som skjedde lenge før det. Jaha??? Hovedsakelig er vel julen blitt en kristen høytid. Det handler mye om jesu fødsel, gud og engler osv osv... Så jeg vet ikke hva som er sant. Alle er vi vel hyklersk innimellom, men jeg bryr meg mer om å være grei å snill enn å bry meg andre sitt grunnlag for å døpe barnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 ja, men da er vi på samme side, er ikke selv troende, men skal døpe mine barn fordi det er tradisjon og vi begge er døpt selv. og så er jeg enig med en del av verdiene i kristendommen. hva humanister å si det er hyklerisk å døpe sine barn fordi at slik og sånn, men egentlig lærer barna omtrent akkurat det samme om kristendommen enten man er døpt eller ikke... i skole og barnehage, nasjonale høytider osv.. det var egentlig poenget mitt... vi som foreldre snakker ikke om gud og jesus og prakker bibelen ned over hodet på barna selv om vi døper dem liksom...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Min tenåring var konfirmant nå i vår. Han fikk fritt valg til hvordan og om han ville konfirmeres. Han selv valgte kirkelig konfimasjon. Vi er vel like troende som de fleste; døper, konfirmerer, feirer høytidene, går i bryllup og begravelser i kirken. Og det er det, stort sett, når det kommer til religionsutøvelse her i huset. Tror hans konfirmasjon hadde blitt annerledes om han ikke var døpt som liten, men måtte gjøre det rett før konfirmasjonen. Da tror jeg det hadde vært et hinder for hans valg. Jeg mener at vi som foreldre skal velge for våre barn. Vi gjør jo det i alt annet så lenge barnet er umyndig. Så det argumentet med at en ikke vil tre en religion ned over hodet på barna, er et fryktelig dårlig argument. Jammen er det mye annet vi trer ned over hodene deres. Og et valg på barnas vegne tar en jo om en velger å ikke døpe i kirken, også.
Winterlady Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Hykleriet består vel at man står ovenfor en prest og høylytt sverger at man skal oppdra barnet i den kristne tro- noe man ikke har noen planer om å gjøre. Det er til sammenlikning ingen som krever at du julaften skal lese evangeliet eller be bønn, helligdagene har religiøst utgangspunkt, men er lovlige fridager uansett religion. For å si det slik, vi er som er ikke- troende leser ikke bibelen, har julekrybber eller går til gudstjeneste- og unngår slik å være hyklere. Men dere som kaller dere kristne har både nisser, påskeegg, juletre m.m.- som alle er hedenske symboler som henger igjen fra disse feiringene før krsitendommen omformet dem. Hva er grunnen til dette? Både julen, påsken og m.m. var nemlig høytider lenge før kristendommen kom, i form av feiring av av solen snur, vårjevndøgn m.m.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Dåp/konfirmasjon blir liksom litt hyklersk når man lover høyt ditt-og-datt, og ikke har noen planer om å gjøre det... Og de fleste rundt deg vet det...Huff, på tide å innføre nye tradisjoner da, spør du meg...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 Tenk på hvor mange som ville sjokkert sin nærmeste familie hvis de plutselig begynte å be til hverdags, og snakke om frelse og Jesus. De burde tenke seg om to ganger for hva de egentlig tror på. Bedre å være ærlig mot seg selv, melde seg ut av kirken og starte nye familietradisjoner.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 Det er vel fadderne som sverger at de skal oppdra i den kristne tro, og ikke foreldrene?? eller har jeg misforstått???...
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #10 Skrevet 25. mai 2009 Jeg følger tradisjoner, uavhengig om en eller annen anonym på bim mener at det er hyklerisk eller ikke... Jeg skal ikke nekte noen å mene det, men jeg ville ikke brukt min kostbare tid på å tenke ut slikt. Har selv 5 fadderbarn, så jeg har nok bløffet litt i kirken, men det er ikke det som er det vesentlige for meg eller forholdene til barna.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #11 Skrevet 25. mai 2009 Dåpens forpliktelse Presten: - Vil foreldre og faddere reise seg. - Dere som i dag bringer dette barnet til Kristus, skal være vitner om at han er døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar: å be for barnet, lære ham selv å be, og hjelpe ham til å bruke Guds ord og Herrens nattverd, for at han kan bli hos Kristus når han vokser opp, likesom han ved dåpen blir forenet med ham. Foreldre og faddere blir stående.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #12 Skrevet 25. mai 2009 Å synge Musevisa på julaften, gå på ski i påsken og jobbe i hagen på kristihimmelfart, er vel ikke hyklersk? Like lite som å ta fri på 1.mai, selv om du ikke jubler over at de røde vant en seier i St.Petersburg for nesten 100 år siden. Tilsvarende er det ikke hyklersk å feire at babyen har blitt (f.eks) fire måneder gammel. Man kan godt ha gjester, servere mat, motta gaver, så lenge man ikke blander en (falsk) tro på gud/guder oppi det.
Gjest Skrevet 25. mai 2009 #13 Skrevet 25. mai 2009 Når ble julen en kristen høytid? Vis meg EN religion som ikke har en av sine største feiringer rundt perioden der sola snur. Vis meg EN. Vis meg EN religion, ET samfunn som ikke feirer tiden på våren, tiden det begynner å spire og gro. Når det er påske - OFFENTLIGEfridager, kan man ikke bare si til arbeidsgiver, "heidu, jeg er ikke kristen jeg, så jeg bare må jobbe." Og for ordensskyld: jeg spiser pinnekjøtt, gir gaver og koser meg med familie. Når ble det noe som var spesielt kristent? Jeg har fri i påska. Kan jo ikke tvinge arbgiver til å holde åpent, eller? Men nei, jeg feirer den ikke ved å gå i kirka, forteller ikke om Jesus (bortsett fra å redde stumpene av fanteriet de blir fortalt i bhg...). Jeg er ikke kristen, så hvorfor skulle jeg det? Snakker ikke mye om feks Ramadan og Muhammed heller - enda, de er bare 5 og 1 år. Når den tid kommer skal jeg med glede informere, så nøytralt det går om alle religioner, hvorfor de gjør som de gjør og tror som de tror. Hykler er det vist du som er (litt dum også, tydeligvis...).
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 25. mai 2009 #14 Skrevet 25. mai 2009 Jesus ble ikke født 24 desember og jul er ingen kristen høytid. I påskeuka er faktisk jobben stengt og påskeaften er en lørdag. Det er litt vanskelig å jobbe når jobben ikke er oppe. Kristi himmelfart er også en dag det ikke er arbeid så den er jo grei - dette er problemet med at vi har en statskirke, slike dager trengs jo egentlig ikke for de som ikke er kristne. Pinse feirer vi heller ikke men det er det samme der igjen.
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 25. mai 2009 #15 Skrevet 25. mai 2009 På julaften spiser vi pinnekjøtt og åpner pakker, noe som ikke er særskilt kristen, jeg har aldri lest i bibelen at det er en dag man skal gi hverandre pakker og fråtse i mat- dette er jo grådighet og ikke særlig kristent. Håper ikke du feirer jul heller, da. Det er jo veldig lite pent.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #16 Skrevet 25. mai 2009 Jeg ser på det litt anderledes og spise ribbe og gi hverandre pakker enn å stå og lyve til presten slik ungdommene gjør for å bli konfirmert og få penger. Men mener det blir feil å dra inn jesus fødsel å følge relgiøse ritualer, som å gå rundt juletreet til jul, hvis man ikke er kristen.
Sånn kan det gå Skrevet 25. mai 2009 #17 Skrevet 25. mai 2009 Nå er juletre en hedensk tradisjon da som ble hardt fordømt av kirken i årevis før de ga opp og heller gjorde det til en del av de "kristne" juletradisjonene. Ordet Jul kommer forresten fra Jól som var midtvintersblotet...
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #18 Skrevet 25. mai 2009 Vi skal ikke døpe noen av våre barn.. Vi feirer ikke jul, ikke påske, ikke Kristi Himmelfart eller pinse.. Eller andre helligdager. Jeg (snakker for MEG nå) har ofte tilbudt meg å jobbe på disse helligdagene, såfremt jeg ikke har hatt en arbeidsplass hvor alle konsekvent får fri.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 25. mai 2009 #19 Skrevet 25. mai 2009 Jeg er hyklers som bare dét jeg;) og ikke har jeg problemer med det heller.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #20 Skrevet 25. mai 2009 Jeg døper mine barn=) Jeg passer på at fadderne er aktivt kristne...men ikke fanatiske. Jul: sikkert i utgangspunktet ikke en kristen høytid...men i Norge feirer vi vel jul slik vi kjenner den for å feire jesu fødsel=) Ingen av mine barn får feire jul uten først å ha vært i kirken på juleaften.Syns det hører med=) Påske, pinse og kristi himmelfart feirer de færeste. Men blir markert med fri...og familiekos. Likevel blir det alltid snakket om..hvorfor har vi fri..og hva skjedde så på disse dagene?? Jeg er ikke fanatisk, men syns en barnetro er viktig i ett hjem. Men jeg syns mange på bim har litt dobbeltmoral, for det er jo mange ting i livet vi gjør av tradisjon også, og tradisjoner er faktisk viktig! hva hadde livet vært uten dåp, bryllup, begravelser.... jul, påske og andre lignende ritualer vi fyller året med?? Disse høytider og tradisjoner holder motivasjonen oppe for folk flest.. mennesker lenger etter disse avbrekkene og høytidene hvor vi samles... Og for mennesker som ikke har disse tingene i livet savner det sårt.. ser på de vanskeligstilte i landet.. pleier å ta en tur på ett hospits med julegodt til beboerne...og de trenger det så sårt at noen bryr seg litt om de også.... De forteller at de faktisk savner høytidene de feiret som barn...
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #21 Skrevet 25. mai 2009 24 desember ER IKKE EN KRISTEN TRADISJON OPPRINNELIG!! Den patetiske kirken flyttet sin feiring til den mer hedenske lysfeiringen for lettere å få folk til å feire jesu fødsel. Julen er full av symbolikk som er alt annet enn kristen. Her i Norge har ikke en gang høytiden et kristent navn, vi har beholdt det hedenske.
Gjest -<<- Skrevet 25. mai 2009 #22 Skrevet 25. mai 2009 Gjesp. Jeg er humanist, det er ikke noe trossamfunn. Human-etisk forbund er et trossamfunn, det tilhører jeg ikke. Hvorfor i alle dager skulle jeg ha færre fridager sponset av staten i løpet av et år enn folk som sier halleluja? Jeg jobber gjerne påske, himmelsprett osv. om jeg får tilsvarende antall ekstra fridager til å ta ut der det måtte passe meg. Julen behøver slett ikke ha noe kristent innhold. Ja, vi feirer jul, men markerer ikke Jesus fødselsdag på noe vis. Det har vært en høytid rundt solsnu lenge før kristendommen ble oppfunnet, og det er vilt usannsynlig at den historiske Jesus ble født i slutten av desember. Ser ikke noe spesielt hyklersk ved noe av det du nevner. (Nå mener jeg på ingen måte at dåp generelt er hyklersk da. Men å love at man skal oppdra barnet sitt i den kristne tro om man slett ikke har planer om det, er selvsagt rent hykleri).
Gjest Skrevet 25. mai 2009 #23 Skrevet 25. mai 2009 Personlig synes jeg det er stor forskjell på å love å gi barnet sitt en kristen oppdragelse når en ikke en gang vet hva det innebærer og å spise en bedre middag på juleaften fordi det er tradisjon for det. Dåp generelt er vel ikke hyklersk, det som er hyklersk er å døpe hvis man ikke har tenkt å prøve å oppdra i kristen tro. Forøvrig jobber jeg gjerne pinse, påske og jul (og ja, jeg har faktisk gjort det mange ganger), men det er ikke spesielt relevant nå lenger som jeg jobber et sted som stenger helt i de offisielle høytidene.
Gjest Skrevet 25. mai 2009 #24 Skrevet 25. mai 2009 Jeg døpte ikke vesla fordi jeg ønsker at hun skal velge selv når hun blir eldre. Men jeg kan ikke se at jul og påske har så mye med det å gjøre^^ Jeg mener hvor i bibelen står det om julenisser og påskeharer? Når jeg feirer helligdager så feirer jeg uten å ha med kristeneverdier og holdninger, sånn med påskeharer og julenisser^^ Nå skal det sant sies at jeg er ikke sååååå i mot det kristendommen står for, jeg bare trur ikke noe på det. Derfor feirer jeg det heller ikke på kristenvis, da synes jeg det nesten er litt lettere å tru på julenissen;p
prebs Skrevet 25. mai 2009 #25 Skrevet 25. mai 2009 Jeg har ikke lest alle innleggene, så mulig jeg gjentar - men for å si det én gang for alle: Man feiret jul (at sola snur) og påske (at våren kommer) lenge før kristendommen var "oppfunnet". Det er altså kristendommen som har "rappet" feiringen til hedningene ved å legge kristne høytider til et tidspunkt hvor folk l i k e v e l feiret. Snedig, hva? Angående Jesu fødsel; forskerne har for lengst funnet ut at han ikke ble født i jula - det var ikke sauer ute og beitet i desember, blant annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå