Gå til innhold

April: Enda flere mai barn ;)


solstjernen - seksbarns mor

Anbefalte innlegg

Guttene kom til verden 3 mai.

 

7 uker prematur.

Eg ble allerede stoppet i uke 31, da låg eg 4 dager på sykhus på grunn av premature rier og opning. Skulle ta bricanyl frem til uke 34.

Men natt til 3 mai begynte kroppen i gang igjen.

 

Gikk noen timer med kraftige kynnere, men gikk og la meg i håp om at dagen etter skulle bli en bedre dag.

Klonne 3 våknet eg av enda kraftige kynnere og kroppen arbeidet mer og mer for hver time. 04.30 bestemte me oss for og få barnevakt til våre fire sovende barn. Men det var vanskeligere enn me trodde. Til slutt var me så deseprate at min mann måtte kjøre til mine foreldre for og vekke dem.

Vi kjørte hjemme fra cirka 5.30 og kom til sykhuset rett over klokkan 06.00. Da hadde eg 4-5 rier på en time og syns alt var litt skummelt.

 

Jormor og lege innsåg fort at det ikke var sjangs og stoppe fødsel denne gang og ringte etter anestesi og gav beskjed til nyfødtpost at premature tvillinger var på veg.

 

Eg hadde 5 cm poning og livmorhalsen var ikke mer enn 0,6cm.

Etter litt oppdaget jordmor som tok i mot oss at det var hun som oppdaget dem på ultralyd i uke 13. Litt moro.

 

Så var det vaktskifte og enda en jormor som eg hadde vært hos da eg var til kontroll og som var på vakt noen dager da eg var innlagt i april var den som overtok. Godt med ett kjent fjes. Ei kjempe kjekk ung dame. Vi skravlet faktisk om alt mulig som timene gikk.

 

Epedural ble satt, noe eg egentlig ikke ville ha men legene anbefalt i tilgelle det skule gå noe galt etter at tvilling en var født.

Det gikk faktisk lang tid i forhold til mine to siste fødseler. Da klokken var halv 10 var legen inne og sa at om ikke vannet var gått til klokken halv 11 så tok dei vannet. Og det ble sånn. Halv 11 tok dei vannet.

 

Det var to jormødre, to leger + sykepleier og sykepleiestudent som skulle være til stede. Og at 4 fra nyfødtpost stod og ventet på at desse guttene skulle komme til verden. Legene og alle dei ekstra som skulle være til stede gikk fra og til siden tiden gikk og ingenting skjedde.

 

Eg hadde lyst og stå på kne over sengeryggen som eg gjorde i dei to siste fødselne mine. Da kom hodet fort ned i bekkenet og eg kunne presse. Men det var for stor risiko til det denne gang og eg syns ting tok så lang tid og gav igjen beskjed at eg kunne tenkt meg en annen stilling en vanlig sitting i sengen. Jormor gikk med på og snu meg på siden.

 

Eg var ikke mer en komt meg på siden så hørte me (eg, min mann og jordor som var dei eneste som plutselig var der) ett knekk. Og så kom det en ri sammen med en smerte som gjorde at eg ikke ville ligge sik alikevel. Jormor hjelper med og snu meg og før me viste ordet av det som kom tvilling 1 ut. Jormor måtte stupe etter han - godt med nymoderne fødeseng med ett brett foran eller hadde han gått i gulvet...ehhh.

 

Hun ropte på leger og ekstrapersonellet som kom inn. Dei var først helt rolige helt til dei oppdaget at tvilling 1 var født. Da kunne en kjenne på stresset og panikken. Nyfødtpost personellet tar seg av tvilling en mens lege og jormor prøver og finne ut hva tviliing 2 hadde foretatt seg.

 

Den ekstra jormoren skulle vært til stede og holdt på magen slik at tvilling 2 forble i hodeleie, men det ble konkludert at han hadde lagt seg i tverrleie. Det ble prøvt og snu han med og presse utpå magen, men plutselig faller pulsen hans og legene tar fort avgjørelsen at dei må hente tvilling 2 ut for hand.

 

Eg får ei hand prest opp gjennom fødelsekanalen og opp i magen. Eg blehelt satt ut. Lettere sjokket der eg låg. Det var faktisk ikke smertefult, det som var vondt var da dei fikk med seg tvilling 2 ned gjennom fødelsekanalen. Det gikk litt saktere for seg enn hva når en føder selv så smerte satt i en stund lenger enn hva eg har opplevd før.

 

Eg får holde guttene bittelit før dei løper av gårde med dei til nyfødt.

Hørte på dei at dei hadde tungt for og puste, men etter to dager i open kuvøse med pustehjelp så klarte dei seg selv.

 

Kom hjem på fredag, etter 19 dager på sykhuset.

Dei er enda ikke sterke nok til å ammes, så det øvelseammes til hvert måltid, men me avslutter med og "fulle" dem opp med flaske.

Håper og kunne amme, men om ikke så blir pumpen flittig brukt i noen måneder slik at dei kan få morsmelk dei første månedene sine.

 

Det var ett livstegn fra meg. Tiden frem over vil bli travel som dere nok kan forstå.

En stolt mor til 6 barn er eg blitt. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk å høre fra deg Pia - fått sett bilder på FB også og de er så nydelige! Gratulerer så kjempemasse! Høres jo ut som litt av en historie spes med "utgangen" til tvilling 2 (har dere blitt enige om navn eller - du lufta jo litt her tidligere?), hehe. Uansett godt at det er over og at det blir travelt kan jeg godt forstå. Jeg syns det er pes med 2 som attpåtil har ulik alder, jeg *pingle* ;o) Masse lykke til fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gratulerer Pia!

Godt å høre at alt gikk bra med dere alle tre.

Lykke til i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Pia!! Eg har ikkje vore innom her på årevis, men fulgte ein link frå eit anna forum inn på dib, og tenkte eg kunne kikke innom "klubben" min også!! Og der har du fått tvillinger!! Gratulerer igjen!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...