Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Hvor ligger "Syden"? Hva er hovedstaden i "Syden"? Syden kan både være alt sør for Norge og ned til Sydpolen, eller er det der alle reiser for å feriere sammen med andre nordmenn? Hvorfor kan man ikke bare si hvor man skal? Når noen sier de skal til "Syden", sier det meg null nada nix selv om man mener for eksempel Italia... Italia er et langt land og forholdene nord i Italia er noe helt annet enn forholdene i Sør-Italia... Når jeg hører "Syden" tenker jeg "Charterfeber"! hehe Kanskje jeg tråkker noen på tærne nå, men... ;-) Ikke vondt ment, bare brainstorming...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Syden er en fellesbetegnelse for sydelige Europa:-) Så da lærte du noe nytt i dag også:-))
~sjiraff~ Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Syden er jo en vanlig fellesbetegnelse på landende i mideelhavsområdet + kanariøyene. Og alle vet vel hvor det er? Da det er sagt er det litt lite informativt å si at man skal til Syden...
Winterlady Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 He he, "Syden" er alle steder syd for Tyskland med med sol, norsk meny, vikingbar, plaststoler og voksduk på spisestedene, og VG i kiosken ja ;D. Skal man ikke på ferie til slike steder, så sier man i steden at man skal til Italia, Frankrike eller Spania.
Mom2Two Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Når folk sier Syden tror jeg de mener alle charterstedene/turiststedene i sydligere Europa rundt Middelhavet + Kanariøyene + Tyrkia + muligens nordlige Afrika som Tunisia, Egypt, Marokko osv. F. eks vil nok de fleste ikke tenke på Barcelona som "Syden", mens Alicante og Malaga er "Syden". Tilsvarende tror jeg ingen vil betegne Paris som "Syden", mens Nice nok går under betegnelsen. Ble du klokere nå? :-p Og nei, "Syden" er ikke et eget land med hovedstad osv. Men noe sier meg at det visste du fra før;o)
Mrs. Bouquet Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 Slik det har blitt her betyr syden at man skal på chartertur ett eller annet sted i Europa. Grunnen til å ikke si hvor det er geografisk er at det har lite betydning da det er lite som skiller reisemålet fra et annet der man bruker betegnelsen syden.
Gjest biss med twins Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 Jeg sier alltid Syden jeg også, men det er mange variabler i hva den fellesbetegnelsen egentlig betegner..Syden kan jo for meg være Kristiansand;)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 24. mai 2009 #9 Skrevet 24. mai 2009 Hvis målet med ferien er å sole seg og bade og gjøre færrest mulig kulturelle ting skal man til "Syden". Da spiller det jo i grunnen ingen rolle hvor man egentlig skal. Det spiller først en rolle hvor man skal hvis man skal noe annet enn å bade og sole seg.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. mai 2009 #10 Skrevet 24. mai 2009 jeg liker ordet "syden", for det innholder så mye mye mer en "italia". uansett får "syden" meg til og føle at jeg er med på noe stort på en veldig harry måte. syden er egentlig det samme som og reise til et annet sted, der det er sol og samtidi risikere og møte naboen.
Winterlady Skrevet 24. mai 2009 #11 Skrevet 24. mai 2009 Hi hi, tror jeg hadde ledd litt om en venninne hadde sagt hun skulle til Syden og så når jeg spurte hvor, svarte Kr. Sand..;D.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 24. mai 2009 #12 Skrevet 24. mai 2009 Jeg har aldri vært helt sikker på hvor "syden" er. Har reist mye, men aldri sett flybilletter til "syden" på f.eks. Lufthansa eller lign. Men jeg tror jeg har funnet ut hvor "syden" er... Syden er alle steder i f.eks. Tyrkia, Egypt, Marokko, Kypros, Hellas, Italia, Spania, Frankrike, m.fl. dit du kan gå inn på et reisebyrå og kjøpe en tur med et flyselskap som tydligvis heter Charter. Og det flyselskapet eier tydligvis masse hoteller og der man kan ligge ved hotellpoolen og drikke seg dritings imens man har parkert barna i hotell"barnehagen". Og selvfølgelig har resturangene medisterpølser, karbonader, vaffler og vassent norskt kaffe på menyen. Aviskiosken selger VG, Dagbladet, Norsk Ukeblad og KK i tilleg til Freia melkesjoklade og Seigemenn. Og selvfølgelig er det ingen andre der en Nordmenn, Svensker og Dansker, sånn at du ikke trenger å bruke engelsk(det hadde jo vært fryktelig om du ikke kunne dra på ferie og bruke norsk) Og du kan selvfølgelig bruke norske kroner, trenger ikke veksle til euro eller annet;) Vi som ikke drar til syden tar en tur til Italia og koser oss med litt rødvin til pizzaen eller pastaen, eller kanskje til Spania og spiser litt tapas til ølen;)
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 24. mai 2009 #13 Skrevet 24. mai 2009 Det finnes da ikke noe ord som er mer intetsigende enn "syden"... Hva er "syden", hvor er "syden", hva er kulturen i "syden", hva snakker man for språk i "syden" Italia(som du tok som eks.) da tenker jeg på vinranker på rekke og rad, oliventrær i sluttningene. Et glass vin i solen sammen med en nydelig pastarett og så selvfølgelig verdens snilleste kosligeste mennesker som snakker et av verdens nydligeste språk.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. mai 2009 #14 Skrevet 24. mai 2009 men syden er "pakka". det er ikke det uskjente ved oliventrær osv. men og reise til et sted der servitøren høyst sansynlig også kan en del norsk. og alt er lagt opp til turisme. og det er temlig likt uavhening av land. for det er pakken ikke landets sjarm man kjøper.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 24. mai 2009 #15 Skrevet 24. mai 2009 Kan ikke sen non som helst sjarm med det der i det hele tatt. Og hva er vitsen med å dra utenlands om man ikke skal nyte landet og dets kultur. Hva er vitsen med å dra utenlands hvis du vil snakke norsk. Og hva er vitsen med å dra et sted som ikke sier noe om hvor du er... sån at du like gjerne kan være i spania, som i italia, som i tyrkia, som i egypt. Hvorfor dra et sted der du mest sannsynlig ikke møter nye mennesker, en ny kultur og opplever andre ting en her hjemme. Da kan man like gjerne ta inn på Radisson Sas Gardermoen en uke Hehe
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. mai 2009 #16 Skrevet 24. mai 2009 radisson sas gardemoen har ikke like mange soldager i løpet av et år jeg er enig med deg i at det frister mer og reise for å oppleve noe bestemt. men det tar ikke bort behovet for ordet syden. det er flust av folk som reiser ene og alene for og gjøre "syden ting"
Gjest Skrevet 25. mai 2009 #17 Skrevet 25. mai 2009 Det der ble for dumt, for dum er du vel ikke. Syden er nordsiden av middelhavet.
Himmel og hav Skrevet 25. mai 2009 #18 Skrevet 25. mai 2009 "Ja takk, begge deler"? Jeg sier "Vi skal nok en tur til syden" når jeg snakker med folk om litt vage ferieplaner i fremtiden engang, eller "nå hadde ei uke i syden vært deilig" når novembermørket senker seg over regnvåte og forblåste rosebusker. Men når planen er lagt og reisen bestilt så sier jeg at jeg skal til f. eks Rhodos. Jeg gidder ihvertfall ikke legge vrangvilja til on noeen forteller meg at de skal til syden på torsdag, eller heve nesen i finkulturelt småsnobberi over dem som liker sol, sand og paraplydrinker på stranden, og en hotellresepsjonist som snakker svorsk.
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 25. mai 2009 #19 Skrevet 25. mai 2009 Det er så harry å si syden. Virker så kunnskapsløst.
Himmel og hav Skrevet 25. mai 2009 #20 Skrevet 25. mai 2009 Jepp, harry og kunnskapsløs, der har du meg...*ironisk flir*
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 25. mai 2009 #21 Skrevet 25. mai 2009 Neida. Det var en generalisering. Men jeg syns deter leit når jeg spør, hvor i syden skal du da, og folk ikke vet helt. "Noe charter, lizkskzkzozm"
Himmel og hav Skrevet 25. mai 2009 #22 Skrevet 25. mai 2009 ok, jeg regnet med at det var meg du mente, siden du svarte på mitt innlegg og ikke på HI sitt ;-)
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 25. mai 2009 #23 Skrevet 25. mai 2009 Neida, jeg scroller alltid ned jeg, hehe.
Gurine Skrevet 25. mai 2009 #24 Skrevet 25. mai 2009 Jeg er nok av dem som ikke aner hvor "syden" er. Sier i blant at bare jeg blir rik skal jeg også ta meg en tur til "syden". Men når jeg er så lite bereist, og i tillegg er elendig på geografi, så aner jeg ikke hva folk mener med "syden". Men stedsnavn hadde vel ikke sagt meg så mye heller Av og til undrer jeg meg på om jeg er den eneste på 33 som aldri har vært oppe i et fly eller vært i syden
Gjest Skrevet 25. mai 2009 #25 Skrevet 25. mai 2009 Og så da, er charter ikke godt nok? Det er jo individuelle forskjeller der også. Behovene endrer seg. Selv om jeg egentlig vil dra på ørkensafari til Egypt, så gjør jeg ikke det når jeg har en ettåring på slep. Da kan all inclusive i Hellas være ypperlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå